مردم مراقب تب کریمه کنگو باشند/ کنه ها عامل انتقال تب کنگو هستند


ساعت: 17:51
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881192

رئیس اداره دامپزشکی قم با بیان اینکه کنه ها عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو هستند، گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری لاشه دام باید به مدت 24 ساعت پس از کشتار در دمای یخچال نگهداری شود که این امر در همه موارد انجام می شود. کشتارگاه های استان…

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن توحیدی مهر در نشست خبری امروز خود به مناسبت کربان بایرام با بیان اینکه در این ایام نظارت بیشتری برای کشتار عید سعید فطر انجام می شود و گشت های ثابت در سطح شهر حضور دارند، گفت:
وی در ادامه به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: این بیماری ویروسی است که در حیوانات زنده بیماری محسوب نمی شود و یا علائم آن مشخص نیست اما علائم این بیماری در انسان ظاهر می شود.
رئیس دامپزشکی کوم با بیان اینکه کنه ها عامل انتقال این بیماری هستند، افزود: بهترین راه مقابله با این بیماری کاهش جمعیت کنه ها با سمپاشی است.
وی افزود: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری لاشه دام باید پس از کشتار به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود که این امر در تمامی کشتارگاه های منطقه انجام می شود.
توحیدی مهر با اشاره به معضل سگ های ولگرد؛ وی گفت: سگ های خارج از مجتمع پرورشی و بدون صاحب ربطی به دامپزشکی ندارند و تنها در صورتی که سگ پرورش دهنده دارای پروانه بهداشتی و بهره برداری باشد از دامپزشک خدمات بهداشتی دریافت می کند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگر سگ صاحبی از محوطه حیوانی محل نگهداری خود خارج شود، از نظر دامپزشکی سگ ولگرد محسوب می شود و دامپزشکی در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد.
ناظر دامپزشکی قم تصریح کرد: مجموعه دامشهر دارای مدیریت متمرکز است و همانطور که شهرداری ها در سطح شهر و دهیاری ها در سطح روستاها وظیفه جمع آوری سگ های ولگرد را بر عهده دارند در سطح واحدهای مجتمع نیز این مسئولیت بر عهده مدیریت مجتمع است. .
توحیدی مهر تصریح کرد: همانطور که مطلع شدیم مجتمع دامشهر علاوه بر امکانات خود از NGOها و ارگان های دولتی نیز در این زمینه کمک گرفته است.
وی ادامه داد: مصوبات خوبی در سطح استانداری و کارگروه دام های ناقل بیماری برای رسیدگی به این موضوع تصویب شده است. البته برخی مصوبات دارای ایراداتی بوده و با ماهیت کار دامپزشکی مغایرت دارد.
رئیس دامپزشکی قم با بیان اینکه کشتارگاه مهر زمانه 9 سال دیگر به بهره برداری می رسد؛ وی گفت: مشکلات اقتصادی و بانکی دلیل تعطیلی این کشتارگاه بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید