مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی وین را ترک می کنند


ساعت: 20:33
تاریخ انتشار: 14/12/1300
کد خبر: 1812901

مذاکره کننده ارشد بریتانیایی با بیان اینکه مذاکرات وین نزدیک به توافق است، گفت: مذاکره کنندگان ترویکای اروپایی به زودی وین را ترک خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استفانی الکاک، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا در توییتی نوشت که مذاکرات در حال نزدیک شدن به توافق است.

او گفت: «ما (نزدیک) به توافق هستیم. مذاکره کنندگان ترویکای اروپایی برای مدت کوتاهی وین را ترک می کنند تا وزیران (وزرای خارجه کشورهای متبوع خود) را در مورد وضعیت (مذاکرات) توضیح دهند. (آنها) آماده بازگشت به زودی هستند.

مذاکره کننده ارشد انگلیسی نیز دیروز به زبان فارسی توییت کرد: ما به توافق بسیار نزدیک هستیم. همه طرف ها تحت نظارت انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طور سازنده مذاکره کردند. حالا باید چند قدم آخر را برداریم.

پیش از این، ایالات متحده گفته بود که یک “توافق احتمالی” در وین در انتظار است، اما چندین نقطه اختلاف مانع از توافق شد و زمان رو به پایان بود. جالینا پورتر، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که مذاکره کنندگان در وین در تکرار ارزیابی خود از دیگر مذاکره کنندگان در وین در هفته های اخیر “پیشرفت قابل توجهی” داشته اند. وی افزود: ما به توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما تعدادی از مسائل دشوار حل نشده باقی مانده است. ما توافقی نخواهیم داشت مگر اینکه بقیه مسائل را به سرعت حل کنیم.

وی با پرتاب توپ به خاک ایران گفت: با این حال اگر ایران جدی باشد، می توانیم و باید تا چند روز دیگر بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را درک کنیم.

یک مقام ارشد دولت آمریکا و سخنگوی وزارت امور خارجه به این شبکه گفت که دولت بایدن در حال نزدیک شدن به توافقی برای نجات توافق هسته ای با ایران است، اما هنوز تعدادی از مسائل حل نشده وجود دارد که می تواند منجر به شکست شود. انجام شود. سیانان پیشتر گفته بود که دولت بایدن امیدوار است تا پایان فوریه به توافق برسد، بنابراین فشار برای موفقیت در روزهای آینده ادامه یافت.

به گزارش فارس، هشتمین دور مذاکرات در وین برای لغو تحریم های آمریکا علیه ایران پس از وقفه 11 روزه برای رایزنی با پایتخت هایشان با حضور ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، آلمان، فرانسه و آلمان، 18 بهمن ماه جاری در وین آغاز می شود. بریتانیا، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شده است و از آن زمان در سطوح و فرمت های مختلف برگزار شده است.

میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت روسیه در مذاکرات تحریم ها در وین، دیروز (پنجشنبه) گفت که مسائل «نسبتا کوچک» در مذاکرات باقی مانده است که باید حل شود. اولیانوف افزود که ممکن است نشستی با وزرای خارجه برگزار شود، اما هنوز مشخص نیست که آیا این دیدار در روز شنبه، یکشنبه یا دوشنبه برگزار می شود.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی در وین به خبرنگاران گفت: پیش نویس توافقی آماده شده است و اکنون در مورد واشنگتن و اروپا در مورد خطوط قرمز خود در بلاتکلیفی هستیم. این امکان وجود ندارد و قطعا از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با همتای چینی خود درباره مذاکرات وین گفت: تصمیمی سیاسی و نگاه واقع بینانه غرب.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید