مذاکره مستقیم، آخرین فرصت برای احیای برجام

مذاکره مستقیم، آخرین فرصت برای احیای برجام

روز جدید وزارتخانه های ایران و ایالات متحده بلافاصله به اظهارات یکدیگر پاسخ دادند. یک روز پس از اینکه امیر عبداللهیان به همتای پاکستانی خود گفت که ایران هرگز از میز مذاکره فرار نکرده است، «بایدن ۴۸ ساعت قبل از تصمیم شورای حکومتی پیامی محرمانه به ایران فرستاد و گفت که لحن قطعنامه شورای حکومت ضعیف شده است «این کار را نکن. زیرا دولت من به کنگره متعهد است.” ناد پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: من ارسال این پیام به ایران را تکذیب می کنم. من نمی دانم که آیا چنین پیامی ارسال شده است یا خیر، هیچ کس در وزارت امور خارجه نمی داند.

آمریکا علاقه مند به گفتگوی مستقیم است

ایران همچنان در حال ایجاد کانال اتحادیه اروپا و سایر کشورهای همسایه به عنوان میانجی برای ادامه برجام است. امیر عبداللهیان می گوید ما پیام های خود را از طریق مجاری دیپلماتیک و از طریق مورا و بورل به آمریکایی ها می دهیم. اما ایالات متحده نظر دیگری دارد و ممکن است از این همه میانجیگری به ستوه آمده باشند. ند پرایس گفت: “ایالات متحده گفتگوی مستقیم را ترجیح می دهد زیرا کار را آسان تر می کند.”

همانطور که ما و شرکای اروپایی‌مان به صراحت اعلام کرده‌ایم، آماده هستیم تا توافق حاصل شده در وین را بدون تأخیر نهایی و اجرا کنیم، توافقی که چندین ماه روی میز بود تا به پایبندی کامل به برجام بازگردد. سخنگوی وزارت امور خارجه اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، تهران باید تصمیم بگیرد که از خواسته هایی که خارج از برجام هستند صرف نظر کند، باید تصمیم بگیرد که مسائلی را که خارج از چارچوب است نادیده بگیرد».

پرایس می گوید که اگر ایران این کار را نکند، فرصت ها را بیشتر به خطر می اندازد، بنابراین ما هرگز نمی توانیم به بازگشت متقابل به پیوستن به برجام دست یابیم.

وی گفت: ما ارتباط غیرمستقیم و مستقیمی با اتحادیه اروپا داشتیم، بنابراین جز اینکه انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در اتحادیه اروپا بگوییم، وارد جزئیات و جزئیات این دیپلماسی نمی‌شویم. مذاکرات وین و نماینده او نقش مهمی را به عنوان میانجی در مذاکرات ایفا کردند و ما انتظار پاسخ سازنده را از سوی ایرانیان داریم، پاسخی فراتر از مسائل پس از درگیری.»

قطعنامه آژانس و نیاز به گفتگوی مستقیم با ایالات متحده

کارشناسان بر این باورند که قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیاز به احیای فوری آژانس بین المللی انرژی اتمی را دوچندان کرده است و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با العربیه اعتراف کرد که «مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته ای انجام شده است. بن بست.”

گروسی گفت: افزایش تنش ها به نفع هیچ یک از طرف های مذاکرات هسته ای با ایران نیست و نقض قوانین هسته ای تهران، تهران را از مذاکرات دور نگه می دارد و امیدوارم هر چه زودتر به ایران سفر کنم. . . از سرگیری مذاکرات هسته ای بسیار مهم است و عاقلانه ترین گزینه است.

حشمت الله فلاحت پیشه، سیاستمدار، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، نماینده و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برجام معتقد است که هم ایران و هم آمریکا و سایر ذینفعان اولویتی در حفظ و احیای برجام ندارند. این زنگ خطری برای بازگشت به تحریم های جهانی ضد ایرانی است.

وی تاکید کرد: برای احیای برجام باید ذینفعان میز مذاکره یعنی روسیه، چین و اروپا کنار گذاشته شوند و ایران و آمریکا مذاکرات دوجانبه و مستقیم درباره برجام را آغاز کنند. در ابتدا کشورهای دیگر به عنوان واسطه آمدند، اما در عمل منافع نهایی را تعیین کردند. روسیه در صدر این کشورها قرار دارد. آقای اولیانوف که اکنون نگران تاخیر در نهایی شدن توافق برجام است، یادآوری می شود که اولین مانع و تسریع کننده، مخالفت روسیه با برجام بود. در واقع، ایران و روسیه توافق نامه نانوشته ای برای عدم توافق بسته اند و مانند گذشته، ایران تحت تأثیر مسکو قرار گرفته است.

فلاحت روسیه را برنده شکست برجام می داند و ایران و آمریکا را بازنده اصلی اختلافات می داند و می گوید: آنها می توانند منافع خود را تعیین کنند.

این فعال سیاسی صراحتاً گفت و گوی مستقیم ایران و آمریکا را تنها راه برون رفت از شرایط کنونی می داند و می گوید: احیای برجام با واسطه ها امکان پذیر نیست، زیرا همه واسطه ها از توقف برجام سود می برند. به همین دلیل معتقدم در چنین شرایطی، ایران و آمریکا باید برجام را جزئی از مناقشه دوجانبه قرار دهند. و برای احیای برجام باید سازوکاری دوجانبه ایجاد شود.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی نیز در پی مصوبه شورای حکام، گفتگوی ساختگی وزرای خارجه ایران و آمریکا را تصور کرد و نوشت: امشب شماره آنتونی بلینکن را بگیرید و به او بگویید: وزیر امور خارجه! این تماس ممکن است شما را شگفت زده کند، اما من یک بزرگسال هستم و دچار احساسات تند و واکنش های دفعی نمی شوم. مشکلاتی وجود دارد که به نظر من با گفت و گوی مستقیم و صریح و با تکیه بر عقل و استدلال و منافع متقابل قابل حل است. اگر موافق باشید، من آماده مذاکره هستم.»

صدای قوی تندروها برای مذاکره مستقیم

در فوریه سال گذشته، شمانی و امیر عبداللهیان در بیانیه های هماهنگ مذاکره مستقیم با ایالات متحده را رد نکردند. اما حسین شریعتمداری و کیهان که همیشه زبان پیروز جنبش انقلابی بوده اند، به سرعت باب انتقاد را باز کردند و نوشتند: «آقای امیر عبداللهیان و شمهانی، چرا و با چه تحلیل منطقی و قابل قبولی از این جریان صحبت می کنید. امکان مذاکره مستقیم با آمریکا؟ و اینکه چه بخشی از موضوع مبهم است که باید روشن شود، یعنی مذاکره مستقیم با آمریکا؟

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خود را سخنگوی همه جریان ها و مردم خواند و گفت: رفتار غربی ها و آمریکایی ها علیه ایران باعث ایجاد اجماع داخلی در بین همه طیف های سیاسی می شود که نشان می دهد آمریکایی ها آنها غیرقابل اعتماد هستند و هیچ فایده ای برای دولت ندارند.

زهره الهیان، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اخیرا گفته است: «مذاکرات مستقیم با آمریکا در دستور کار دستگاه دیپلماسی نیست و تیم مذاکره کننده کشورمان و آمریکا باید تصمیم خود را در این زمینه اتخاذ کنند. مذاکرات.”

گره برجام در چهار ماه گذشته کوتاهتر شده است. ایالات متحده صراحتاً مذاکره مستقیم با ایران را انتخاب کرده است. دیپلمات های ایرانی نیز به طور ضمنی این احتمال را در موارد متعددی رد نکرده اند. اما تندروها همچنان با مذاکرات مستقیم ایران و ایالات متحده بدون ارائه ایده برای نتیجه مذاکرات در وین مخالفند. دولت علیرغم میل باطنی خود قادر به ارضای عقب ماندگی انقلابی خود نیست.

ایران همچنان از طریق اتحادیه اروپا و برخی کشورهای منطقه یا منطقه به آمریکا پیام می دهد، اما این بار آمریکا به صراحت گفته است که مذاکره مستقیم با ایران را ترجیح می دهد.

گره برجام در چهار ماه گذشته قطع شده است، اما نیروهای تندرو همچنان مخالف مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هستند، بدون اینکه تصور کنند مذاکرات وین به پایان رسیده و دولت علیرغم میل باطنی خود موافق نیست. بتواند عقب ماندگی انقلابی خود را ارضا کند.

دیدگاهتان را بنویسید