مردم به «نان»، «آب»، «هوا» نیاز دارند، هر چیز دیگری سهم است

مردم به «نان»، «آب»، «هوا» نیاز دارند، هر چیز دیگری سهم است

در مطلبی با عنوان «مردم به «نان»، «آب»، «هوا»، بقیه در دسترس هستند» به قلم علی صالح آبادی – سردبیر:

آبراهام مزلو، پدر روانشناسی انسان گرا، نظریه ای را برای تبیین نیازهای اساسی انسان ارائه کرد و سلسله مراتب نیازها را به گونه ای توصیف کرد که انگیزه های فیزیولوژیکی در پایین ترین سطح و انگیزه های روانی و خودشکوفایی در بالاترین سطح قرار گیرند. سطوح بالاتر تنها در صورتی مهم می شوند که نیازهای اساسی برآورده شوند. این نظریه در تمامی دانشگاه های دنیا به عنوان منبع تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد. نیازهای فیزیولوژیکی پایین ترین سطح نیازهای انسان از جمله نیازهای اولیه او مانند هوا، آب، غذا، سرپناه و پوشاک است.

نگارنده بر خلاف بسیاری از بازیگران اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، حدود یک سال است که بر این نکته تاکید دارد که مهمترین وظیفه دولت تامین نیازهای اولیه از جمله «نان»، «آب»، «هوا» و… است. زیردستان با مشکل دست و پنجه نرم می کنند سوال این است که چرا باید تامین این نیازها در اولویت باشد؟

1- دلیلش این است که اگر نیازهای اولیه مردم برآورده نشود، وارد سیاست، فرهنگ، عرفان و حل مشکلات جامعه نمی شوند، زیرا تمام دغدغه آنها پر کردن شکم است.

2- یک ضرب المثل ایرانی می گوید: «عقل سالم در تن سالم است». یعنی فردی که بیماری و مشکلات جسمی دارد به تدریج مشکلات روحی در او ایجاد می شود.

3- علی بن ابی طالب می گوید: «دری که فقر از آن وارد می شود، ایمان از در دیگر خارج می شود».

4- آیت الله جوادی عاملی فرمودند: «امتی که جیبش خالی و کیفش خالی است فقیر است. ملتی که ثروت ندارد، ملتی است که ویلچر دارد. حیف است که مردم توسط کمیته امداد اداره شوند.

5- بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ابتدای سال جاری تاکنون چندین میلیون پایتخت نشین تنها 2 روز هوای پاک داشته اند. همچنین در این مدت هوا به مدت 117 روز برای گروه های حساس ناسالم، 28 روز برای همه گروه ها ناسالم، 2 روز بسیار ناسالم و 2 روز در شرایط خطرناک بود.

6- آلودگی هوا که در سال های اخیر بیشتر در شهرهای بزرگ معضل بوده، امسال از کلان شهرها فراتر رفته و به شهرهای کوچکی مانند ماهشهر، بهبهان، ساوج بلاغ، دزفول و … رسیده است.

7- وزیر کشور که پیشتر گفته بود حذف ارز 4200 تومانی تنها چهار قلم کالا را تحت تأثیر قرار می دهد، اما در عمل مشخص شد که عملیات اقتصادی بر قیمت همه کالاها تأثیر گذاشته است. وی اخیرا راهکاری برای کاهش تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا ارائه کرده و گفته است که استانداردهای شاخص آلودگی هوا را تغییر می دهیم تا نیازی به تعطیلی مدارس نداشته باشیم. این فرمانده سابق نظامی این را در حالی می گوید که همه دانشمندان محیط زیست می گویند وقتی شاخص آلودگی هوا بالای 150 باشد تنفس برای همه افراد به ویژه کودکان و سالمندان خطرناک است و آثار زیانباری دارد.

8- سوختن نفت کوره در نیروگاه ها و جاهای دیگر ادامه دارد. این روند باعث آلودگی هوا و تهدید سلامت عمومی شده است.

9- بر اساس آمار، میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

10- بر اساس اعلام مرکز آمار تورم دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته در مناطق شهری 51 درصد و در مناطق روستایی 54 درصد بوده است.

اگر به آنچه در سطرهای 1 تا 10 این مقاله اشاره شده دقت کنیم، معلوم می شود که مردم در تأمین نیازهای اولیه که شامل «نان (به معنای اقتصاد)»، «آب» و «هوا» است، دچار مشکل می شوند.

نگارنده معتقد است که ریشه مشکلات را باید در سیاست داخلی و خارجی جستجو کرد. در داخل کشور اقدامات زیر ضروری است: 1- برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی مجلس، ریاست جمهوری و غیره، 2- استفاده از توانمندی افراد ذیصلاح و متخصص در امور اداری کشور، 3- سپردن کار به صاحبان علم. ، تجربه، تجربه و می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

در روابط خارجی اشتباهاتی صورت گرفته و فرصت هایی از دست رفته و کشورهایی مانند روسیه و کره شمالی تحت تحریم و فشار دیپلماتیک قرار گرفته اند و آثار و نتایج این سیاست ها را می توان در زندگی مردم مشاهده کرد.

نگارنده بر این باور است که اگرچه دیر شده و فرصت ها از بین رفته است، اما همچنان می توان با اقدامات زیر بر بحران فائق آمد:

1- مذاکره مستقیم با آمریکا

۲- احیای برجام

3- تایید حساب های FATF

4- فاصله گرفتن از روسیه و چین و بهره گیری از «تعادل» در روابط خارجی

با انجام چنین اقداماتی می‌توانیم به تأمین «نان»، «آب» و «هوا»ی که این روزها مردم به آن نیاز مبرم دارند کمک کنیم. من به شما می گویم که شرط فصاحت چیست.

دیدگاهتان را بنویسید