مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای عدم تعطیلی مدارس

مخالفت وزارت بهداشت با تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای عدم تعطیلی مدارس

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی معاونت بهداشت با تاکید بر اثرات شدید آلودگی هوا بر سلامت کودکان، گفت: هر چه در راستای سلامت مردم باشد، وزارت بهداشت موافق است و هر چه به سلامت مردم آسیب بزند، وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه مخالف خواهد بود.

عباس شاهسونی درباره برخی اظهارات اخیر وزیر کشور و مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تغییر شاخص های تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، گفت: برخی روزها در تهران غلظت ذرات معلق PM 2.5 بیشتر از 10 برابر بیشتر از دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت، یعنی غلظت ذرات معلق آنقدر زیاد است که برای سلامتی انسان و به ویژه برای گروه های حساس خطرناک است.

امیدوارم وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد بهتری داشته باشد

وی افزود: کودکان یکی از گروه های حساس هستند و درست نیست که با تغییر شاخص آلودگی هوا مشکل را حل کنیم. برای کاهش مواجهه و غلظت آلاینده ها در هوا باید اقدام جدی انجام دهیم، از وزیر محترم آموزش و پرورش می خواهم اقداماتی مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای قدیمی، ارتقای کیفیت سوخت و ارتقای کیفیت را پیشنهاد کند. خودروهای تولید داخل و… کاهش غلظت آلاینده ها در هوا. ما در وزارت بهداشت تعطیلی مدارس را راه حل اولیه نمی دانیم، اما چاره ای جز کاهش تماس کودکان با هوای کثیف نداریم.

عدد مبنای عدم حضور در مدارس مورد تایید وزارت آموزش و پرورش است

وی تاکید کرد: مبنای رسیدن به غلظت آلاینده های هوا تا 150 و به دنبال آن عدم حضور در مدرسه در قانون هوای پاک مصوب 1395 هیات وزیران است که برای تغییر این شاخص که در قانون ذکر شده است، کمیته ای باید از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا با رویکرد سلامتی تصمیم گیری کند نه اینکه بخواهد مشکل را پاک کند. آیا سازمان محیط زیستی که استانداردهای ریزگردها را بالا برد به هدف خود رسید، ما با عدم خروج مدارس از مدرسه به هدف خود رسیدیم؟

وزارت بهداشت؛ در برابر هر چیزی که برای سلامتی مضر است

شاهسونی با تاکید بر اینکه اولویت وزارت بهداشت، سلامت همه مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر مانند کودکان، سالمندان و بیماران است، گفت: هر چیزی که در راستای سلامت مردم باشد، وزارت بهداشت با آن موافق است و هر چیزی که به سلامت مردم آسیب می زند. بهداشت.» وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم با آن مخالف خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر، نکته مهم این است که خوشبختانه با زیرساخت هایی که خود وزارت آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا راه اندازی کرد و اپلیکیشن شاد را ایجاد کرد، امسال مدارس هرگز تعطیل نشدند و به صورت مجازی فعال شدند، در حالی که در سال های قبل که زیرساخت نبود، مدارس تعطیل بود. اما اکنون آموزش از راه دور در دسترس است.

استاندارد سالانه ذرات معلق ایران 6 برابر بیشتر از دستورالعمل WHO است

وی ادامه داد: مقایسه کشورمان با کشورهایی که وضعیت آلودگی هوا بدتر از ما دارند مانند چین، هند و… راه حلی نیست، باید خودمان را با کشورهایی مقایسه کنیم که هوای کثیف و غلظت ندارند. آلاینده های هوا کنترل می شود باید ببینیم چه استانداردهایی دارند و برای رسیدن به این شرایط چه کرده اند. استاندارد سالانه ذرات معلق در کشور ما 6 برابر بیشتر از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی است و این یعنی میزان آلودگی هوای مردم بالاست. بنابراین به جای تغییر معیارها، باید بر کاهش آلاینده ها و کنترل منابع انتشار تمرکز کنیم.

چرا سلامت کودکان از هوای کثیف در خطر است؟

وی با اشاره به اینکه کودکان یکی از مهم ترین گروه هایی هستند که به شدت در معرض خطرات آلودگی هوا هستند، تصریح کرد: این خطرات اثرات سمی آلاینده ها را بر دستگاه تنفسی برجسته می کند. البته اثرات مضر آلاینده ها بر سایر اندام ها نیز مهم است. مشخص است که سیستم تنفسی در کودکان آسیب پذیرترین بخش آلودگی هوا است. کودکان در واحد زمان هوای بیشتری نسبت به وزن بدن خود استنشاق می کنند، در حالی که مساحت کوچکتر ریه به این معنی است که هوای تنفسی بیشتری به ریه ها می رسد.

وی افزود: از سوی دیگر، سطح وسیع فعالیت بدنی و گذراندن زمان بیشتر در فضای باز نسبت به بزرگسالان، کودکان را بیشتر در معرض آلاینده ها قرار می دهد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که زمان بیشتری را در فضای باز در مناطق آلوده شهری سپری می‌کنند، با احتمال بیشتری از فروپاشی در عملکرد سیستم تنفسی مواجه هستند. راه های هوایی کودکان باریک تر از بزرگسالان است و سیستم تنفسی کمتر توسعه یافته است و تا زمان بلوغ عملکرد کمتری دارد. بنابراین 80 درصد آلوئول ها در کودکان پس از تولد تشکیل می شوند و این تغییرات تا سنین نوجوانی ادامه دارد. بدین ترتیب درصد ورود آلاینده ها به دستگاه تنفسی کودکان بیشتر از سایر افراد خواهد بود.

اثرات آلودگی هوا بر رشد سیستم تنفسی کودکان

شاهسونی ادامه داد: این امر می تواند منجر به افزایش اثرات نامطلوب آلاینده ها در کودکان شود. حتی در مقادیر ناکارآمد آلاینده ها برای بزرگسالان، سیستم تنفسی در معرض سمیت آلاینده قرار می گیرد. از طرفی به دلیل توسعه نیافتگی سیستم تنفسی در کودکان، آسیب سلول های اپیتلیال راه های هوایی به درستی بهبود نمی یابد. مطالعات نشان می دهد که آلاینده هایی مانند دی اکسید نیتروژن و به ویژه ازن بر رشد سیستم تنفسی کودکان تأثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه کودکان مانند بزرگسالان قادر به متابولیسم، سم زدایی و دفع مواد سمی نیستند، تصریح کرد: در نتیجه مواد سمی برای مدت طولانی تری در دستگاه گردش خون باقی می مانند و باعث آسیب بیشتر اعضای بدن می شود. به عنوان مثال، کودکان تا 70 درصد از سرب وارد شده به بدن آنها را جذب می کنند. در حالی که بزرگسالان حدود 20 درصد آن را جذب می کنند. از سوی دیگر، بزرگسالان کمتر از یک درصد سرب جذب شده را حفظ می کنند، در حالی که کودکان تمایل به حفظ سرب بیشتری دارند. به طور کلی عدم رشد سیستم ایمنی و سایر سیستم های حیاتی در کودکان، احتمال آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا را افزایش می دهد.

بیش از 6 میلیون کودک مبتلا به آسم در سراسر جهان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه آسم به عنوان یک بیماری غیرواگیر و مزمن شناخته می شود، تصریح کرد: این بیماری باعث التهاب و تنگ شدن راه های هوایی می شود. آسم یکی از بیماری های شایع در کودکان است. طبق آمار، بیش از 6.3 میلیون کودک مبتلا به آسم در جهان وجود دارد. برخی از مطالعات انجام شده در ایران نشان از شیوع این بیماری در دو دهه اخیر به ویژه در بین کودکان دارد. مشخص شده است که برخی از آلاینده های هوا باعث حملات حاد آسم، اختلال در رشد ریه و در نتیجه کاهش عملکرد ریه در طول زمان، به ویژه در کودکان می شوند. مطالعات ارتباط مثبتی بین مراجعه به بیمارستان برای آسم و افزایش غلظت روزانه PM 2.5، ازن و دی اکسید نیتروژن نشان داده است.

عفونت تنفسی؛ شایع ترین علت مرگ در میان کودکان در کشورهای در حال توسعه

وی با بیان اینکه عفونت های حاد تنفسی یکی از شایع ترین علل بیماری و مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه است، گفت: خطر ابتلا به این بیماری در کودکان بیشتر از سایر گروه های سنی است. بر اساس مطالعات انجام شده، آلودگی هوا و آلاینده های موجود در مناطق شهری و صنعتی در ایجاد یا تشدید برخی دیگر از بیماری ها از جمله سرطان خون (سرطان خون) که یکی از شایع ترین انواع سرطان در کودکان است، موثر است. مطالعات ارتباط معنی داری را بین قرار گرفتن در معرض آلاینده های ترافیکی و خطر ابتلا به سرطان خون در بین کودکان نشان داده است. بنزن یکی از آلاینده هایی است که در اثر احتراق ناقص در موتورهای بنزینی ایجاد می شود و به عنوان یک عامل خطر برای سرطان خون شناخته شده است. در مجموع، برخی شواهد حاکی از افزایش بروز لوسمی در ایران است.

استنشاق سرب در هوا و کاهش ضریب هوشی کودکان

وی افزود: برخی آلاینده ها مانند فلزات سنگین و هیدروکربن های معطر حلقوی با اثرات عصبی رشدی و عصبی رفتاری در کودکان از جمله اختلالات طیف اوتیسم مرتبط است. مطالعات مختلف تأثیر فلز سنگین سرب را در کاهش ضریب هوشی کودکان نشان داده است. سرب تترااتیل افزوده شده به بنزین، سوخت های فسیلی، کارخانه های سیمان، کارخانه های ذوب و استخراج فلزات مهم ترین منابع سرب در هوا هستند.

وی در خاتمه تاکید کرد: به طور کلی آلودگی هوا جدا از اثرات نامطلوب مستقیمی که بر سیستم تنفسی کودکان می گذارد، می تواند باعث ایجاد اختلالات و بیماری در سایر سیستم های بدن کودکان شود (با شدتی بیشتر از آنچه در بزرگسالان مشاهده می شود). . ناکارآمدی سیستم دفاعی بدن، توسعه نیافتگی بسیاری از اعضای بدن و ناآگاهی از خطرات ناشی از افزایش سن باعث آسیب بیشتر کودکان در مواجهه با هوای آلوده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید