مخالفت دادگاه کانادا با توقیف دارایی های ایران در پرونده هواپیمای اوکراینی

ساعت: 19:35
تاریخ ارسال: 1301/10/21
کد خبر: 1922387

دادگاه عالی انتاریو کانادا با صدور حکمی شکست جریانات ضدانقلاب با توقیف دارایی های ایران در ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی مخالفت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شبکه خبری کانادایی «سی‌بی‌سی» گزارش داد که طبق تصمیم دادگاه، خانواده‌های قربانیان پرواز PS752 نمی‌توانند دارایی‌ها یا حساب‌های بانکی خاصی را در خاک کانادا توقیف کنند، زیرا دولت آن کشور معتقد است این دارایی‌ها متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. ایران. ، که توسط قوانین بین المللی محافظت می شود.

بر اساس این گزارش، سال گذشته دادگاه انتاریو دستور توقیف 107 میلیون دلار از اموال ایرانیان در کانادا را برای پرداخت غرامت به خانواده های پنج نفری که 3 سال پیش در اثر سرنگونی هواپیمای اوکراینی بر فراز خاک ایران جان باختند، صادر کرد.

از آن زمان، وکلای خانواده های بازمانده به دنبال توقیف دارایی های ایرانیان در کانادا در ازای دریافت غرامت بودند. وکلای خانواده های بازمانده می گویند که مصونیت دیپلماتیک ایران یک دهه پیش با اخراج دیپلمات های ایرانی توسط کانادا پایان یافت.

CBC گزارش می دهد که خانواده های بازمانده به دنبال مجوز دادگاه برای مصادره سه ملک در اتاوا و برداشت پول از حساب های بانکی دولت ایران در رویال بانک کانادا و بانک اسکوشیا هستند. این تا زمانی است که دولت کانادا در ماه مارس طی یک جلسه دادگاه در این پرونده بیانیه ای صادر کرد که طبق قوانین بین المللی، دادگاه هیچ اختیاری برای اجازه دادن به خانواده ها برای توقیف دارایی های ایران ندارد. در این بیانیه آمده است که دولت ایران همچنان از امتیازات و مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.

در تصمیم دیروز دادگاه عالی انتاریو، قاضی گرنت دو حمایت و درخواست خانواده ها را از دیدگاه دولت فدرال کانادا رد کرد.

به گزارش ایرنا، هواپیمای بوئینگ 737-800 خطوط هوایی بین المللی اوکراین با شماره 752 با 167 مسافر و 9 خدمه که ساعت 18:12 (چهارشنبه 27 دی ماه) از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کیف برخاسته بود، پس از قطع ارتباط با هواپیما، پرواز کرد. اداره کنترل ترافیک ساعت 18:18 در حوالی صباشهر در استان تهران سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند. چند روز پس از این حادثه مشخص شد که خطای انسانی منجر به اصابت موشک به این هواپیمای مسافربری شده است.

پس از این حادثه، نشست های چند جانبه ایران با کشورهای آسیب دیده از سانحه هوایی در محل سازمان هواپیمایی ایران برگزار شد. در این مذاکرات طرفین برای دریافت غرامت به تفاهم رسیدند و گزارش نهایی حادثه توسط ایران تهیه و منتشر شد.

در دی ماه سال گذشته نیز دولت تصویب کرد که مزایای ناشی از فوت متوفی بدون هیچ گونه تبعیض ملیت، تابعیت و جنسیت و طبق قوانین کشورهای متوفی به ورثه آنها پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید