مخالفت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

هنوز از وضعیت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اطلاعی در دست نیست، با وجود نظر منفی کمیسیون بر اجرای مصوبه مجلس، هنوز خبری از احتمال اصلاح این مصوبه در دولت نیست. .

می توان گفت در این زمینه بازنشستگان با دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه مواجه هستند، یعنی یا بالاخره دولت مجبور به عقب نشینی از موضوع قبلی خود می شود و یا بیشترین مقاومت خود را برای حفظ این مصوبه به کار می گیرد.

مخالفت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟
در رابطه با شکل خوشبینانه ماجرا، محمدحسن زاده، معاون فنی و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود گفت: بر اساس قانون اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس ارجاع داد. موضوع قانونی بودن افزایش مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی به کمیسیون تطبیق این مصوبه واگذار شده است، نظر کمیسیون لغو است که از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است.
به گفته رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی، واکنش دولت به این اتفاق نشان می‌دهد که مخالفت اولیه مجلس را می‌پذیرد و بنابراین احتمال می‌رود این مصوبه در روزهای آینده و این بار در این پیشنهاد تجدیدنظر شود. سازمان تامین اجتماعی برای افزایش 38 درصدی مستمری به تصویب سایر سطوح خواهد رسید.

از سوی دیگر شکل بدبینانه‌ای نیز وجود دارد و آن اصرار دولت بر حفظ و اعمال افزایش 10 درصدی مستمری‌ها برای سایر سطوح مستمری بگیران است.

علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، چالش مجلس و دولت را اینگونه می بیند.

وی در این خصوص می گوید: به نظر می رسد دولت قصد بازنگری در افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان سایر رده های تامین اجتماعی را ندارد.

این کارمند صنف بازنشستگان به صراحت به آخرین سخنان رئیس جمهور اشاره می کند: در رابطه با افزایش عادلانه دستمزد کارمندان، کارگران و مستمری بگیران به حقوق همه توجه داریم. این کار باید به گونه ای انجام شود که هزینه های دولت افزایش نیابد زیرا آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.

از این صحبت ها می توان نتیجه گرفت که مقاومت دولت برای حفظ مصوبه قبلی شورای دولت ادامه دارد و افزایش 10 درصدی مستمری این دسته از مستمری بگیران به 18 درصد یا غیره تغییر نخواهد کرد.

حیدری در این خصوص می گوید: از نظر شرایط تورمی در وضعیتی مشابه سال 74 قرار دارد و در آن زمان دولت به دلیل استقراض خارجی و کاهش قیمت نفت و برای کنترل با تورم نزدیک به 50 درصدی مواجه بود. در شرایط، او فشار شدیدی را برای کنترل تقاضا اعمال کرد

وی ادامه داد: در آن زمان پس‌اندازهای ملی از این طریق انجام می‌شد و دولت می‌توانست وام‌های خارجی را بازپرداخت کند، البته از سوی دیگر قدرت خرید بخش دولتی محدود و در سطح پایینی کنترل می‌شد.

کنترل تقاضای عمومی با پایین نگه داشتن دستمزدها

و می افزاید: اگرچه نمی توان بحث وام های خارجی را مطرح کرد، اما مسئولان دولت سیزدهم بارها گفته اند که بدهی های دولت قبل را پس می دهند.

حیدری، نتیجه این وضعیت تکرار همان رویه تعدیل ساختاری است که در اواسط دهه 70 اجرا شد، دولت دوباره تصمیم گرفت با پایین نگه داشتن دستمزد بازنشستگان، تقاضای مصرف عمومی را کنترل کند.

وی افزود: درست است که سازمان تامین اجتماعی با اعتبارات دولتی مرتبط نیست اما افزایش مستمری های آن می تواند از نظر دولت منجر به افزایش تقاضای عمومی در جامعه شود.

وی ادامه می دهد: البته این سناریو فقط مربوط به مستمری بازنشستگان نیست، دولت سیاست کلی کنترل دستمزد را در پیش گرفته است و در رابطه با افزایش دستمزد کارگران شاغل هم همین برنامه بود.

حیدری یادآور می شود: ظاهراً حداقل دستمزد امسال رقمی نزدیک به سقف حقوقی است که مجلس و دولت در بودجه 1401 برای کارمندان در نظر گرفته اند. در نتیجه اقدامی برای اصلاح وی انجام شد که ناموفق بود.

نایب رئیس اتحادیه ایثارگران ادامه داد: در خصوص افزایش مستمری ها، دولت هر طور که می خواست عمل کرده و بعید است به این راحتی از این موضوع صرف نظر کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد اختصاص بسته حمایتی به مستمری بگیران تامین اجتماعی ناشی از چنین درخواستی بود که در این شرایط نظر کمیسیون سازش و شکایت به دیوان عدالت اداری اگر با فشار شدید مردم همراه نباشد. نظر، بعید است که به بهبود وضعیت کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید