مدرسه جایی است که سند اصلی تحول در آن صورت می گیرد


ساعت: 15:10
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887712

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مدرسه محل اجرای سند تحول بنیادین است و معلم محور اصلی انجام این کار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست «مدرسه، کلید طلایی برای ایجاد تحول بنیادین» صبح امروز با حضور محمود امانی تهرانی. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علیرضا کریمیان؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران مناطق و مدارس آموزشی پایتخت در دبیرستان مندق البرز برگزار شد.

در این دیدار علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا(ع)، واقعه عاشورا را نقطه عطف و حماسه مهم فراجغرافیایی و فراانسانی در تاریخ بشر دانست و اظهار داشت: در مدرسه حسین (ع) در ما جان انسانها هستیم و در مکتب حسین (ع) آزادی، بندگی و کرامت پیام اصلی است.

در این مکتب زندگی در پرتو کرامت انسانی است و رفع تاریکی و ذلت را شاهد هستیم.

کریمیان از معلم این مکتب امام حسین علیه السلام نام برد که دارای لطافت، آزادگی و کمال، عدالت خواه و ظلم ستیزی، تقوا و بی باکی، کرامت و احترام است و امیدواریم در مکتب امام حسین(ع) m.a.) شاگردان خوبی باشید.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که «در تحصیلات ما اسناد و برنامه های خوب و مهمی داریم که ارزش اجرای آنها را دارد».

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مدرسه مرکز ثقل و کانون است سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وی دانست و تاکید کرد: نه ستاد و نه ادارات کل محل اجرای سند تبدیلی نیست، بلکه فقط مدرسه محل اجرای سند است و معلم محور اصلی این کار است.

کریمیان با بیان اینکه همه مدیران، معاونان و کادر اجرایی مدرسه معلم هستند، اظهار داشت: بی شک مدرسه خوب مدرسه ای است که با اجرای سند تحول بتواند جلوه ای از فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی ما باشد. مدرسه ای که بتواند پشتوانه دولت و مردم برای پیشرفت و توسعه کشور باشد. همانطور که در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی شاهد کارهای مهمی در مدارس بوده ایم که یکی از آنها برگزاری انتخابات است.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه باید به گونه ای ارتقا یابد که قدرت تصمیم گیری داشته باشد، گفت: باید به مدرسه اجازه و توانایی تصمیم گیری بدهیم، مدرسه باید این کارکرد را داشته باشد که اگر دانش آموز ما وقتی باید انتخاب می کرد، مدرسه می تواند به او کمک کند تا بهترین انتخاب را انجام دهد.


مدرسه ایده آل باید یادگیری، کمال گرا و خواستار تعالی مستمر باشد

مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت کشف استعدادهای مختلف و توانایی پذیرش تفاوت های دانش آموزان و تعامل با مساجد و نهادهای علمی و فرهنگی را از ویژگی های اصلی یک مدرسه ایده آل خواند و افزود: مدرسه ما باید مدرسه ای باشد یادگیری، فضایی عالی و خواستار موفقیت بالا، باید مستمر باشد و برای این منظور باید مسیری را ترسیم کنیم که مدارس در محیط خودارزیابی به موفقیت های بالای مستمر دست یابند و همه نیازهای مسیر رشد دانش آموزان را تامین کنند. زیرا تعامل با دنیای خارج از مدرسه به موفقیت های مهمی منجر می شود.

کریمیان مشارکت، انتقاد و پذیرش مشارکت در همه حوزه‌های فکری و تخصصی را لازمه رشد دانست و گفت: شیوع ویروس کرونا موفقیتی اجباری بود به همین دلیل از فناوری‌های نوین در اکوسیستم جدید استقبال کردیم که اتفاقات خوشی را در پی داشت. همکاران ما رهبران تولید محتوا شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران راه رسیدن به مدرسه ایده آل و اجرای سند تحول در ده سال گذشته را به دلیل وجود چالش ها بررسی کرد و در این مورد یادآور شد: اجرای سند تحول بنیادین نیست. فقط مسئولیت آموزش و پرورش است، اما باید مشخص شود ملی باید ایجاد شود و برای این منظور باید یک واحد ملی کار ایجاد شود و از ظرفیت همه واحدها استفاده شود.

وی یکی دیگر از چالش های مهم در اجرای سند تحول را مشکل نیروی انسانی و کمبود و توزیع ناهموار نیروی انسانی از معضلات فضای آموزشی عنوان کرد.

کریمیان در ادامه برخورداری از اعتبارات پایدار و قابل اتکا و ارتباط سیستمی رسانه و آموزش و پرورش را یکی دیگر از عوامل مهم و موثر در اجرای سند تحول عنوان کرد و گفت: همانطور که رسانه ملی و اصحاب رسانه نقش مهمی در مواجهه با بازگشایی داشتند. مدارس می توانند نقش موثری در اجرای سند تحول داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به تعویق افتاده است، تاکید کرد: باید تک تک ما را در هر کجا و در هر جایگاهی که هستیم بپذیریم. ما باید در اجرای سند تحول نسبت به خود تعهد داشته باشیم و با ارتقای سطح آگاهی ارکان تعلیم و تربیت و توانمندسازی آنها حرکت خوبی در این مسیر داشته باشیم.

کریمیان با بیان اینکه در صورت توانمندی مدیران مدارس و مثبت بودن نگرش آنها نسبت به سند تبدیل، سند تبدیل اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: مدیران مدارس باید اختیار تصمیم گیری در زمان های لازم را داشته باشند.

به هر حال مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران کسب تجربه و ایجاد بستر مناسب برای اجرای آن را مهم دانست و با بیان اینکه تجربه معلمان و مدیران پیشکسوت گنجینه ارزشمندی است، گفت: معلمان و مدیران پیشکسوت از به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با معلمان جدید و مدیران جدید به رشد و مدیریت دانش پی می برند که استفاده از تجربیات عملی آنها در سازوکار مدون و گسترش آن در شهر تهران باعث رشد و موفقیت های مدیریتی می شود.

بعدی معصومه معصومیان است. معاون اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، عاشورا را بزرگترین سند تحول تاریخ بشریت دانست و گفت: ما تحول را از شهدای کربلا و حماسه بزرگ عاشورا فهمیدیم، پس برای آشنایی دیر شده است. روند تحول .

او تاکید کرد که سند تحول بنیادینمولفه های مختلفی دارد که یکی از آنها درک صحیح از تحول، تشکیل جلسات گفت و گو برای دستیابی به تفاهم و زبان مشترک در اجرای سند تحول است.

مظومیان تهران را ام الکرای ایران به دلیل ویژگی ها و بوم شناسی خاص آن دانست و گفت: ما بیشترین جمعیت دانش آموزی را در تهران داریم، بنابراین شناخت شرایط از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر شاهد روند تحول در آموزش و پرورش در همه زمینه ها باشیم. تبدیل جریان ثابت است.

وی مهمترین ویژگی انسان در مسیر تعالی را تحول دائمی می داند و می گوید باید به اجرای سند تحول ایمان داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید