محسن شکاری اولین جلاد اعتراضات 1401 کیست؟

صبح روز 26 دی 1401، خبر اعدام محسن شکاری، جوانی که در اعتراضات سال 1401 دستگیر و محاکمه شده بود، رسید. محسن شکاری 12 مهرماه در تهران دستگیر و به اتهام بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن بسیجیان به محاربه محکوم شد. حکم جنگ مرگ است. دادگاه شخاری در 10 آبان برگزار شد و حکم اعدام وی در آن جلسه صادر شد و پس از آن به دیوان عالی کشور رفت و اقدامات وی مصداق “ترس بین مردم” یا “ارعاب” و با همان حکم در سحرگاه 17 آذر به دار آویخته شد.

اتهام محسن شهري

بر اساس رای دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به جرم جنگی کشیدن اسلحه برای کشتن و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم با استفاده از سلاح سرد که منجر به مجروح شدن یک بسیجی شد به اعدام محکوم شد. مامور در حین انجام وظایف محوله و پس از تایید در دیوان عالی کشور حکم وی اجرا شد.

محسن شکاری متولد ۱۳۷۸ و ۲۳ سال سن داشت. خبرگزاری تسنیم پس از اعدام محسن شکاری فیلمی از اعترافات وی با سیگار در دست منتشر کرد! در فیلمی که با او منتشر شد، صورتش زخمی بود که واکنش های زیادی را به همراه داشت. البته فیلم دیگری با اعترافات شکاری در فضایی دیگر اکران شد.

محسن شکاری اولین جلاد اعتراضات 1401 کیست؟

محسن شکاری در این فیلم می گوید یکی از دوستانش چاقویی به او داد و گفت برو بسیجیان را بکش. این فیلم شامل قسمت هایی از یک بازی کامپیوتری هم بود، ظاهرا سازندگان فیلم می خواستند بگویند تحت تاثیر بازی های کامپیوتری هم بوده است. خبرگزاری تسنیم نوشت: وی با یک مامور بسیجی با قمه درگیر شد و کتف راستش را مجروح کرد که نیاز به 13 بخیه داشت و اقدام به کشتن آن سرباز بسیجی کرد.

او در فیلم اعترافات محسن شکاری گفت: با یکی از دوستان نارمک به میدان ولیعصر آمدیم و وقتی شلوغ شد به آنها ملحق شدیم و چهارراه خیابان را بستیم. علی به من گفت که به تجمعات برو و یک قمه به من داد تا ماموران را بزنم و گفت اگر ماموری را بزنم پول خوبی به من می دهند.

شاکی بسیجی محسن شکاری گفت: او در حال بستن خیابان بود که من بیرون آمدم و به سمت متهم رفتم و گفتم چه کار می کنی؟ او به من حمله کرد و مرا زد.» در جلسه دادگاه برخی از شاهدان گفتند که او با چاقو در خیابان بوده و مغازه ها را مجبور به تعطیلی کرده و یا از ترس مغازه را می بندند. یکی از ماموران امنیتی نیز گفت که شکاری را در خیابان ستارخان، کوچه نجاری ردیابی و دستگیر کردند.

واکنش ها به اعدام محسن شکاری

برخی از نهادهای حقوق بشری، دادگاه و اعدام سریع محسن شکاری را عجولانه توصیف کردند. سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتی اعدام محسن شکاری را محکوم کرد. پیتر استانو نوشت: اتحادیه اروپا اعدام محسن شکاری را به شدیدترین الفاظ محکوم می کند و می خواهد از اجرای مجازات اعدام جلوگیری کند و اقدامات قانونی را برای حمایت از حقوق انجام دهد. اما مقامات جمهوری اسلامی اقدامات او را مصداق جنگ می دانستند. توییتر رسمی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران در برخورد با اغتشاشات حداکثر خویشتنداری را از خود نشان داده و برخلاف بسیاری از رژیم های غربی که به سرکوب خشونت آمیز حتی علیه معترضان مسالمت آمیز شهرت دارند، از تناسب استفاده کرده است. و روش های استاندارد برای کنترل شورش.» همین امر در مورد روند قانونی نیز صدق می کند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در توئیتی نوشت: از خبر اولین اعدام یک معترض در ایران خشمگین هستم. جهان نباید خشونتی را که ایران علیه مردم خود به کار می گیرد نادیده بگیرد و انگلیس تحت هر شرایطی با هرگونه مجازات اعدام مخالف است.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در توییتر خود نوشت: محسن شکاری به دلیل مخالفت با دولت در یک رویه غیرصادقانه محکوم و اعدام شد، اما تهدید به اعدام، تمایل مردم به دستیابی به آزادی را خفه نخواهد کرد.

در ایران عده ای از اعدام حمایت می کنند و برخی دیگر می گویند اعدام به این سرعت کار درستی نیست و حتی اگر اتهامات صحت داشته باشد، به دلیل ضرب و شتم شاکی و نداشتن ویژه نامه رسمی، حکم اعدام لازم نیست. یونیفورم نیروها که ممکن است گفته شود تعقیب و گریز نظامی است، به طوری که در صورت صحت اتهام، حکم وی باید متناسب با جرمش باشد.

پس از اعدام محسن شکاری، فیلمی از خانواده وی منتشر شد که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی به همراه داشت. در این فیلم اعضای خانواده او در کوچه ای در حال جیغ و گریه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید