ساعت: 12:11
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916027
بررسی علل افت رشد علمی در دانشگاه خوزستان:
تکیه بر مدیران ضعیف در جایگاه روسای دانشگاه ها عامل اصلی افت علمی دانشگاه های استان خوزستان بود. این امر تا سال ها بر دوش دانشگاه های استان سنگینی می کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از رهیاب ، یکی از ویژگی های عصر کنونی که آن را از سایر اعصار و قرن های قبل از خود متمایز می کند موضوع علم و دانش است. در واقع امروزه علم یکی از مهمترین مؤلفه های قدرت یک کشور در سطح بین المللی به شمار می رود و باعث می شود که آن کشور بتواند نقش مهم تری در توسعه جامعه جهانی ایفا کند و تأثیر بیشتری بر سایر کشورها داشته باشد. در این راه با سرعت بیشتری به اهداف خود برسید.
از آنجایی که یکی از مراکز مهم علم و فرهنگ در جهان دانشگاه است که علاوه بر تولید علم و پژوهش، نقش و کارکردی تأثیرگذار به عنوان عقل فردی و منتقد جامعه دارد، باید در خدمت ایجاد یک نظام اجتماعی آزاد و منصفانه دانشگاه ها اخلاقی و در عین حال با هدف توسعه همه جانبه، محلی برای تربیت مدیران نسل آینده نیز هستند که سطح علمی آنها صد در صد نتیجه مستقیم در این امر دارد.
به همین منظور شبکه اطلاع رسانی رهیاب در این گزارش در آستانه روز دانشجو به بررسی روند رشد علمی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و عوامل دخیل در افت رتبه علمی دانشگاه های استان خوزستان پرداخته است. .
با نگاهی اجمالی به سطح علمی و پژوهشی کیفیت آموزش و نقش دانشگاه های استان در حوزه فناوری و نوآوری و تأثیرات اقتصادی و خدمات اجتماعی می توان دریافت که به دلیل بی توجهی دولت های گذشته، پژوهش های علمی بدنه دانشگاه های استان از رکود علمی آسیب دیده است، بنیان علمی دانشگاه امروز استان نیازمند تحولی عاجل در بدنه اداری پژوهش های علمی استانی است تا دستگاه راکد علم و صنعت استان اندکی حرکت کند. .
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سایت uniref مرجع دانشگاه های کشور، استان خوزستان دارای بیش از 69 مرکز علمی و دانشگاهی است و بیش از 101161 دانشجو در دانشگاه های استان خوزستان مشغول به تحصیل هستند.
همچنین بر اساس دادههای سایت رتبهبندی دانشگاهها و پژوهشگاههای ایران به نشانی ISC، دانشگاه چمران اهواز از نظر رتبهبندی علمی در دو سال اخیر با افت رتبهبندی دانشگاهها روبهرو بوده است، به طوری که در رتبه 1400 دانشگاه چمران نه تنها در رده 10 دانشگاه برتر کشور جای نداشت بلکه با 10 رتبه افت در رده بیستم بهترین دانشگاه های کشور قرار گرفت. در سال 1401 با صعود جزئی به رتبه نوزدهم رسید.
علت کاهش رشد علمی در دانشگاه های خوزستان چیست؟
کاهش تولید علمی مقالات علمی فناورانه و نوآورانه و پژوهشی در دانشگاه های استان به عوامل مختلفی مرتبط است که یکی از این عوامل مهم نبود زیرساخت های انقلابی و تحول آفرین در دانشگاه های استان و نبود تحول آفرین است. برنامه های فرهنگی، آموزشی و علمی پژوهشی، نبود ارتباط هماهنگ بین دانشگاه ها موجب رکود علمی در دانشگاه های استان شده است.
سوء مدیریت اولین عامل رکود علمی در دانشگاه هاست
یکی از مهم ترین دلایل رکود علمی دانشگاه های استان در سال های اخیر، اتکای مدیران ضعیف به سمت ریاست دانشگاه بوده است، همانطور که می دانیم مدیران ضعیف جریان های غیرانقلابی نه تنها آسیب هایی را وارد کرده اند. بعد علمی دانشگاه و همچنین بعد فرهنگی و سیاسی دانشگاه های استانی که ویرانه های حکمرانی خوب آنها تا سال ها بر دوش دانشگاه های استان سنگینی می کند.
همانطور که دیدیم در دولت های یازدهم و دوازدهم دانشگاه های استان غرق در جریانات غیرانقلابی بود و این ضربه مهلکی به بدنه علمی و فرهنگی اجتماعی دانشگاه های استان وارد کرد.
فراموش نکردهایم که در آن روزها تشکلهای انقلابی از فشار و تهدید مسئولان منصوب از سوی دولت روحانی در دانشگاهها در امان نبودند و فجایع فرهنگی بسیاری از جمله اجرای کنسرتها و برنامههایی با مضامین دور از شأن و منزلت جامعه دانشگاهی
ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت
موتور محرکه علم، صنعت است، بنابراین تا زمانی که با یکدیگر مرتبط نشوند، فناوری و روشنگری در مقالات علمی و پژوهشی متولد نمی شود، زیرا در زمان تدبیر و امید دولت، همه امور مربوط به مذاکرات و برجام است و به بهانه تحریم، بسیاری از صنایع کشور در مرگ جامبا جان خود را از دست دادند، خبر از یک دانشمند انقلابی در عرصه صنعت به گوش رسید، از این رو زین خواهان پیوند عمیق صنعت و دانشگاه برای تولید ثروت است. و از رتبه علمی دانشگاه های استان جهش کند تا مقالات علمی در خدمت افزایش تولید و بهره وری صنایع مادر استان باشد.
ارتباط ضعیف بین کارکنان و دانشگاه
به دلیل اینکه ارتباط ضعیفی بین مسئولین و دانشگاه ها وجود دارد، برای دستیابی به توسعه در همه ابعاد، مسئولان از ظرفیت دانشجویان نخبه در دانشگاه در قالب همفکری استفاده نکرده اند، همچنین متاسفانه در دانشگاه های خوزستان نیز وجود دارد. حتی مدیران استانی و نمایندگان برای پاسخگویی به سوالات و شبهات دانشجویان حل نمی شوند و یا شاید می ترسند عملکرد ضعیف خود را توسط ذهن بیدار جامعه به چالش بکشند.
تبدیل دانشگاه های استان به باشگاه های سیاسی
فضای دانشگاه ها به جای اینکه اولویت اول آنها دغدغه های علمی و توسعه علم و فناوری در استان باشد، دغدغه اول آنها مسائل سیاسی و جناحی باشد اصلا مطلوب نیست، اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل حضور مدیرانی با دیدگاههای قوی سیاسی، در این زمینه شاهد بودهایم که برخی از جریانها دانشگاهها را به باشگاههای سیاسی تبدیل کردهاند و آثار آن کاهش تولید علمی است.
بودجه پژوهشی و آموزشی دانشگاه ها به جای علم محور بودن
یکی از عواملی که رشد علمی جامعه دانشگاهی در استان را تهدید می کند، کاهش رشد علمی پژوهشی است یا بهتر است بگوییم رکود علمی در دانشگاه های استان تا زمانی که پایگاه پژوهشی وجود نداشته باشد، ادامه خواهد داشت. مرتبط با تحقیق یا صنعت نیستند و بیشتر مقالات علمی باید گردآوری یا در نهایت ترجمه شوند. نمی توان از رشد علمی در استان صحبت کرد. بنابراین دولت باید دست جامعه دانشگاهی را در زمینه بودجه های پژوهشی بگیرد.
نبود سیاست های فرهنگی برابر انقلاب
یکی از مشکلات مهم در سطح دانشگاه ها در استان نبود منشور فرهنگی برای فعالیت تشکل های دانشجویی در زمینه آزادی بیان، برگزاری تریبون های آزاد برای روشن شدن ابهامات دهان دانشجویان در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی است. حوزه فرهنگ پایه و اساس معاونت های فرهنگی دانشگاه های استان بود، اما امروزه یکی از الزامات مهم دانشگاه ها، سیاست گذاری فرهنگی برای هدایت فضای فکری و ذهنی دانشجویان است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
ضرورت تشکیل کمیسیون بررسی افت تحصیلی در دانشگاه های استان
در مجموع شرایط رتبه بندی علمی جامعه دانشگاهی خوزستان با وجود ظرفیت های فراوان پذیرفته نیست، بنابراین مسئولان وزارت علوم باید از روسای دانشگاه های خوزستان بخواهند دلایل علمی اخیر را توضیح دهند. رکود همچنین با تشکیل کمیته ای مرکب از نخبگان برای بررسی نزول رتبه علمی دانشگاه های استانی، مدیریت هر دانشگاه استانی به جای فرافکنی، تکذیب و سرزنش، کمیته ای تشکیل دهد و وضعیت علمی دانشگاه های مربوطه را عادلانه بررسی کند. مدیر و رئیس دانشگاه باید پاسخگوی دستاوردهای مدیریتی خود در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری باشد، باید گزارش کار بدهد که وقتی مسئولیت مدیریت دانشگاهی در استان را بر عهده گرفت، وضعیت آن دانشگاه چگونه بود. و وضعیت او در زمان انتقال چگونه بود؟
انتهای پیام/