مردم اسیر غم نان و بلاتکلیفی مسئولان

مردم اسیر غم نان و بلاتکلیفی مسئولان

روز جدیداین روزها مردم از «نان» و «گرانی» حرف می زنند و مسئولان از «یارانه» و «عدالت». مردم نگران حال و آینده هستند و مسئولان فراموش کرده اند که قبل از رسیدن به ریاست جمهوری چه وعده ها و برنامه هایی داده اند. حالا اما هم مردم و هم مسئولان به این نقطه رسیده اند. “عدم قطعیت.”

افزایش قیمت مواد غذایی مانند ماکارونی و نان و کمبود روغن، مردم و افکار عمومی را به قدری ناراحت کرده است که دولت و مجلس را مجبور کرده اند هفته را با جلسات پی در پی برای «اقناع افکار عمومی» نسبت به نظر خود آغاز کنند. کلمات

شنبه شب شورای عالی هماهنگی نیروهای مسلح با تشکیل جلسه ای 3 ساعته برای حل و فصل شرایط سخت اقتصادی، در نهایت تصمیم به افزایش اختیارات تعزیرات حکومتی با پدیده های «بی ثبات کننده بازار» و «حقوق خواران» گرفت. افرادی که باید با آنها سر و کار داشته باشید.

نشستی که در آن مسئولان و رسانه ها بر لزوم «اقناع افکار عمومی» و تبیین نحوه اجرای طرح دموکراتیزاسیون و توجیه یارانه کالاهای اساسی تاکید کردند تا مردم دغدغه ای برای تامین کالا نداشته باشند.

رئیس جمهور در حاشیه این دیدار گفت: پس از هفت ماه کار کارشناسی فشرده و رایزنی با نخبگان، تصمیماتی به نفع اقتصاد ملی گرفته شده است که به زودی با مردم در میان خواهم گذاشت. آیا تصمیماتی که باید در عمل دیده شود مردم را قانع می کند یا خیر؟

ابراهیم رئیسی شنبه شب نیز نشستی طولانی با جمعی از اصناف و اتحادیه ها داشت و گفت که دولت وی نه تنها به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی است، بلکه به دنبال بهبود نحوه و مکان یارانه ها است. وی حتی اعلام کرد که از مردم می خواهد طعم شیرین عدالت را در پرداخت یارانه ها با کمک اصناف و اتحادیه ها بچشند.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به یکی از حاضران در جلسه که به احتمال کمبود سرمایه در گردش تولیدکنندگان پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه مواد غذایی اشاره کرد، اظهار داشت: با توجه به این موضوع که در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی، تولید یارانه در حال افزایش است. وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل باید تجهیزاتی فراهم شود که به سرعت و به راحتی در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی قرار گیرد تا در روند تامین نقدینگی و تولید آنها اختلال ایجاد نشود.

وی گفت: قیمت ها نباید خودسرانه در بازار تغییر کند، مردم نباید هر روز شاهد تغییر قیمت ها باشند. در صورت تغییر قیمت باید دلایل و زمینه ها برای مردم توضیح داده شود.»

در هر صورت بحث فشار اقتصادی نمایندگان را بر آن داشت تا روز گذشته از دولت ها بخواهند در صحن مجلس حاضر شوند و توضیحاتی ارائه کنند. قرار بود این جلسه با حضور محمد محبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شود اما به گفته رئیس مجلس ظاهرا به دلیل مشکلات کاری این موفقیت را از مجلس گرفته و به بهارست نیامده است.

رئیس‌جمهور در دیدار طولانی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها با بیان برخی «بایدها» و «بایدها» گفت: «آسایش برای تولیدکنندگان مواد غذایی فراهم شود» «قیمت‌ها در بازار خودسرانه تغییر نکنند، مردم شاهد تغییر نباشند». قیمت ها هر روز در صورت تغییر قیمت باید دلایل و زمینه ها برای مردم توضیح داده شود.»

محمدباکر کلیباف نیز در سخنان خود با بیان این که: رزق و روزی را حفظ کنید، تلاش کرد تا نگرانی مردم و نمایندگان مجلس را راحت کند. مردم مطمئن باشند که این اتفاق می افتد و جای نگرانی نیست.» او حتی برای اطمینان از حذف نشدن ارز ترجیحی گفت.

وزیر اقتصاد یکی از دولت هایی بود که روز گذشته به بهارستان سفر کرد و درباره نان و حواشی پیش آمده در این زمینه گفت: احسان خاندوزی گفت: عادی هیچ فرقی نمی کند، اما از سوی دیگر با افزایش قیمت ها قیمت آزاد تا انگیزه ای برای قاچاق مواد اولیه و خروج از کشور داشته باشیم.»

ادعاهایی که باید دیده شود در عمل محقق خواهد شد یا نمایندگان مجلس را مجبور به طرح استیضاح وی خواهد کرد.

وزیر اقتصاد مانند دوره های گذشته به دولت حسن روحانی و سایر دولت ها حمله کرد و گفت اگر بستر اطلاعات و سامانه های الکترونیکی را فراهم کنند امروز بدون سیاست قیمت گذاری می توانیم جلوی قاچاق و ابزارهای کنترل بازار را بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی یکی دیگر از مهمانان بهارستان بود که رسما اعلام کرد قیمت نان خانواده ها افزایش نمی یابد.

جواد ساداتی نژاد همچنین افزایش قیمت ها را یک مشکل جهانی خواند و گفت: جنگ روسیه و اوکراین در این موارد بی تاثیر نبوده و کمبود غلات در منطقه در سال های آینده ادامه خواهد داشت.

وزیر جهادکشاورزی همچنین وعده داد که در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، یارانه ها از دو ماه قبل به حساب خانواده ها واریز می شود، بنابراین نگرانی برای مردم وجود نخواهد داشت.

ساداتی نژاد نیز برای رسیدن به اهداف خود از کلمه کلیدی «عدالت یارانه ای» استفاده کرد و اعلام کرد یارانه ها حذف نمی شود، بلکه از کالاها به مردم منتقل می شود تا بتوانند حکمرانی بهتری داشته باشند. طرحی که دیده می شود جواب می دهد یا نه.

نمایندگان شاکی و میزبانان دولت ها متقاعد نشده اند

اما سخنان برخی از نمایندگان مجلس نشان می دهد که از سخنان حضرت عیسی و مهمانانش دل خوشی ندارند و همچنان نگران هستند.

سخنگوی بویراحمد روز گذشته در تذکر شفاهی به دولت گفت: مردم انتظار نداشتند دولت سیزدهم اوضاع نابسامان اقتصادی کشور را بدتر کند. به داد مردم برسید و نگذارید نارضایتی و نگرانی مردم زیاد شود.»

مهدی روشنفکر افزود: گرانی بی رویه به ویژه نان، مرغ، گوشت، روغن و ماکارونی ملت را نگران و آزرده می کند. «درد را تنها با فریاد نمی توان درمان کرد و در کنار آسیب شناسی باید از قدرت نظارت مجلس نیز استفاده کرد و با هماهنگی دولت باید سریعا اقدام شود.

مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور گفت:

افزایش قیمت مواد غذایی مانند ماکارونی و نان و کمبود روغن، مردم و افکار عمومی را به قدری ناراحت کرده است که دولت و مجلس را مجبور کرده اند هفته را با جلسات پی در پی برای «اقناع افکار عمومی» نسبت به نظر خود آغاز کنند. کلمات

وزرا ضعیف هستند و مدیران در باغ نیستند

سخنگوی مهاباد همچنین دولت را به فرافکنی متهم کرد و گفت: آنها نتیجه هر تصمیم غیرکارشناسی قاچاق را نسبت می دهند. جلال محمودزاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مردم تحمل خود را از دست داده اند و جامعه طبقه متوسط ​​تحت فشار است. «از کسانی که در بدنه سیاسی هستند و از وضعیت جامعه اطلاعی ندارند دعوت می کنم ناشناس به بازار بروند و خرید کنند تا ببینند اوضاع چطور است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که به وجود آمد این بود که وزیر صمت و جهاد کشاورزی با رئیس جمهور موافقت کردند که ارز 4200 تنی یارانه دارو، کالاهای اساسی و مواد اولیه دامی را بدون آماده سازی زیرساخت ها به سرعت برداشت کنند و چه زمانی. این یارانه ها بلافاصله لغو شد که اثرات روانی و شفاف آن کمر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را شکست و باعث شد قیمت کالاهای اساسی مانند نان، دارو و دام به شدت افزایش یابد و افراد جامعه از جمله خانواده های متوسط ​​و پایین درآمد داشته باشند. ، در دردسر .. »

سخنگوی مهاباد افزود: وزارت جهاد کشاورزی به واردات روی آورده است، اما افزایش شدید قیمت جهانی محصولات کشاورزی باعث شده است که آنها نتوانند کمبود را جبران کنند و دولت نتوانسته است قیمت ها را به موقع متعادل کند.

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت وزرا ضعیف هستند و استانداران در باغ نیستند.

وی در گفت وگو با ایلنا گفت: در مجموع در سالگرد آغاز به کار دولت، دولت باید حرکت کند و سال جدید را آغاز کند. اگر آقای رئیسی حرکت نکند، معتقدم ضرر می‌کند و مجلس در آن حضور خواهد داشت. در نتیجه اگر رئیس جمهور تصمیم به ترمیم کابینه نگیرد، مجلس باید قهرمانانه وارد این موضوع شود».

اتفاقات اقتصاد و تورم سبد خانوار نشان می دهد که نه دولت و نه مجلس به درستی در احاطه اوضاع قرار ندارند و «سرگردان» هستند، بنابراین در مقابل چنین اتفاقاتی تصمیم درستی نمی گیرند و توپ را به زمین می اندازند. به زمینی دیگر اگرچه آینده غیرقابل پیش بینی است، اما به نظر می رسد مجلس استیضاح وزرای اقتصادی را با دقت بیشتری رصد می کند و رئیس جمهور برای اقناع افکار عمومی از رادیو صحبت می کند و سخنرانی های بیشتری را ایراد می کند. مردم منتظر خواهند ماند تا نتیجه تصمیمات دولت را با یک دست در زندگی خود ببینند. نان غمگین اگر برود.

دیدگاهتان را بنویسید