محسنی ایجی: کاهش هزینه های دعوی، یافتن وکیل و درخواست کارشناسی تا حد امکان

محسنی ایجی: کاهش هزینه های دعوی، یافتن وکیل و درخواست کارشناسی تا حد امکان

روز جدید : رئیس قوه قضائیه گفت: گزارش های کارشناسی متناقض در مورد یک موضوع; ایجاد رانت با موضوع پرونده های واگذار شده به کارشناسان. عدم وجود مستندات در پرونده خطاب به کارشناس؛ پذیرش همزمان پرونده های ارجاع توسط کارشناس بخشی از آسیب ها و مشکلات فرآیند کارشناسی فعلی است.

حجت الاسلام محسنی اجایی در دیدار رئیس و مسئولان کانون وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به صلابت ماه رجب المرجب و تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، گفت: قوه قضائیه یک رکن است. و مجموعه ای از اجزای مختلف. اقشار مختلف اعم از قضات، وکلا، کارشناسان، کارکنان و… به هم پیوسته و مکمل یکدیگرند و نتیجه کار مشترک و مستمر این مجموعه باید احقاق عدالت و حقوق مردم و مستضعفان و جلب رضایت مردم باشد. خالق و مخلوق

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت کارشناسی در فرآیند قضایی گفت: کارشناسان رسمی قوه قضائیه نقش موثر و غیرقابل انکاری در کشف حقیقت و کمک به قضات در صدور آرای مستدل و مستند دارند.

رئیس قوه قضائیه نقش کارشناسان را در اجرای عدالت بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از آرای قضایی مبتنی بر نظریه های کارشناسی است؛ در این راستا بسیاری از آرای قضائی بر اساس نظریه های کارشناسی است. بنابراین بحث کارشناسی به اندازه ارزیابی جدی است.

رئیس کل دادگستری با توجه به جدید بودن بسیاری از موارد، ارائه دانش و اطلاعات به روز به کارشناسان رسمی قوه قضائیه را ضروری دانست و گفت: کارشناسان ما به طور مستمر در زمینه موضوعات حوزه تخصصی خود به روز می شوند تا بتوانند ارائه نظرات مستندتر و عاقلانه قضات.

حجت‌الاسلام محسنی اجایی برخی مشکلات دادگاه از جمله تأخیر را ناشی از کارشناسی نامناسب دانست و تصریح کرد: منشأ بسیاری از مشکلات در پرونده‌های بانکی، خصوصی‌سازی و املاک، کارشناسی مشکل‌زا و غیرمتعارف است. .

رئیس قوه قضاییه افزود: ارجاع غیرضروری و نادرست پرونده ها به کارشناسان نیز در ایجاد مشکل در روند رسیدگی و طولانی شدن روند رسیدگی نقش دارد.

گزارش های کارشناسی متناقض در همین موضوع، ایجاد رانت با موضوع ارجاع به کارشناسان، عدم مستند بودن پرونده برای ارجاع کارشناسان، پذیرش همزمان ارجاع توسط کارشناس و …. بخشی از کاستی ها و مشکلات ذکر شده در روند کارشناسی است که در این جلسه رئیس قوه قضائیه منصوب شد.

بر این اساس، رئیس قاضی به کانون وکلای دادگستری و کارشناسان دستور داد تا در اسرع وقت نسبت به ساماندهی روند و ساز و کار کارشناسی در پرونده های قضایی و شفافیت رسیدگی های کارشناسی اقدام عملی و همه جانبه داشته باشند.

در همین راستا رئیس قوه قضائیه در واکنش به سخنان «پیمان پالیزگیر» معاون کارشناس مرکز که از بهره برداری «سامانه ارجاع کارشناس هوشمند» تا دو ماه آینده خبر داده بود، گفت: تولید و شتاب. بررسی کارشناسی پرونده ها، شفافیت و نظارت بر فرآیند کارشناسی از جمله نیازهایی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام محسنی اجایی در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت نقش وکالت، نهاد وکالت را یکی از ارکان فرآیند عادلانه دانست و گفت: وکالت و قضاوت دو بال عدالت در جامعه بشری است. قاضی در روند محاکمه پنهان کاری نمی کند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه کانون وکلای دادگستری و کارشناسان را موظف کرد برای کاهش هزینه های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به ویژه اقشار ضعیف اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت کاهش هزینه های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به ویژه اقشار ضعیف حرکت کنیم، گفت: هزینه کل پرونده های قضایی و کیفری زیاد است و باید هزینه های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی را کاهش دهیم. گاهی برخی از افراد به دلیل محدودیت منابع مالی از یافتن وکیل یا درخواست کارشناسی خودداری می کنند و این می تواند بر حقوق آنها تأثیر منفی بگذارد. بنابراین لازم است هزینه های دادرسی، یافتن وکیل و درخواست کارشناس به حداقل برسد.

همچنین رئیس قاضی به مسئولین و اعضای کانون وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه توصیه کرد که با انضباط کاری و حرفه های مترقی و عالی، برخورد مناسب و اخلاقی با مردم و مراجعین و تصمیم گیری در جهت کاهش آسیب، خدمات بهتری ارائه دهند. هزینه های وکالت و کارشناسی به مردم و حمایت از قوه قضائیه در توسعه عدالت و احقاق حقوق مردم و مستضعفان بیش از پیش.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت آموزش و مرتبط بودن قوه قضائیه از قضات و قانونگذار گرفته تا حقوقدانان و کارشناسان گفت: بسیاری از موضوعات جدید و بدیع است و تصمیم گیری در مورد برخی موضوعات و مقوله های دیگر می تواند دوره های مختلف باشد. زمان متفاوت است. به عنوان مثال، در پرونده های جنایی، تحریم ها و عوامل بازدارنده ممکن است در یک زمان متفاوت باشد. بر این اساس، مرتبط بودن مسؤولان قوه قضائیه و ارائه آموزش‌های مؤثر و مدرن برای آنان، ضرورتی مسلم است.

حجت الاسلام محسنی آسیب شناسی برخی فرآیندها و فرآیندها در کانون، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه را ضروری دانست و به کارکنان این مرکز توصیه کرد از روش های بدیع و خلاقانه رسانه ها برای تبیین دستاوردهای خود برای مردم و جامعه غافل نشوند.

دسترسی آسان قوه قضاییه به خدمات عمومی اعم از وکالت و کارشناسی یکی از فلسفه های وکالت، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه است.

پیش از سخنان حسن عبدلیان پور رئیس کانون وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با بیان اینکه یکی از فلسفه های موجود کانون وکلا، کارشناسان رسمی است و مشاوران دادگاه خانواده به مردم سهولت می دهند، گفت: دسترسی به خدمات دادگاه، از جمله قانون و تخصص.

رئیس کانون وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به تعدد حوزه های تخصصی وکالت از این مرکز، تعامل مثبت، مستمر و سازنده 62 شورای کارشناسی و وکالت کانون، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه قدرت با دادگاه های سراسر کشور. مطلع.

عبدالیان پور همچنین با اشاره به دستورات رئیس قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی برای هدایت هوشمند و ساماندهی کیفی و زمان بندی فرآیند کارشناسی گفت: و تکمیل این سامانه تا 2 ماه دیگر محقق می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از این سامانه شاهد سامانه ارجاع عادلانه کارشناسان در سراسر کشور باشیم.

دادستان انتظامی مرکز حقوقی یادگاری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز در خصوص ساختار و تشکیلات تعقیب انتظامی قضات و همچنین اقدامات، دستاوردها و چالش های این اداره صحبت کردند.

پالیزگیر، معاون کارشناسان، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز از ایجاد کمیسیون تحول کارشناسی در این مرکز خبر داد و گفت: راه اندازی و استفاده از سامانه ارجاع هوشمند 1515 یکبار برای همیشه خواهد بود. رفع چالش های حوزه کارشناسی پرونده ها گفت: عدم حضور حضوری و انجام امور به صورت آنلاین، برای جلوگیری از تاخیر در فرآیند و تسریع در کارشناسی پرونده ها، کاهش زمان کارشناسی به بیش از نصف و شفافیت و کنترل پذیری فرآیند کارشناسی یکی از مزیت های راه اندازی این سیستم هوشمند است.

فتاحی معاون وکالت، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز گزارشی از روند برگزاری آزمون وکالت و کارشناسی سال 1400 مرکز ارائه کرد.

گزارشی از فعالیت ها و اقدامات 7 کمیسیون تخصصی شورای عالی خبرگان نیز توسط رئیس شورای عالی کارشناسی کانون وکلای سلیمانی امیری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ارائه شد.

میرمحمد صادقی، رئیس شورای عالی وکلای دادگستری، مسئولان، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز با اشاره به نقش مشورتی این شورا خواستار اتخاذ تدابیری برای لغو تصمیمات وکلای حاضر در شورای عالی وکلای دادگستری و کارآمدتر شدن آن شد. .

گان، معاون وکیل دادگستری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز در این نشست گفت: در سه سال گذشته 21 هزار وکیل به جمع وکلای کانون اضافه شده اند و امروز این تعداد به 46 هزار نفر رسیده است.

وی همچنین با تشکر از رئیس قوه قضائیه در انتصاب رئیس کانون وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از جامعه حقوقی، اقدامات مکرر برخی رسانه ها در تبلیغات منفی علیه وکلا را نامناسب خواند.

فضلی معاون بازرسی و امور استان های کانون وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز گزارشی از فعالیت های این معاونت در دو حوزه بازرسی و نظارت و همچنین در استان ها ارائه کردند.

حجت الاسلام ابراهیمی مشاور معاون وکلا، کارشناسان رسمی و مشاور خانواده قوه قضائیه نیز در سخنانی گفت: با توجه به مراحل جذب نیرو در سال 99، تعداد مشاوران خانواده قوه قضاییه به زودی به بیش از 2 هزار نفر خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید