مذاکرات برای پرداخت بدهی انگلیس به ایران ادامه دارد

ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۱
کد خبر: 1783601

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای در لندن گفت: بر سر بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران و میزان آن توافق شده است اما نحوه و روند پرداخت هنوز قطعی نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلومبرگ، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای در لندن گفت که امیدوار است بریتانیا 535 میلیون دلار در رابطه با قرارداد نظامی چند دهه پیش به ایران بدهکار باشد. “به زودی” پرداخت خواهد شد و دو کشور در تلاش هستند تا راهی برای پرداخت آن بیابند.

بر اساس این گزارش، علی باقری کنی که مذاکره کننده اصلی ایران در مذاکرات آتی در وین نیز هست و هم اکنون در تور اروپایی در آستانه مذاکرات 8 آذر با گروه 1+4 که قرار است برای رفع تحریم های آمریکا انجام شود، به سر می برد. گفت: این موضوع روز پنجشنبه در دیدار با نمایندگان وزارت خارجه انگلیس مطرح شد.

به گزارش بلومبرگ، باقری با بیان اینکه «موضوع اصلی بازپرداخت بدهی و میزان آن توافق شده، اما نحوه و روند پرداخت هنوز حل نشده است»، گفت: مذاکرات هفته آینده در تهران ادامه خواهد داشت. “

وی این مذاکرات را گامی بزرگ در جهت رفع برخی اختلافات بین دو کشور دانست و افزود: یکی از موضوعات مطرح شده از سوی مقامات انگلیسی، بازداشت نازنین زاگری رتکلیف، زندانی ایرانی-انگلیسی بود.

حفاری کنی ارتباط پرداخت بدهی انگلیسی ها با این زندانی را تکذیب کرد و توضیح داد: بازداشت زاگری رتکلیف یک موضوع قضایی است که در داخل قوه قضائیه بررسی می شود و در داخل قوه قضاییه قابل پیگیری است.

پیش از این جرمی هانت وزیر خارجه سابق انگلیس در گفت و گو با اسکای نیوز تاکید کرده بود که دولت انگلیس باید بدهی 400 میلیون پوندی به جمهوری اسلامی ایران را بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه این مبلغ حق ایران است نه باج، ادامه داد: زمانی که من وزیر امور خارجه بودم درباره قاعده کلی و اصل آن بحث می شد و تصمیم گرفتیم که دیه نپردازیم. اگر این پول باج بود، من واقعاً از آن (پرداخت) حمایت نمی‌کردم، اما در مورد پرداخت بدهی است.

هانت گفت: دادگاه بین المللی گفت ما (به ایران) مدیونیم و وزیر دفاع گفت ما بدهکار هستیم و فکر نمی کنم بحثی در مورد اصل و قاعده کلی (که بریتانیا مدیون ایران است) وجود داشته باشد. )».

این دیپلمات انگلیسی در ادامه بر لزوم بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در حال بررسی مکانیسم (پرداخت این بدهی) هستیم و بحث تحریم ها مطرح شده است و این کار آسانی نیست اما می تواند. موضوع را بپردازید و آن را (بدهی) بپردازید.»

در دهه 1970، ایران و بریتانیا قراردادی را برای تامین 1500 تانک و 250 خودروی زرهی به ایران امضا کردند. لندن پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، عرضه این تانک ها به ایران را متوقف کرد.

یک دادگاه داوری بین المللی به یک شرکت نظامی بریتانیایی دستور داده است که 400 میلیون یورو به دولت ایران بپردازد. با این حال بریتانیا پس از آن با استناد به تحریم های بین المللی که اجازه انتقال پول به ایران را نمی دهد، از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

پیش از این سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره بدهی انگلیس به ایران برای تانک چیفتان گفته بود: بدهی انگلیس قطعی است و باید بازپرداخت شود. آنچه در حال کند شدن است بخش بسیار کوچکی است و بقیه آن مشخص است. برای آماده سازی دفاع، هر دو طرف توافق کردند که به تعویق بیفتند، اما اصل بدهی و سود کاملاً مشخص است. دولت انگلیس هیچ بهانه ای ندارد و باید هر چه زودتر این بدهی را بپردازد. ما تاخیرهای غیرموجه داریم اما در اصل موضوع فرقی نمی کند.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید