مدال عالی یونسکو به شهرام ناظری اعطا شد


ساعت: 09:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814801

شهرام ناظری در مراسم اهدای جوایز حکیم نظامی با حضور جمعی از چهره های فرهنگی و هنری مدال لیاقت یونسکو را دریافت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم بزرگداشت حکیم نظامی با حضور چهره های فرهنگی و هنری در تالار وحدت برگزار شد.

حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم عبدالمهدی مستکین، رئیس اداره فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: درباره حکیم نظامی چه می توان گفت و گفتن برای آن سخت است. این شاعر؛ خوشحالیم که امروز می شنویم که همه دنیا تن است و ایران قلب. حکیم نظامی در قرن ششم بر بام ایران ایستاد و این دوگانگی زیبا را گفت که جهان به دو قسمت تقسیم می شود: ایران قلب جهان است و جهان بدن.

وی ادامه داد: اینکه اساتید چقدر باید در این باره صحبت کنند مهم است. قلب مرکز عشق و عواطف است و عشق و قلب دریچه هایی به سوی نور و روشنایی و بدن مرکز تاریکی و تاریکی است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران توضیح داد: این دوگانگی بسیار مهم است. نظامی در گنجینه های پنج گانه که گنج است و استادان بزرگ این گنج را کشف می کنند و به نسل بعد عرضه می کنند، نشان داد که دنیای دل، دنیایی است که هنرمندان در آن برتری دارند و هیچکس جز هنر بر کسی برتری ندارد.

ایوبی گفت: حکیم نظامی در اعماق قرون وسطی که قهرمان شوالیه های غربی بود، می گوید که به دنبال برتری بر کسی نیست. مگر با پرورش هنر. این گفته برای «عالم جسم» نامفهوم بود و امروز هم برای جهان بدن نامفهوم است. این حرف قرن ششم است و حکمای ما می گویند باید به هنر و فرهنگ بها داد.

وی افزود: امروز بعد از 75 سال در یونسکو به این نتیجه رسیده اند که ما نباید دست از یادگیری برداریم و این شعار امروز یونسکو است، اما حکیم نظامی قرن ششم می گوید هرکس مجبور به یادگیری نباشد. شرم است «در ارزیابی آب و سنگ انار

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و ایران ادامه داد: جهان در اعماق تاریکی بود و در ایران حکیمان ایرانی از فرهنگ هنر می گفتند.

ایوبی گفت: داستان های هسرو و شیرین را اساتید بیان می کنند; هنگامی که خسرو به باغبان ظلم می کند، پدرش هرموس او را رها می کند و تاج و تخت و تاج را به باغبان می دهد و حاکمان جهان نیز باید چنین باشند.

وی افزود: هانری ماز، محقق ایرانی، در سال 1970 این رمان را به خسرو و شیرین در فرانسه برگرداند و گفت این رمان اولین رمان جهان است. جایگاه زن را در امور نظامی ببینید و نظامی در آثار خود تصویری قدرتمند، وفادار و قدرتمند از زنان ترسیم می کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: ما از شما دعوت کرده ایم که نسب نیاکان خود را فاش کنید. با تشکر از حضور اساتید محترم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. از کارکنان اراک به خاطر یادواره سربازی و مدیریت تالار وحدت تشکر می کنم. در این جلسه از هنرمندان بزرگی که این گنجینه را به زبان های هنری در اختیار ما قرار دادند تشکر می کنیم و برنامه های بزرگ تری در پیش داریم.


نظامی فردوسی دوم است

در بخشی دیگر از این مراسم عسگر دودبه استاد دانشگاه گفت: منتظر می مانیم تا ببینیم کار به اتمام می رسد. ما باید موضوع را جدی بگیریم و کتب درسی و رسانه ها باید دروغ ها را با حقیقت پاسخ دهند.

وی ادامه داد: نظامی دومین فردوسی است. فردوسی با حماسه هویت ملی را تثبیت می کند و او با داستان های غنایی. در تمام آثار او تمام دنیا تن است و ایران قلب. هنرهای رزمی حتی ساده ترین موضوع را هم بالا می برد.

وی گفت: ما در تاریخ دو دیدگاه درباره اسکندر داریم. این نظر واقعی اسکندر ملعون است که بنای هخامنشیان را ویران کرد و می دانیم که تعالیم ارسطو ممنوع بوده است. دیدگاه و خطای دوم همان دیدگاه اسکندر مقدونی است. نظامی قانون مدار و به همان اندازه نسبت به ایران دوست و میهن پرست است.


این یک نظام قانونمند و میهن پرستانه است

سپس در بخشی دیگر از برنامه جلال الدین کزازی شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه گفت: تعطیلات برای یکی از پسران برومند از ایران است. ما ارتش را سرکوب کردیم. او که از حاکمان زبان فارسی است در ایران مورد احترام نیست. او با بزرگانی چون فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا برابری نمی کند. امّا او در مملکت خود یعنی بزنام برترین کیفر است و بر سه تیغ می ایستد.

وی ادامه داد: اگر خدا بخواهد دشمن باعث خیر شود. یک نفر در گوشه و کنار یک حرف بی اساس و بی اساس صحبت کرده است و ما آمده ایم به این حرف بی اساس پاسخ دهیم. اما انگیزه هر چه که باشد، این اتفاقات بسیار مبارک و دلسوزانه است و شاید نظامیان از سایه بیرون بیایند.

کزازی گفت: خسرو و شیرین علاوه بر اینکه شاهکاری فوق العاده در ادبیات فارسی هستند، بهترین برنامه ایران و جهان است. در خسرو و شیرین با دو چهره عاشق روبرو هستیم. یکی شخصیت اصلی خسرو و دیگری فرهاد. اما اگر تاریخچه سالن مهمانی را دنبال می کنیم، از ایجاد تغییرات دریغ نکنید

او در نامه می گوید: «کتاب نظامی خیلی قدیمی است. این قدیمی ترین ژانر ادبی است. اما فیلمنامه ای را نمی شناسیم که با فیلمنامه بیگانه باشد. چرا میدان جنگ را به میدان جنگ تبدیل کردید؟ اعتقاد بر این است که خوانندگان سرگردان در ایران اشکانی و سازهای نی و اروپای قرون وسطی داستان های کهن می سرودند و بخشی از نمایشنامه از دل آنها بیرون می آمد.


نظامی محبوب ترین شاعر ماست

در بخشی دیگر از این مراسم، ژاله آموزگار، استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: من ایران را مانند دیگران دوست دارم و همه ما ایران را دوست داریم و نظامی نماینده این عشق است. زمانی که در آذربایجان و جاهای دیگر دانشجو بودیم، هیچکس جرأت نمی کرد بگوید شاعر پارسی ما شعر ترکی می گفت. من آذربایجانی هستم اما ایران زبانی دارد که فارسی است و ما را به هم وصل می کند.

وی افزود: نظامی نماینده ادبیات بزمی، بازمانده هانیاگارهایی است که فرهنگ عامه را حفظ کرده اند. پشت ادبیات باید قدرتی باشد. آنها قدرت سیاسی یا ایدئولوژیک باقی ماندند و بنابراین کتابهای مذهبی ما باقی ماندند. داستان های نظامی بازمانده ادبیات کهن ایران است. نظامی فرهنگ ادبیات عامه را به ما داده است و محبوب ترین شاعر ماست.


نظامی شاعر زندگی است

در ادامه مراسم مهدی موهبتی استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: نظامی شاعر زندگی است و بیش از سایر شاعران به زندگی توجه داشته است. از همان ابتدا رفتار شخصی او منحصر به فرد بود. او الگوی اهل فرهنگ و هنر و اندیشه است و خود را از استاد دور نگه می دارد.

موهبتی ادامه داد: نظامی صحبت کرد، جایی که لازم بود دستور داد و یک جایی عقب نشینی کرد. او تاکید می کند که می توان به قدرت دستور داد. بزرگترین دارایی هر کس رفاه درونی اوست. مثل جوشی که باز می شود.

وی افزود: تنها شاعری در فرهنگ ما که در بالاترین سطح یک جلسه صحبت می کند، نظامی است. ما سال هاست که نظامی را نمی شناسیم و او آدم اخلاقی است. هر کس زندگی را دوست دارد در امور نظامی نمونه ای است که باید دنبال کرد. او در آثارش از عدالت بحث می کند.

پس از اهدای اولین جایزه حکیم نظامی، جایزه هنری و پژوهشی یونسکو به کیهسرو هوروش (خطاط)، محمد باکر آقامیری (هنرمند)، بهروز قریب پور (کارگردان تئاتر)، خانواده زنده یاد حسین دهلوی ها (آهنگساز) (ادبیات)، مهدی موهبتی (استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی)، سعید شفیون (خواننده و استاد دانشگاه)، کوروش اسدپور (خواننده)، عبدالمجید ارفعی (پژوهشگر و متخصص زبان های باستانی) و حاتم عسگری (حاتم استم) و نوازنده بودند. اعطا شد.

بهروز قریب پور کارگردان تئاتر پس از دریافت جایزه گفت: وقتی گفتیم نظامی و ناصر هسرو دلیلی ندارد همه باور کنند که شعر عالی برای این است که ما اپرا و فیلم نسازیم و کتاب نخوانیم. این بزرگان در اختیار ما نیستند، ما همیشه در خطر هستیم، ارکستر سمفونیک ما در تمام روزهای سال باید شعرهای گراند اپرای را بنوازد، من برای اپرای لیلی و مینون هزینه زیادی پرداخت کردم.

سعید شفیون، خواننده و استاد دانشگاه نیز گفت: ارزش و اهمیت نظامی بسیار مهم است. او بی نظیرترین شاعر ادبیات جهان است که وارد عرصه زمان و مکان شده است.

حاتم عسگری فراهانی نوازنده نیز با گرامیداشت یاد و نام نکیسا گفت: سال هاست که در ارتش نفس می کشم. چرا می گویند ارتش گنجوی نه ارتش تفرشی؟ اولین استاد روح، حکیم نظامی است. من زندگی ام را وقف موسیقی کردم و این موسیقی ما را زنده نگه می دارد.

بر اساس این گزارش؛ با حضور منوچهر شهسواری و علی نصیریان مدال عالی یونسکو به شهرام ناظری اهدا شد.

علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون گفت: یونسکو کار ارزشمندی انجام داده است و بسیار مفتخرم که این رکورد را به شهرام ناظری یکی از واحدها و پایتخت ها تقدیم می کنم. جشن خوب است، اما در این دنیای آشفته، چگونه می توانم تناقضات را برای خودم حل کنم؟

وی با اشاره به حواشی برای لامینور گفت: از یک طرف جشن می گیریم و از طرف دیگر به مهرجویی توهین می کنیم. مهرجویی که 50 سال است بهترین فیلم های ایران را ساخته، بی نظیر و یکی از باسوادترین کارگردان های کشور است. از فریاد 80 ساله مهرجویی در این ویدیو گریه کردم. با تشکر از دکتر ایوبی برای جایزه. برای ما نامطلوب نباش.

در پایان مراسم شهرام ناظری به خواب رفت.

سید احمد محیط طباطبایی، محمدرضا اصلانی، علیرضا رئیسیان، یونس شکرخواه، الهه خاتمی، یدالله کابلی، محمد حیدری، شکرخدا گودرزی، مجید امامی، ایرج حسابی، سید احمد مجرد و بسیاری دیگر از اهالی فرهنگ و هنر نیز در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید