محمد بن سلمان به تلاش برای دستکاری در سیستم قضایی آمریکا متهم شد

هارپر در این لایحه پیشنهاد کرد که اگرچه در ایالات متحده مرسوم است که در مورد اعطای مصونیت حاکمیتی به یک فرد تصمیم گیری شود، اما این امر به قوه مجریه (دولت آمریکا) واگذار شده است، اما مورد محمد بن سلمان اساساً متفاوت است. از مواردی که قبلا گزارش شده است، در این زمینه در دادگاه های آمریکا مطرح شده است، زیرا سعودی ها اقداماتی را برای اعطای مصونیت به محمد بن سلمان انجام داده اند که اگرچه به وضوح قانونی است، اما در تاریخ بین المللی سابقه نداشته است. قانون

در این لایحه آمده است: در این مورد استثنایی، دادگاه باید به اتهام دستور ترور جمال خاشقجی، مقیم آمریکا، بدون رعایت مصونیت حاکمیتی محمد بن سلمان رسیدگی کند و از حمایت از ولیعهد سعودی در این کشور خودداری کند. این مورد.

چنگیز و گروه حامی دموکراسی داون در سال 2020 از شاهزاده محمد و همکارانش شکایت کردند و او را به توطئه و برنامه ریزی برای ربودن، شکنجه و قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال 2018 متهم کردند.

مایکل کلوگ، وکیل محمد بن سلمان (که پس از حملات 11 سپتامبر وکالت عربستان سعودی را در ایالات متحده داشت)، استدلال کرد که صرف نظر از اینکه آیا موکلش دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، چنگیز صلاحیت محاکمه محمد بن سلمان را دارد. من ندارم

در ژوئن سال جاری، قاضی بیتس از دولت بایدن به عنوان یک قوه مجریه خواست تا نظر خود را در مورد برخورداری محمد بن سلمان از مصونیت حاکمیتی اعلام کند، زیرا در بیشتر موارد پرونده هایی که علیه رهبران جهان در دادگاه های ایالات متحده بر اساس این مصونیت حاکمیتی مطرح می شود، اعلام کند. ساکت هستند و دنبال نمی شوند.

پس از تحقیقات قاضی بیتس، دولت بایدن در ابتدا از اظهارنظر فوری در این مورد خودداری کرد و دو بار درخواست تمدید مهلت داد و سرانجام در اواخر ماه گذشته با استناد به تصمیم ملک سلمان (پادشاه عربستان سعودی) برای انتصاب پسرش اعلام کرد که مصونیت حاکمیتی عربستان سعودی شامل وضعیت محمد بن سلمان می شود.

انتصاب محمد بن سلمان به عنوان نخست وزیر (منصبی که به طور سنتی توسط پادشاه در عربستان سعودی انجام می شد) چند روز قبل از مهلت تعیین شده توسط دادگاه برای دولت بایدن برای اظهار نظر در مورد گنجاندن مصونیت حاکمیتی برای شاهزاده سعودی صورت گرفت. به همین دلیل است که برخی از مدافعان حقوق بشر این اقدام را تلاشی از سوی دولت سعودی برای هموار کردن راه برای دولت بایدن برای اعطای مصونیت حاکمیتی به ولیعهد سعودی می دانند.

وکیل محمد بن سلمان روز سه شنبه استدلال کرد که پرونده به طور کامل بسته شده است و دولت بایدن (با اظهار نظر در مورد گنجاندن مصونیت حاکمیتی برای محمد بن سلمان) عملاً صلاحیت دادگاه را در مورد این موضوع سلب کرده است.

در حالی که کارشناسان بعید می‌دانند که قاضی بیتس نظرات دولت بایدن را رد کند، وکیل چنگیز از قاضی خواست تا این کار را انجام دهد و دیدگاه دولت آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت حاکمیتی به شاهزاده سعودی را رد کند و هشدار داد که اگر کار دیگری انجام دهد. ، خود دادگاه را به سخره گرفت.

هارپر استدلال کرد که در حالی که دولت حق ارائه پرونده خود را دارد، پرونده دولت دادگاه را وادار نمی کند که چشم خود را بر تلاش آشکار حاکمان عربستان سعودی برای دستکاری صلاحیت دادگاه و در نتیجه مصونیت از مجازات محمد بن سلمان برای این دستور ببندد. ترور خاشقجی در نزدیکی

وی افزود: واضح است که نه دولت بایدن و نه دولت عربستان هیچ توضیحی در خصوص اینکه آیا اقدامات سعودی ها در انتصاب محمد بن سلمان به عنوان نخست وزیر صرفا برای رد صلاحیت این دادگاه مطرح شده است یا خیر ارائه نکرده اند و این علی رغم این واقعیت است. که چنین «انتصابی» در تاریخ حقوق بین الملل رخ نداده است.

هارپر استدلال می کند که در هیچ مورد دیگری در تاریخ، متهمی به یک مقام عالی تنها به منظور اعطای مصونیت حاکمیتی به او منصوب نشده است.

وی افزود: فرمان سلطنتی انتصاب شاهزاده محمد به عنوان نخست وزیر تأیید کرده است که پادشاه (و نه ولیعهد) به ریاست جلسات شورای وزیران ادامه خواهد داد.

هارپر همچنین استدلال کرد که اعطای مصونیت به محمد بن سلمان باعث ترویج «ترویج همدلی بین‌المللی» نمی‌شود که به طور سنتی برای توجیه اصل قانونی مصونیت حاکمیتی استفاده می‌شود.

وی گفت: آمریکا یا هیچ کشور قانونمندی نمی تواند در چنین شرایطی با استفاده از این ترفندها به دنبال مصونیت باشد. در آمریکا، رئیس‌جمهور نمی‌تواند خودسرانه یکی از اعضای خانواده‌اش را «رئیس دولت» اعلام کند تا با به دست آوردن مصونیت حاکمیتی، از مسئولیت در دادگاه‌های کشور دیگر جلوگیری کند.

قرار است هر دو طرف برای جلسه استماع درباره این موضوع در 9 دسامبر در واشنگتن حاضر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید