محمود صادقی: اجبار به پذیرش محدودیت عفو، موجب تحقیر بازداشت شدگان می شود/بخشش اخیر اگر با عذرخواهی و پشیمانی مردم همراه باشد ارزشی ندارد/ محدودیت های عفو ارزش این عفو ​​و آزادی را کاهش می دهد/برخی اظهار ندامت رسمی است

محمود صادقی: اجبار به پذیرش محدودیت عفو، موجب تحقیر بازداشت شدگان می شود/بخشش اخیر اگر با عذرخواهی و پشیمانی مردم همراه باشد ارزشی ندارد/ محدودیت های عفو ارزش این عفو ​​و آزادی را کاهش می دهد/برخی اظهار ندامت رسمی است

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با سایت دیده بان ایران درباره پیامدهای منفی اجبار به پذیرش محدودیت های عفو اخیر اظهار داشت: این روش ممکن است در کوتاه مدت به نفع نظام سیاسی باشد و معتقدند فعالیت های اعتراضی را کاهش می دهد، اما در افراد آزاد شده احساس می کنند که از زندان کوچکتر به زندان بزرگتر رفته اند. یعنی وقتی با این محدودیت ها و محدودیت ها باشد، حس آزادی در آن فرد ایجاد نمی شود و عقده های ذهنی ایجاد می کند که آسیب های بیشتری را به همراه دارد.

به گزارش سایت ایران آبزرور؛ تقریباً پنج ماه از آغاز اعتراضات که پس از مرگ دختر جوان اهل ساکز در ساختمانی در خیابان وزارا آغاز شد، می گذرد. مدتی از آرام شدن اوضاع کشور می گذرد و بسیاری از متهمان و محکومان اعتراضات اخیر با عفو کتبی آزاد شدند.

اما “برای شنیده شدن صدای معترضان چه باید کرد؟” این موضوعی است که محمود صادقی، نماینده مجلس دهم به سایت دیده بان ایران گفت: «در جریان اعتراضات، صحبت هایی از مسئولان شنیده شد که از جمله آنها می توان به برگزاری تجمعات مسالمت آمیز اشاره کرد. اجرای اصل 27 قانون اساسی. سپس مقامات این کار را تا آرام شدن اوضاع به تعویق انداختند.

لذا انتظار می رود این وعده ها برای اجرای اصل 27 قانون اساسی و در فضای مسالمت آمیز ایجاد شده به جای هرگونه رابطه منفی با معترضان، زمینه های قانونی مندرج در فصل سوم قانون اساسی محقق شود. قانون اساسی اجرای حقوق و آزادی های سیاسی را تضمین می کند. در واقع باید حصری که در گذشته وجود داشت شکسته شود و صدای مردم و مطالبات معترضان در سکوها شنیده شود و مسئولان به آن توجه کنند.

این استاد دانشگاه درباره دیگر اقداماتی که برای شنیدن مطالبات مردم باید انجام شود، گفت: باید اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصل 26 که مبتنی بر آزادی تشکیل احزاب است، اعمال شود. باید محدودیت هایی که برای احزاب و فعالیت آنها وجود دارد کاهش یابد و قانوناً به محلی برای فعالیت تشکیلاتی تبدیل شود و جنبه امنیتی فعالیت حزبی کنار گذاشته شود. به عبارت دیگر، کشورها را نه به عنوان یک تهدید، بلکه به عنوان یک فرصت نگاه کنید.

صادقی همچنین درباره محدودیت‌های چند روز اخیر برای مطبوعات خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، موضوع آزادی مطبوعات است. محدودیت های انتشار اخبار و نظرات و فشار بر فعالان رسانه ای و خبرنگاران باید برداشته شود. از سوی دیگر باید انحصار در رسانه ملی کنار گذاشته شود و در واقع اصل 175 قانون اساسی که مربوط به تضاد آراء و تامین آزادی بیان و نشر افکار در صدا و سیما است احیا شود. .

این نماینده سابق مجلس درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی نیز به سایت دیده بان ایران گفت: محدودیت های شبکه های اجتماعی و به طور کلی محدودیت های اعمال شده در اینترنت به دلیل شرایط امنیتی موجه بود اما دیگر موجه نیست و باید حذف شود. باید فیلترینگ رسانه ها برداشته شود و فعالیت در این شبکه ها به عنوان یک حق اولیه بشری شناخته شود و پهنای باند به عنوان یک فرصت برای نظام و کشور تلقی شود.

صادقی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نوشتن عفو ​​از سوی زندانیان اخیر که بعضاً از روی اجبار و استیصال صورت می گیرد، پیامدهای منفی نخواهد داشت، گفت: معتقدم وقتی اقدام مثبتی صورت می گیرد، قوه قضاییه و سایر مراجع باید عواقب منفی داشته باشند. آنها باید تلاش کنند تا این اقدام مثبت را با چنین محدودیت هایی خدشه دار نکنند.”

وی ادامه داد: ضرورت وحدت ملی نوعی همدلی بین مردم، وحدت در اهداف عالی و اصلاح روش های حکومتی و بالاتر از همه احیای اعتماد عمومی است. به عبارت دیگر شرط وحدت ملی اعتماد ملی است. مهمترین مشکل سیاسی اجتماعی که داریم کاهش بی سابقه اعتماد ملی است که به سرمایه اجتماعی کشور آسیب وارد می کند. شرایطی که آنها تعیین کردند به هدف وحدت ملی آسیب جدی می زند. انتظار پشیمانی مردم از اعمال خود، واضح است که این اظهار پشیمانی، صوری و بیرونی است و از سوی دیگر به شخصیت افراد لطمه می زند و به نوعی باعث تحقیر فرد متعهد می شود».

محدودیت های عفو از ارزش این عفو ​​و آزادی می کاهد

صادقی با تاکید بر اینکه محدودیت عفو از ارزش این عفو ​​و آزادی می کاهد، خاطرنشان کرد: این روش در زمان رژیم پهلوی که عفو و آزادی مشروط به اظهار ندامت و گاه همکاری و اطلاع رسانی می شد، انجام شد. بر این اساس این روش ممکن است در کوتاه مدت به نفع نظام سیاسی باشد و معتقدند فعالیت های اعتراضی را کاهش می دهد اما در درازمدت آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت.

این وکیل دادگستری در خصوص آسیب هایی که نوشتن عفو ​​اجباری برای آزاد شدگان وارد می کند، به دیده بان ایران گفت: «آزادی ها ممکن است احساس کنند از زندان کوچکتر به زندان بزرگتر رفته اند. یعنی وقتی با این محدودیت ها و محدودیت ها باشد، احساس آزادی در آن فرد ایجاد نمی شود و عقده های روحی ایجاد می کند که آسیب های بیشتری را به همراه دارد.

صادقی افزود: قرآن کریم به این نکته اشاره کرده است که وقتی کار خیری انجام می دهید با برکت دادن به دیگران آن را از بین نبرید. آیه «لَا تَبْطُلُوا أَنْفَقَکُمْ بِرَحْمَةَ وَ الْفَضِّهِ» می فرماید وقتی صدقه می دهید، ارزش صدقه خود را با التماس و مزاحمت از بین نبرید. من نمی گویم عمل اخیر صدقه است، اما این بخشش اگر همراه با پشیمانی و استغفار از مردم باشد، مانند فسخ یک حسنه است که در اعتماد عمومی اثر منفی می گذارد که اساس آن است. وحدت ملی».

دیدگاهتان را بنویسید