مردمی شدن اقتصاد در اقتصاد تعاونی نمود پیدا می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; همکاری و همیاری نقش مهمی در رشد و شکوفایی جامعه دارد. بدیهی است با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و همدلی در جامعه حاکم و ابتکار و نوآوری شکوفا خواهد شد. 13 شهریور در تقویم کشورمان به عنوان روز همکاری درج شده است و این نشان از اهمیت آن دارد.

تعاونی نوعی همکاری سازمان‌یافته مبتنی بر قوانین مشخص است که با توجه به مشارکت، همکاری و کمک‌های متقابل مردم، نتایج اقتصادی معینی را انتظار می‌رود و تعاونی‌ها واحدهای اقتصادی کوچک ویژه‌ای هستند که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار کمک می‌کنند. آنها با اعضای جامعه همکاری می کنند و اغلب مالکیت مستقلی دارند.

از آنجایی که تعاونی ها در روند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیر بسزایی دارند، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت گسترده مطرح شده است. اصل 44 مهمترین اصل ذکر شده در قانون اساسی در مورد تعاونی ها است که در آن به طور خاص تعاونی را یکی از سه بخش نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است. بر اساس این مقاله، نظام اقتصادی ایران مبتنی بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و مناسب است.

یکی از کارکردهای بخش تعاون علاوه بر توسعه عدالت اجتماعی، مشارکت همه اقشار جامعه در فعالیت های اقتصادی است. ایجاد اشتغال پایدار، توزیع عادلانه ثروت، تجمیع سرمایه های کوچک با کمترین سرمایه اولیه از جمله مزیت های منحصر به فرد این نوع فعالیت اقتصادی است.

این در حالی است که در سال های اخیر بخش تعاون با وجود پتانسیل قابل توجه کمترین سهم را در اقتصاد ملی به خود اختصاص داده است و بر اساس اظهارات اخیر مسئولان در حال حاضر سهمی حدود 6 درصد را به خود اختصاص داده و در رتبه چهارم، پنجم و ششم است. در طرح های توسعه ای، سهم 25 درصدی به بخش تعاون در اقتصاد ملی اختصاص یافت.

در حال حاضر بیش از صد هزار تعاونی در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و … فعالیت می کنند. در کشور اما شکاف بین هدف تعیین شده در قانون برنامه های توسعه و سهم واقعی بخش تعاون نشان از کم کاری و بی توجهی دارد در سال های اخیر با وجود نوسانات اقتصادی و تحریم های شدید، همکاری ها راه خود را باز کرده است. هر چند کند، اما بلندمدت، اما این بخش تا رسیدن به اهداف مورد نظر در اقتصاد کشور فاصله زیادی دارد.


سهم 25 درصدی تعاونی در اقتصاد کشور محقق نشده است/ تحقق بخشیدن به ظرفیت های تعاونی نیازمند اجرای قوانین است.

حسین خسروبیقی رئیس اتاق تعاون استان مرکزی می گوید: یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور، بخش تعاونی است که بر اساس اصول 43 و 44 قانون اساسی با پویایی این بخش از اقتصاد و بخش بزرگ و قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است و در ایجاد اشتغال پایداری اقشار مختلف جامعه گام های بلندی برداشته است.

وی ادامه داد: قانون برنامه های 5 ساله کشور و سند توسعه تعاونی ها نشان دهنده اهمیت این بخش و آثار آن در صورت اجرای کامل قوانین و همچنین توصیه های اکید بنیانگذار کبیر انقلاب است. انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری به مسئولان در خصوص لزوم همکاری لازم با بخش تعاونی اهمیت خود را ثابت می کند این بخش است.

خسروبیگی تصریح کرد: قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 به ویژه ماده 9 فصل سوم بر ضرورت دستیابی به سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور تا پایان سال 1392 تاکید دارد، اما بر اساس ابلاغیه آمارها سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور بین 5 تا 9 درصد است و تحقق ظرفیت های این بخش نیازمند اجرای قوانین است.

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی خاطرنشان کرد: بخش تعاون در سطح کشور و استان مرکزی پوشش گسترده ای دارد به طوری که بیش از 250 هزار نفر از ساکنان استان مرکزی در تعاونی ها عضویت دارند و اهمیت بخش تعاون در علاوه بر بخش اقتصادی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز شایسته توجه است

وی همچنین به ساخت مسکن کارگران با محوریت اتاق تعاون اشاره کرد و افزود: بر اساس تفاهم نامه اتاق ایران و وزارت راه و شهرسازی بیش از 200 هزار مسکن برای کارگران ساخته می شود.

خسروبیقی خاطرنشان کرد: امسال اتاق تعاون ایران به عضویت هیات مدیره مجمع عمومی اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) درآمد و از کشورهای بزرگی مانند انگلستان گذشتیم که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ رخ داد. همکاری های ایران و قطعا ظرفیت های خوبی برای کشور ایجاد می شود.


سهم تعاونی ها در اقتصاد ایران 4 تا 5 درصد است/ دولت ها در گسترش تعاونی ها موفق نبوده اند.

علی یونسی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به سهم تعاونی ها در اقتصاد گفت: بر اساس قانون اقتصاد ایران باید در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی اداره شود و اصل 44 قانون اساسی سعی در کاهش سهم دولت دارد. اقتصاد و توسعه بخش تعاونی و خصوصی.

وی افزود: در افق 1404 باید 25 درصد اقتصاد ایران به تعاونی ها اختصاص یابد در حالی که میانگین اعداد در خوش بینانه ترین حالت بین 4 تا 5 درصد را نشان می دهد و این نشان می دهد که دولت ها در حرکت به سمت توسعه تعاونی ها کارنامه ضعیفی داشته اند. .

یونسی افزود: متأسفانه طی 8 سال گذشته دولت در تلاش برای تحقق اهداف اصل 44 و سند تحول 1404 موفق نبوده است، زیرا حضور دولت در کنار دست اندرکاران باعث می شود با کمترین هزینه به کار و فعالیت خود ادامه دهند. خطر» بدهد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید به موضوع آموزش در تعاونی ها توجه بیشتری شود، گفت: باید تسهیلات و خدمات ویژه ای برای علاقه مندان و فعالان در حوزه تعاونی ها فراهم شود و این کمک ها در عمل دیده و امتحان شود. و به جای اینکه فعالان اقتصادی یک شرکت خاص با افراد محدود ایجاد کنند، باید به ایجاد تعاونی پرداخت.

یونشی با انتقاد از نبود فرهنگ جمعی در بین مردم گفت: یکی از مهمترین دلایلی که نتوانسته ایم تعاونی ها را توسعه دهیم، عدم گرایش مردم به کار جمعی است، از آنجایی که اکثر مردم ترجیح می دهند به صورت خصوصی کار کنند، تعاونی ها درصدی از مردم را نشان می دهند. مشارکت در اقتصاد و کار تیمی


تعاونی منبع جوشان اشتغال است

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات و ویژگی مشترک کشورهای در حال توسعه، سطح بالای بیکاری است. دلیل این امر نه تنها رشد جمعیت، بلکه عدم هماهنگی بخش صنعت با نیازهای اشتغال جامعه است. در کنار جمعیت بیکار غیر ماهر، مشکل افراد تحصیلکرده و بیکار نیز وجود دارد که به دلیل نبود سیستم برنامه ریزی نیروی انسانی موفق به یافتن شغل نشده اند. تعاونی ها به ویژه تعاونی های خدماتی تا حد زیادی می توانند این مشکل را حل کنند.

اینکه رهبر معظم انقلاب از طعن به عنوان منبع اشتغال تعبیر کردند نشان می دهد که تعاونی ها نقش مهمی در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند که در الگوی اقتصاد مقاومتی، بخش تعاون و کوچک و متوسط. کسب و کارهای بزرگ نقش مهمی در ارتقای اقتصاد دارند.

بر اساس آمارهای موجود، 9 درصد از کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است، اما در حال حاضر ظرفیت ایجاد اشتغال تعاونی در کشور حداقل 15 درصد است و به گفته کارشناسان، به دلیل بالا بودن ظرفیت بخش تعاونی با کمک و حمایت دولت این بخش می تواند جهشی داشته باشد.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران، برخلاف بخش‌های دولتی و صنعتی که اشتغال‌زایی گران است، اشتغال‌زایی در بخش تعاونی ارزان‌تر از سایر بخش‌ها است و با ۲۵ درصد منابع می‌توان مشاغل پایدار و مولد ایجاد کرد.

علاوه بر اینکه تعاونی ها بهترین گزینه برای کوچک کردن دولت هستند، راه کوتاه و سریعی نیز برای انعطاف بیشتر اقتصاد است، اما در این راه دولت باید دست منصفانه ای برای نظارت و سازمان های تعاونی مانند اتحادیه ها و اتاق های تعاون به عنوان بازوی قوه مجریه نقش مهمی در ارتقاء و افزایش سهم تعاون و پویایی اقتصاد خواهند داشت.

این اهمیت جز با حمایت قانونی دولت و انجام تعهدات قانونی و با اعتماد و ایمان به بخش تعاونی در واگذاری امور حاکمیتی و انجام تعهدات قانونی آن در قوانین عالی کشور محقق نمی شود. ماهیت سطحی از قبیل سیاست های کلی اصل 44، سند توسعه بخش تعاون، قانون بخش تعاون و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به منظور تامین شرایط مناسب زیست محیطی و قانونی رشد و تعالی این بخش از اقتصاد است.


رونق اقتصاد در اقتصاد تعاون محور نمود پیدا می کند/ رویکرد دولت سیزدهم توسعه تعاونی ها است.


خلاصه اینکه علیرغم نکات بسیار برجسته در اسناد فوق نظام جمهوری اسلامی ایران از قانون اساسی تا برنامه های پنج ساله توسعه و همچنین توجه به بخش تعاون در سیاست های کلی اصل 44 و قانون اساسی منویات رهبر انقلاب، متاسفانه با این واقعیت مواجه هستیم که در عمل دولت ها به اهداف این بخش که آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در حوزه هایی از جمله فقرزدایی، عدالت اجتماعی، اشتغال زایی و توانمندسازی است، تحقق بخشند. گروه ها و افراد آسیب پذیر؛ توجه و مبنای اجرایی کمتر از سوی دولت ها.

اما امروزه با توجه به مشکلات معیشتی و معضل بیکاری که جامعه ایران را با مشکلات جدی مواجه کرده است، اقتصاد تعاونی به معنای واقعی کلمه یک اقتصاد مردمی است که حتی بدون نیاز به دخالت مالی دولت می تواند منجر به افزایش نقدینگی و سپس افزایش نقدینگی شود. تورم: برای نجات کشور از رکود و بیکاری صرفاً با تسهیل شرایط از سوی دستگاه های اجرایی، گسترش الگوی اقتصاد تعاونی راهکاری پویا و مؤثر برای برون رفت از گره های اقتصادی است.

در این میان توجه و توجه دولت سیزدهم به بخش تعاون و تاکید بر رونق اقتصادی که در اقتصاد تعاونی نمود پیدا می کند، فرصت مغتنمی را برای جامعه تعاونی فراهم می کند تا با رشد و ارتقای ظرفیت، دستی قوی و توانا در کنار دولت باشد. به گفته معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه صادرات و گسترش بازارهای جهانی تعاونی ها رویکرد اصلی دولت سیزدهم است.

از بدو تاسیس دولت سیزدهم، وزارت تعاون بر تشکل‌های تعاونی متمرکز بوده و تلاش کرده است تا ظرفیت مغفول مانده این بخش دولتی را برطرف کند و از این طریق 600 تعاونی بزرگ مشکل‌دار را شناسایی و مشکلات آنها را برطرف کند. .

در این راستا اعطای 2000 میلیارد تومان خط اعتباری جدید برای تعاونی ها، مدیریت 580 طرح در حوزه تعاونی ها، ایجاد 30 هزار شغل در هزار و 400، کاهش زمان صدور مجوز تعاون، اصلاح نظام نظارت بر تعاونی ها و امضای تفاهم نامه ساخت. 200 هزار واحد مسکن جامعه کارگری با همکاری وزارت راه و شهرسازی برای فعال سازی تعاونی ها در حوزه مسکن بر اساس تاکید رئیس جمهور یکی از مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم در بخش تعاون در این مدت است. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید