مخالفت مجلس با دو فوریت لایحه حذف 4200 تومانی

مجلس با یک فوریت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه دو فوریت لایحه «تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه بادوام، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» را بررسی کردند.

پس از توضیحات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و اظهارات مخالفان و موافقان، لایحه حذف ارز ترجیحی یا لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، مواد اولیه دائمی، داروها و تجهیزات پزشکی و جبرانی سیاست‌های حمایتی معیشت گروه‌های آسیب‌پذیر رای‌گیری شد.

نمایندگان مجلس با 99 رای موافق، 127 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر با درخواست دو فوریت مخالفت کردند.

درخواست فوری برای رای گیری دوم به مجلس ارائه شد. این بار نمایندگان با 102 رای موافق، 119 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر با این لایحه مخالفت کردند.

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس سپس گفت که این لایحه به طور عادی ابلاغ می شود.

به گزارش ایسنا، متن لایحه «تامین مطمئن کالاهای اساسی، مواد اولیه بادوام، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» به شرح زیر است:

«مقدمه مقدماتی:

با توجه به تأثیر عرضه و قیمت کالاهای اساسی بر افزایش قیمت‌های جهانی و تغییرات اقلیمی و به‌منظور تأمین کافی کالاهای اساسی، مواد اولیه دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر از طریق یارانه، تشریفات قانونی حساب زیر ارائه شده است.

عنوان حساب:

تامین امن کالاهای اساسی، مواد اولیه بادوام، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی برای حمایت از معیشت گروه های آسیب پذیر

ماده 1- به منظور جبران اثرات منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی دام و مواد خام کشاورزی وارداتی و شروع خشکسالی در سال جاری و تامین کافی کالاهای اساسی، مواد اولیه بادوام، داروها و تجهیزات پزشکی. سقف اعتبار مشمول بند سوم (ب) تبصره یک ماده قانون بودجه سال 1400 کل کشور به مبلغ 12 میلیارد و 600 میلیون دلار افزایش می یابد.

ماده 2: در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌ها و کالاهای اساسی، دولت حق دارد از محل درآمدهای خود تا سقف دویست و هفتاد هزار ریال به حساب ویژه سازمان واریز کند تا یارانه‌ها را به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. از نرخ ارز کالاهای ارائه شده با ارز ترجیحی. کشور باید سپرده گذاری کند. این مبلغ تا پایان سال صرف یارانه افراد مشمول قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی مصوب 1399 می شود.

تبصره- دولت حق دارد تا سقف 270000 میلیارد ریال مابه التفاوت واگذاری ردیف های جدول تبصره (14) ماده واحده قانون بودجه 1400 کل کشور را در صورت تامین منابع تامین و پرداخت کند. به دست آمده از این یک فقره پرداخت یارانه کافی نیست. »

دیدگاهتان را بنویسید