مدیران فوتبال التماس می کنند! | روز جدید

این افراد درآمد چندانی از فوتبال نداشتند و به دلیل کارهایی که برای ارتقای اعضای تیم انجام می دادند، گاهی پول می گرفتند و زندگی خود را برمی گرداندند. با پیشرفت تکنولوژی و مجازی شدن فرهنگ هواداری کم کم کلمه لیدر وارد فوتبال شد. افراد زیادی به عنوان مدیر باشگاه فعالیت می کردند، نکته جالب این بود که آنها هیچ سمتی در باشگاه نداشتند و حقوق دریافت نمی کردند، اما بسیار تأثیرگذار بودند زیرا می توانستند جو سکوها را به نفع یا ضرر یک نفر تغییر دهند یا بیاورند. پشت یک تیم

بعداً باشگاه ها برای نظارت بر فعالیت مدیران خود کانون هواداران تشکیل دادند و این موضوع در مورد تیم ملی فوتبال نیز اعمال شد. با این طرح مدیران به استخدام باشگاه درآمدند و کار اصلی آنها حمایت از تیم در ورزشگاه بر اساس منافع باشگاه بود.

اما چند سالی است که این گروه جالب در فوتبال مغفول مانده است. برگزاری مسابقات لیگ بعد از شیوع کرونا تقریباً جایگاه لیدرها را خراب کرد. بازگشت هواداران به ورزشگاه ها برای مدت کوتاهی کار آنها را رونق داد اما حالا مسابقات بدون تماشاگر است و لیدرها عملا کاری ندارند! همین امر باعث شد تا شاهد اتفاقات عجیبی در تمرینات و مسابقات باشگاهی ایران باشیم. اتفاقاتی که برخی از لیدرها انجام داده اند و واقعاً می توان گفت شایسته فوتبال ایران نیست و نخواهد بود.

پروژه های موزاییک برای امرار معاش

یکی از موضوعاتی که کانون هواداران باشگاه در روزهای بدون تماشاگر در دستور کار قرار داده است، ارائه طرح های معرق در جایگاه ها است. لیدرهای فوتبالی که نمی توانند در ورزشگاه حضور یابند و تیم خود را تشویق کنند با ارائه برنامه های فرهنگی مانند نصب پرچم های بزرگ یا ارائه طرح های موزاییک روی سکو برای یک فرد یا تیم مورد علاقه خود، کار خود را با هواداران انجام می دهند. همچنین نصب سیستم صوتی ورزشگاه و پخش صدای تشویق هواداران از دیگر کارهایی است که برخی از لیدرها در این روزهای سخت بدون اینکه تماشاگر مسابقات باشند انجام می دهند و لذت می برند!

به محل تمرین می روند و اخاذی می کنند!

فوتبال ایران همیشه شاهد لیدرهایی بوده که طرفدار تیم خاصی نبوده و نیستند. این افراد معمولا از ورزشگاه های مختلف بازدید می کردند و تیم هایی را که هواداران فداکاری نداشتند تشویق می کردند. نکته جالب اینکه این افراد به تمرینات تیم های تهرانی (غیر از استقلال و پرسپولیس) رفته و با تشویق فردی یا گروهی برخی چهره های سرشناس از آنها پول می گرفتند. اکنون که مسابقات لیگ برتر فوتبال بدون تماشاگر است، وضعیت مالی این افراد کند شده و عملاً نمی توانند در ورزشگاه کار خود را انجام دهند.

در چنین شرایطی البته این افراد شرایط خاصی را برای کسب درآمد تجربه می کنند. اگر به تمرینات تیم های لیگ برتری بروید، گاهی با دیدن لیدرهایی با چهره های آشنا و قدیمی تعجب خواهید کرد. رهبرانی که نمی توانند در ورزشگاه ها حضور یابند، به محل تمرین می روند و آنچه در گذشته انجام داده اند را تکرار می کنند. البته ورود آنها به سالن تمرین برخی تیم ها با مشکلاتی همراه است اما کم نیستند افرادی که با حضور در محل تمرین مشغول تشویق افراد خاصی هستند و پس از پایان تمرین به سراغ مربی یا بازیکن مذکور رفته و سوال می کنند. او برای پول! این در حالی است که عملاً مخاطب خاصی در محل تمرین تیم وجود ندارد که بخواهد به این افراد بپیوندد و از فردی در سکو حمایت کند!

برخی از رهبران محافظ شدند!

اتفاق دیگری که برای برخی از مدیران فوتبال رخ داده، همراهی آنها با چهره های مشهور فوتبال در محافل فوتبالی و غیر فوتبالی است. برخی از افرادی که به دلیل عدم حضور تماشاگر نمی توانند کار اصلی خود را انجام دهند، ارتباط خود را با برخی از مربیان، سرپرستان، بازیکنان و یا سایر اعضای شاغل در فوتبال تقویت کرده و در حلقه هایی که به آنها سر می زنند در نقش محافظ در کنار آنها هستند! از طرفی به دلیل همراهی با فردی که در گذشته رهبر بوده و اکنون تغییر شغل داده است، شخص مورد نظر باید مانند سابق به او حقوق بدهد!

چرا باشگاه ها رهبران را رها کردند؟

آنچه در مورد وضعیت این روزهای «محرک» فوتبال ایران مهم است، حمایت نکردن باشگاه ها از آن هاست. لیدرها همیشه در هر شرایطی یار باشگاه بوده اند و در دورانی که استادیوم های فوتبال ایران مملو از تماشاگر بود با برنامه ریزی دقیق سکوها را مدیریت می کردند. اما الان مدتی از باشگاه ها دور هستند. در حال حاضر بسیاری از باشگاه ها به دلیل عدم حضور تماشاگر در مسابقات و عدم پرداخت هزینه این قسمت عملاً پایگاه های هواداران خود را تعطیل کرده اند. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی باعث شده برخی باشگاه ها اصلا به سمت ایجاد چنین مرکزی نروند و این یعنی ورشکستگی بخشی از فوتبال که البته مخاطبان زیادی هم دارد. در این شرایط نگاه اصولی و صحیح باشگاه ها به مشوق های فعلی می تواند چاره ساز باشد. بدون شک چنین شرایطی برای لیدرها شایسته فوتبال ایران نیست و تنها باشگاه ها می توانند با مدیریت صحیح آنها را از این وضعیت تلخ رها کنند.

دیدگاهتان را بنویسید