مذاکرات ایران و عربستان در حال پیشرفت است


ساعت: 20:08
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836617

بر اساس گزارش مرکز مطالعات امنیتی، «مذاکرات ایران و عربستان درباره موضوعات قابل مدیریت پیشرفت داشته است».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز تحقیقات امنیتی Sufan مستقر در نیویورک در گزارشی پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان را بررسی و از پیشرفت آن خبر داد.

مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش عبارتند از:

گفتگوی عربستان سعودی با ایران نشان دهنده عدم اطمینان پادشاهی عربستان سعودی در مورد نقش ایالات متحده در تضمین امنیت در خلیج فارس است.

گفتگوها بین دو طرف در مورد موضوعات نسبتاً قابل کنترل از جمله حج آینده پیشرفت کرده است.

مقامات سعودی امیدوارند که این مذاکرات بتواند راه حلی سیاسی برای درگیری در یمن ارائه دهد.

مذاکرات ایران و عربستان سعودی می تواند به شکستن بن بست در مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران کمک کند.

در اواخر آوریل، ایران فاش کرد که دور پنجم مذاکرات با عربستان سعودی را در بغداد، محل اکثر دورهای قبلی دیدارها در سال 2021، برگزار کرده است. آخرین دور از مذاکرات با حضور «مقامات عالیه عالی ملی» برگزار شد. دبیرخانه شورا.» امنیت ایران و رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی، «رسانه های ایرانی گزارش دادند. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: مذاکرات اخیر مثبت و جدی بوده و شاهد پیشرفت هستیم.

بر اساس این گزارش، رسانه های ایرانی افزودند که قرار است وزرای امور خارجه دو کشور در آینده نزدیک با یکدیگر دیدار کنند که به طور بالقوه می تواند بهبود قابل توجهی در سطح مذاکرات باشد. مقامات هر دو طرف برای آماده شدن برای این اجلاس انتظار دارند در عمان که روابط نزدیک تری با ایران نسبت به سایر کشورهای خلیج فارس دارد، دیدار کنند.

به گفته صوفان، توافقات جزئی در بغداد حاصل شده است. به عنوان مثال، ایران در اواخر سال جاری 40 هزار زائر ایرانی را برای حج به مکه در عربستان سعودی اعزام خواهد کرد.

با این حال، به گفته مرکز مطالعات امنیتی، مذاکرات دشواری برای هر دو طرف در پیش است. این گزارش می گوید تهران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک فشار می آورد و به نظر می رسد که ریاض به دنبال امتیازات قابل توجهی از تهران در مورد مسائل منطقه ای است و موافقت کرده است که ایران سفارت خود را در ریاض تنها برای فعالیت های مرتبط با این سازمان باز کند. همکاری مستقر در جده.

این گزارش با اتهاماتی به ایران ادامه می دهد: مقامات سعودی به دنبال امتیازگیری در مورد مناقشه یمن هستند. از سال 2015، عربستان سعودی و متحد اصلی آن در خلیج فارس، امارات متحده عربی، به دولت یمن (استعفا داده) با جنبش حسین (انصارالله یمن) مورد حمایت ایران، که در سال 2014 کنترل بسیاری از مناطق شمالی را در اختیار داشت، کمک می کنند. و یمن مرکزی دور شوید، بجنگید. ایران به حوثی ها کمک کرده است تا فناوری موشکی را فراهم کنند که این گروه اغلب از آن علیه اهداف سعودی استفاده می کند. در ژانویه، آنها به اهدافی در نزدیکی فرودگاه بین المللی ابوظبی شلیک کردند. هر دو کشور خلیج فارس از انتقام گیری ایالات متحده ابراز تأسف کردند. با این حال، ایالات متحده به هر دو کشور سیستم های دفاع موشکی پیشرفته، از جمله سیستمی که حملات موشکی هوتو در امارات را رهگیری کرد، ارائه کرده است.

با این حال، بر اساس این گزارش، مشخص نیست که آیا گفتگوی عربستان و ایران به میزان قابل توجهی از اختلافات بین آنها کاسته است یا خیر.

صوفان افزود: در مذاکرات بغداد، مقامات سعودی اعلام کردند که از نقش ایران در یمن ناامید شده اند و تهران را متهم به کوتاهی در تسهیل طولانی شدن آتش بس کردند. ایران علناً حمایت خود از آتش بس را اعلام کرده است. هیئت ایرانی در بغداد تاکید کرد که عربستان باید گام های عملی برای حرکت به سمت صلح پایدار بردارد، فرمولی که به معنای کاهش حمایت عربستان و امارات از نیروهای دولتی (بازنشسته) دولت یمن و محدود کردن حملات هوایی عربستان و عربستان است. امارات وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مقامات سعودی از توافق با ایران به عنوان مدرکی یاد می کنند که نشان می دهد آمریکا قصد دارد نقش خود را در امنیت خلیج فارس کاهش دهد و از کشورهای حوزه خلیج فارس می خواهد تا از خود در برابر قدرت استراتژیک فزاینده ایران محافظت کنند.

در بخش پایانی گزارش صوفان با اشاره به حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم به تروریستی آمریکا که یکی از موارد بحث برانگیز در مذاکرات وین است، آمده است که پیشرفت دیپلماتیک عربستان و ایران برای پایان دادن به جنگ یمن امکان پذیر است. پاسخ به درخواست آمریکا از ایران برای «کاهش تنش» در منطقه در ازای حذف نام تروریست سپاه پاسداران. مقامات ایالات متحده به دنبال فرمولی هستند که بتواند توافق هسته ای را نهایی کند و اجازه دهد نفت بیشتری از ایران وارد بازارهای جهانی شود، به خصوص که منابع روسیه محدودتر است. بار دیگر، برنامه هسته ای در حال گسترش ایران را تحت کنترل شدید بین المللی قرار داده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید