مذاکرات ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین انجام نخواهد شد


ساعت: 21:22
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878549

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت.

وی گفت: ایران و آمریکا مستقیماً مذاکره نخواهند کرد، اما من و تیمم به عنوان هماهنگ کننده گفتگو را تسهیل خواهیم کرد.

بورل افزود: «مذاکرات متوقف شده و هیچ چشم‌اندازی برای از سرگیری آن‌ها وجود نداشت». با رایزنی های امروز، تماس های نزدیک ایران و آمریکا در روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. این خبر خوبی است و باید امیدوار بود که برجام را به مسیر بازگرداند.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که وین محل مذاکرات ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا نخواهد بود.

وی گفت: مذاکرات ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا در وین انجام نخواهد شد، زیرا در قالب آمریکا + 1 + 4 برگزار نخواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این مذاکرات احتمالا «در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس» و به‌ویژه «در کشوری هم مرز با خلیج فارس» انجام می‌شود.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

کشورهای غربی به ویژه آمریکا در ماه‌های اخیر و در پی توقف مذاکرات در وین، برای متهم کردن ایران و سلب مسئولیت خود به رویه معمول متوسل به عملیات روانی و رسانه‌ای شده‌اند.
آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است.

پس از اینکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع تضمین همکاری مسکو با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، کشورهای غربی موضوع ایران مطرح شده و آنها استدلال کرده اند که درخواست تهران برای حذف نام سپاه از لیست سازمان های موسوم به تروریستی، مذاکرات را به بن بست رسانده است.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

جوزف بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی امروز گزیده هایی از این ادعاهای غیرمستند را تکرار کرد. او گفت: «در مقطعی روسیه به شدت با این توافق مخالف بود زیرا نفت ایران وارد بازار می شد و به منبع جایگزینی برای روسیه تبدیل می شد. اما پس از تماس ایرانی ها با روس ها، روس ها مخالفت خود را با این توافق پس گرفتند».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید