مدل سوم به زنان مسلمان در جامعه از منظر مبانی اسلامی-ایرانی می نگرد


ساعت: 16:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807428

دیدگاه سومی نیز برای زن وجود دارد، در این دیدگاه، انسان خانواده محوری وجود دارد که نقش ها و مسئولیت های خانوادگی خود را به خوبی انجام می دهد و در عین حال حضور موثر و نقش آفرینی در جامعه دارد. بنابراین او تاریخ ساز است و سهم زیادی در مشارکت اجتماعی در عرصه های مختلف دارد. یعنی در متن و مرکز و مطابق با احکام دین مبین اسلام. این نگاه متعالی به زن است که به خوبی شأن زن و جایگاه او را در این هستی به تصویر می کشد و مصداق عینی آن شخصیت حضرت زهرا (س) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ عفت رمضانیان، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان در یادداشتی به توضیح الگوی سوم این زن مسلمان پرداخت. در این یادداشت آمده است:


مدل یعنی چی؟

«مدل» در محاورات فارسی برای دلالت مدل، قیافه، شخص، مثال و در متون دینی به معنای «الگو» است. الگو در بستر جامعه و گروه های اجتماعی شکل می گیرد و به عنوان الگو یا راهنمای عمل در رفتار اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع الگوی مطلوب و صحیح فردی است که در زندگی به موفقیت رسیده و بتواند رفتار خود را هدایت کند و با تقلید کورکورانه یا اطاعت محض متفاوت است.

آیا انسان در زندگی خود نیاز به الگو دارد؟ بله، البته الگوسازی یک نیاز فطری و هویت ساز برای انسان است.

– چرا اشرف موجودی نیست که به فضل عقل بر سایر موجودات برتری دارد؟ پس چرا نمی تواند تنها راه برود؟

زیرا انسان با استعداد بالقوه ای آفریده شده است که پتانسیل مرتبط شدن و شکوفایی را دارد. بنابراین انسان در این عمر کوتاه این دنیا باید در جهت ظهور و بروز استعدادهای وجودی خود حرکت کند که بدون شک برای فتح بلندترین قله ها یعنی به سوی کمال و رشد پیش خواهد رفت. ، مسیر صعودی به سمت بالا.

خب برای پیمودن این مسیر شیب دار نیاز به راهنمایی و راهنمایی دارید تا جهت حرکت افراد را درست نشان دهید. برای داشتن الگو، علاوه بر این که مطمئن شوید مسیری که می روید اشتباه نیست، بلکه این مسیر کمال را هم بدون خطا و هم سریعتر طی خواهید کرد. وجود الگوها و الگوهای بزرگ در زندگی انسان، وسیله ای مؤثر در تربیت آنان است.

آیا در قرآن به این مدل بحث در مورد انسان اشاره شده است؟ آری خداوند به این نیاز طبیعی انسان نیز رسیدگی کرده است. در داستان حضرت یوسف (علیه السلام) او را مصداق عفت، شجاعت و تقوا معرفی می کند. خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب می فرماید: یا در آیه 4 سوره ممتحنه حضرت ابراهیم (ع) را به عنوان الگوی مسلمانان معرفی می کند.

با نگاهی به این آیه و کلام خداوند متعال درمی یابیم که خداوندی که در مرحله آفرینش خالق این انسان است، در مرحله تشریع و هدایت، به این نیاز فطری انسان توجه کافی دارد و به وجود الگویی لازم است، لذا برای ایشان الگویی را معرفی می کند که چه نمونه ای بهتر از پیامبر گرامی اسلام که بی شک کامل ترین و برترین نمونه است.

یک مدل خوب باید چه ویژگی ها و ویژگی هایی داشته باشد؟

یک الگوی خوب شامل بسیاری از رفتارها، مهارت ها و نگرش ها می شود. الگوهای خوب معمولا ویژگی هایی مانند اخلاق، فروتنی و همدلی، مهارت های ارتباطی، کار گروهی، نگرش مثبت، خودکنترلی و غیره را نشان می دهند.


الگوی سوم زن مسلمان یعنی چه؟

ببینید، از ابتدای خلقت بشر تا کنون، تصوری حداقلی از زنان در تمدن ها و جوامع مختلف دیده ایم.

در اصطلاح مشرق زمین زن را در خانه حبس می کردند و موظف به خدمت به اهل خانه می شدند و اجازه حضور در اجتماع را نداشتند.

فرقی نمی کرد مانع این حضور و مشارکت بیرون از خانه مرد باشد یا تفکر مردسالارانه حاکم بر جامعه و یا نگاه انحطاط آمیز به بی اهمیتی جنسیت زن.

و زمانی که در نگاه جوامع به اصطلاح متمدن غربی با نگاه ابزاری و جنسیتی، زنان عنصری فعال و حاضر در جامعه هستند اما از مسئولیت های خانگی و خانوادگی شانه خالی کرده اند، این دیدگاه نیز نتیجه تحول صنعتی در جامعه است. دنیای مدرن و تغییرات اقتصادی نظام سرمایه داری منجر به استفاده از نیروی کار ارزان و بهره وری بالا با سود بالا شده است.

خب، بدون شک در این معادلات سرمایه داری، زنان می توانستند بیشتر از این اهداف ثروتمندان به دست بیاورند.

خب این دو دیدگاه هم نوعی ظلم به زن بود و هم تعرض به حقوق ذاتی آنها. حقوقی که خداوند متعال به او داده است بر اساس فطرت و خلقت اصیل زن است.

اکنون در دین مبین اسلام نگاه سومی را به زن می بینیم به این صورت که زن در این دیدگاه انسانی خانواده محور است که به وظایف و مسئولیت های خانوادگی خود یعنی وظیفه تربیت زن، مادر و فرزند به خوبی عمل می کند. . در عین حال در جامعه حضور دارد اما نه تنها حضور، بلکه حضور مؤثر و نقش آفرین به گونه ای است که تاریخ ساز است و سهم بسزایی در مشارکت اجتماعی در عرصه های مختلف دارد. یعنی در متن و مرکز و مطابق با احکام دین مبین اسلام. این نگاه متعالی به زن است که به خوبی کرامت زن و جایگاه او را در این هستی نشان می دهد که مصداق عینی آن در شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تجلی یافته است و این سومین الگوی زن مسلمان است. نظام ما بر این امر تاکید دارد و اگر خدا بخواهد به دنبال ترویج و گسترش این الگو برای ساختن تمدن نوین اسلامی در جامعه هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید