مذاکرات در وین به حالت تعلیق درآمده است، اما موانع باقی مانده است

مذاکرات در وین به حالت تعلیق درآمده است، اما موانع باقی مانده است

روز جدید یک مبنای تحلیلی در گزارشی از سفر اخیر نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در تهران برای رفع موانع موجود برای دستیابی به توافق از طریق این مذاکرات حاکی از آن است که موانع موجود بر سر راه مذاکرات وین قابل حل است.

در گزارش دیپلماتیک تحلیلی درباره سفر اخیر انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، آمده است: «مقامات آمریکایی روز جمعه گفتند که هنوز منتظر توضیحات بیشتر انریکه مورا و تیمش در مورد رایزنی های هفتگی خود در ایران هستند. خط مشی. و نماینده ای از مذاکرات وین در تهران اما در همان زمان سیگنالی ارسال کردند که به گشایش بزرگی در این زمینه چندان خوشبین نیستند.

بر اساس این گزارش، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: در شرایط فعلی، توافق تا نهایی شدن فاصله دارد. او گفت: «این به خود ایران بستگی دارد که بخواهد به زودی به توافق برسد یا خیر. ما و شرکایمان آماده ایم. ما مدتی است که آماده بودیم، اما اکنون واقعاً به ایران بستگی دارد.»

در این گزارش همچنین آمده است که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که هنوز موانعی برای دستیابی به توافق برای احیای توافق هسته ای ایران وجود دارد، اما هنوز راه هایی برای غلبه بر آنها وجود دارد. این مقام ارشد اروپایی گفت: «ما هنوز موانع سختی بر سر راه توافق داریم، اما گفت‌وگوی خوب، صریح و طولانی با ایران نشان داد که آنها روی آن کار می‌کنند». البته آمریکایی ها هم. بنابراین هنوز راهی برای غلبه بر مشکلات وجود دارد. “این چیزی است که ما روی آن کار خواهیم کرد.”

علاوه بر این، جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت که پاسخ ایران پس از ارسال پیام مورا به ایرانی‌ها مبنی بر عدم ادامه وضعیت، “بسیار مثبت” بوده است. بورل در نشست وزرای خارجه گروه ۷ به خبرنگاران گفت: «این مسائل یک شبه قابل حل نیستند». بگذریم که مذاکرات مسدود شد و حالا او آزاد است. اوضاع بهتر از حد انتظار پیش می رود. مذاکرات متوقف شده و اکنون از سر گرفته شده است.»

مذاکرات در وین که مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن جو بایدن در ایالات متحده برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم ها علیه ایران در آوریل 2021 آغاز شد، به دنبال برخی تحولات بین المللی اخیر از جمله حمله روسیه به اوکراین و مناقشه تهران-واشنگتن آغاز شد. برای برخی موضوعات باقی مانده در مذاکرات تا دستور بعدی به حالت تعلیق درآمده است.

در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در صفحه توئیتر خود با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا به تهران و رایزنی‌های وی با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، نوشت: در توافق با آقای بورل، آقای مورا تهران و گفتگوهای وی با همکارم، آقای باقری، فرصت دیگری برای تمرکز بر ابتکارات برای حل مسائل باقی مانده در مذاکرات وین بود. اگر ایالات متحده تصمیم سیاسی بگیرد و به تعهدات خود پایبند باشد، یک توافق خوب و معتبر برقرار می شود.

علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه در توئیتی نوشت: مذاکرات در وین به مرحله‌ای رسیده است که تنها با پایبندی طرف اشتباه به تصمیمات منطقی و اصولی می‌توان گره را باز کرد. آمریکا ناخواسته و اروپا به طور غیر فعال فرصت بهره مندی از خوبی های اثبات شده ایران را از بین برده اند. اگر بخواهند برگردند، ما آماده ایم و توافق هم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید