محمد مهاجری: گشت ارشاد یکی از اشتباهات جدی دولت بود

محمد مهاجری: گشت ارشاد یکی از اشتباهات جدی دولت بود

محمد مهاجری فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در گذشته برای برون رفت از شرایط موجود صحبت هایی در مورد راهکارهایی صورت گرفته است که در شرایط کنونی کدام راه حل می تواند مفید باشد، گفت: فکر می کنم اکنون در شرایط فعلی هستیم. دوره ای که نیازمند ایجاد وحدت ملی در کشور هستیم و چهره های مختلف کشور با گرایش های فکری سیاسی فراوانی که وجود دارد، همه داخلی تلقی می شوند.

محمد مهاجری فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در گذشته برای برون رفت از شرایط موجود صحبت هایی در مورد راهکارهایی صورت گرفته است که در شرایط کنونی کدام راه حل می تواند مفید باشد، گفت: فکر می کنم اکنون در شرایط فعلی هستیم. دوره ای که نیازمند ایجاد وحدت ملی در کشور هستیم و چهره های مختلف کشور با گرایش های فکری سیاسی فراوانی که وجود دارد، همه داخلی تلقی می شوند و داخلی تلقی شدن این افراد باعث می شود که گرد هم آیند و عقاید و نظرات خود را بیان کنند. مسئولان اجرایی نیز باید صبور باشند و از اتفاقات رخ داده درس بگیرند و پس از شنیدن نظرات و نظرات چهره های مختلف، برای استفاده از این ایده ها برای بهبود وضعیت کشور نتیجه گیری کنند.

وی تصریح کرد: فکر می کنم در حال حاضر چنین رویه ای وجود ندارد. بخشی از نخبگان کشور کاملاً از مشارکت در نظام سیاسی جدا شده اند و بخشی دیگر که بیشتر در عرصه های اقتصادی فعال هستند چشم انداز مثبتی برای آینده اقتصاد کشور نمی بینند. آنها به آمار و اطلاعاتی که در کشور داده می شود بدبین هستند و فکر می کنند آماری که امروز در کشور ارائه می شود، آمار اشتباهی است که مردم در قالب آمار ارائه می کنند. در حوزه اجتماعی نیز شاهد افسردگی در جامعه هستیم و این افسردگی ها می تواند در درازمدت جامعه را دچار مشکل کند. بنابراین اگر این روند اتحاد نخبگان کشور با گرایش های مختلف را تکمیل کنیم، فکر می کنم نتیجه مثبتی حاصل شود.

این فعال سیاسی اضافه کرد: البته این ایده قطعا مخالفان زیادی دارد که در دولت فعلی هم تعداد زیادی از آن مخالفان حضور دارند. زیرا بسیاری از نخبگان کشور از نظر کیفیت و تجربه کاری و نگاه سازنده نسبت به افراد دولت فعلی بسیار بیشتر هستند. بسیاری از افرادی که در حال حاضر در اطراف دولت فعالیت می کنند، باید اقدامات خود را جمع کنند و محدودیت های خود را بدانند. پس قطعاً در این گروه ایراداتی در آن زمینه وجود خواهد داشت. اگر نگاه کرده باشید، رسانه‌های نزدیک به قدرت سعی می‌کنند هر تفکری را که منتقد دولت به‌عنوان تأثیرگذار، افراد مرتبط با غرب و غیره است، نشان دهند. این نشان دهنده ترس شدید این افراد از استفاده از افراد جناح های مختلف در سیاست های کلان کشور است.

مهاجری در پاسخ به این سوال که چه کسی باید ایده جمع شدن نخبگان را اجرا کند، گفت: به نظر من اگر آقای رئیس جمهور نگران بقای قدرت خود هستند باید این کار را انجام دهند. به نظرم بهترین فرد برای این کار آقای رئیسی است. البته من قبول دارم که این چهره ها ممکن است حرف های آقای رایضی را برای جمع شدن قبول نکنند، اما باید از آنها بخواهد که حتی اگر نیایند بروند و به نوعی این چهره ها را جذب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که دولت و مجلس چقدر توانایی اجرای راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات و بحران ها را دارند، اگر نمی کنند، مشکلات کجاست و چگونه می توان آنها را حل کرد، گفت: واقعیت این است که ساختار مجلس و دولت بسیار متفاوت است. مقتدر نیست دلیل این امر میزان پذیرش مجلس و دولت است. به نظر من نباید دولت و مجلس را از اصلاحات باز داشت زیرا به هر حال این مجلس و دولت مشروع است و باید از این وضعیت مجلس و دولت برای عبور از وضعیت انتقالی استفاده کنیم. حتی اگر مجلس ضعیف باشد یا دولت قوی نباشد. اگر آقای رئیسی یا سران سه قوه به این نتیجه برسند که دولت و مجلس کنونی به تنهایی نمی توانند بر شرایط موجود فائق آیند، قطعا برای رهایی از این وضعیت به فکر نزدیک شدن به نخبگان جامعه خواهند بود.

مهاجری در پاسخ به این سوال که دلیل موج سواری اپوزیسیون خارجی در مسائل داخلی چیست و چه باید کرد تا نقش این گروه ها بی اثر شود، گفت: اپوزیسیون کار خود را انجام می دهد و نقش خود را ایفا می کند. ما نمی توانیم به مخالفان بگوییم روی چه موضوعی تمرکز کنند و وارد موضوع دیگری نشوند. وظیفه مخالفان مخالفت است. گاهی ممکن است این مخالفت ها به دلیل فعالیت های سیاسی و تحریک سازمان های بین المللی باشد، گاهی ممکن است از طریق رسانه های فارسی و غیرفارسی باشد، گاهی ممکن است از طریق شخصیت های بین المللی و جذب آنها صورت گیرد و گاهی این موارد ضروری است. وجود دارد و به اندازه کافی اشتباهات مسئولان ما بهانه ای برای تضعیف کشورمان می دهد. بنابراین اگر دست منتقدان داخلی را باز بگذاریم و به رسانه ها حق نقد بدهیم، صلاحیت نقد و مخالفت از خارج از کشور منتقل می شود و در این صورت ضد انقلاب خارجی به تنهایی نمی تواند نقشی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که اشتباهات ما در حکومت تا چه حد منجر به تقویت مخالفان خارجی ما شده است، گفت: این یک روند مستمر است. در سال های گذشته هم همینطور بود و همیشه از اشتباهات حاکمان کشور استفاده می شد و این کاملا طبیعی است.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان این رفتار را کنترل کرد، گفت: اگر بخواهیم اخیراً شروع کنیم، مثلاً بحث گشت ارشاد یکی از اشتباهات جدی دولت بود و ضدانقلاب توانست به راحتی شکست دهد. حتی منتقدان داخلی هم تراز و روی آن مانور دهند. یا فرض کنید در جریاناتی مثل انتخابات که عده ای در کشور معتقدند هر چه تعداد افراد کمتر در انتخابات شرکت کنند، انتخابات قابل اعتمادتر است، وقتی با این گرایش وارد شوید، ضد انقلاب به راحتی وارد می شود و به نتایج خود می رسد.

و افزود: به نظر من خنثی کردن ضدانقلاب برای ما خیلی سخت نیست. فعالان سیاسی داخلی با تقویت فعالیت‌های سیاسی، پرهیز از انگ و سرزنش چهره‌هایی که با دنیای خارج سازگار نیستند و حتی ممکن است از دیدگاه‌های نظام دور باشند، اگر به آن‌ها بال بدهیم، توانایی اعتراض و کارشکنی را خواهند داشت. وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید