مذاکرات در وین به مرحله نهایی رسیده است


ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1808364

نماینده چین در مذاکرات وین خاطرنشان کرد: این رایزنی ها وارد مرحله نهایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ “همه مذاکره کنندگان موافق هستند که ما در مرحله ای هستیم که به فینال رسیده ایم، به ویژه پس از اینکه همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را ارائه کردند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران به طور رسمی بازخورد کتبی درباره بسته پیشنهادی را برای بحث و گفتگو توسط همه طرف ها ارائه کند.

به گزارش ایسنا، هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف رفع تحریم های سرکوبگرانه آمریکا علیه کشورمان و بازگرداندن واشنگتن به سازمان ملل متحد، هم اکنون در پایتخت اتریش در حال برگزاری است. شورای امنیت.

منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی گفتند که جلسات و نشست‌های هفته گذشته تاکنون در فضایی «پیش‌رو» و «سازنده» برگزار شده و در مورد بقیه موضوعات بحث‌های جدی صورت گرفته است.

به نظر می رسد با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و همچنین حضور مهدی صفری قائم مقام. برای حل اختلافات گفتنی است حضور نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی ایران در مذاکرات به منظور انجام مطالعات دقیق و رایزنی های فنی بیشتر انجام می شود.

در روزهای اخیر کارگروه‌های لغو تحریم‌ها، اجرای توافق‌ها و اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایرانی و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

اما متأسفانه همانطور که از ابتدای مذاکرات مشخص شد، طرف آمریکایی هنوز هماهنگی لازم را در سیاست داخلی خود برای رویارویی با برجام و اتخاذ تصمیمات لازم به دست نیاورده است و برخلاف ایران که در وین حضور دارد. آمریکایی ها هم در سطح تیم مذاکره کننده و هم در سطح سیاست داخلی با یکدیگر اختلاف نظر دارند. با این حال، به نظر می رسد تا زمانی که طرفین توافق کنند که به شورای امنیت سازمان ملل بازگردند و تعهدات خود را در قالب جدید از سر بگیرند، هیچ گامی باقی نمانده است.

اما همانطور که در سال 2015 برخی از کشورهای منطقه و رژیم اسرائیل نگران هرگونه توافقی بودند و حتی پس از اجرای توافق هسته ای از کارشکنی در روند مذاکرات دست برنداشتند، اکنون نیز گام های جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ وجود دارد. به خصوص در سمت اسرائیل این امر بدیهی است. لازم است دولت های غربی به جای تغییر روند مذاکرات با هر ابزار این رژیم، سریعتر تصمیم گیری کنند تا مذاکرات را در وین به پایان برسانند و با اراده و انگیزه جدی تری وارد مذاکره شوند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید