مرغ و تخم مرغ یک ظرفیت اقتصادی مهم در Kum


ساعت: 14:51
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834726

تولید طیور به ویژه در بخش مرغ تخمگذار یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در کوم است و به همین دلیل با وجود تحریم ها، مرغداری در کوم رو به رشد است. تراکم واحدهای مرغداری در کوم به طور متوسط ​​برای کشور هشت برابر بیشتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم، فردا به دلیل خشکی آب و هوا، کمبود منابع آبی و خشکسالی در کشور، اشتغال در بخش کشاورزی استان کوم پایین است و در سال 1400 نرخ اشتغال در کوم 5.3 درصد بوده است.

استان کوم سالانه 30000 تن گندم و حدود 805000 تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند. همچنین حدود 11 هزار هکتار باغ پسته در این استان وجود دارد. از دیگر محصولات کشاورزی کوم می توان به زعفران، زیتون، پنبه، کلزا، جو و غیره اشاره کرد.
یکی دیگر از ظرفیت های اقتصادی و کاریابی در کوم، صنعت ماهیگیری است. استان کوم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خاویار در کشور است. این استان همچنین سالانه 2000 تن محصولات شیلاتی تولید می کند.

متوسط ​​تولید بخش کشاورزی استان کوم بیش از 746 هزار تن در سال است که شامل 425 هزار تن محصولات کشاورزی و باغی، 1500 تن محصولات آبی و 320 هزار تن محصولات دامی است.

کوم نیز یکی از مراکز مهم تولید تخم مرغ در کشور است و 80 درصد مرغ های تخمگذار و تخمگذار در استان کار می کنند.

تولید طیور به ویژه در بخش مرغ تخمگذار یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در کوم است و به همین دلیل با وجود تحریم ها، مرغداری در کوم رو به رشد است. تراکم واحدهای مرغداری در کوم به طور متوسط ​​برای کشور هشت برابر بیشتر است.



در استان قم حدود 600 واحد مرغداری وجود دارد که از این تعداد 311 مرغ گوشتی با ظرفیت 5 میلیون و 700 هزار و 174 مرغ تخمگذار با ظرفیت 8 میلیون و 700 هزار پرنده است.

کوم چهارمین استان فعال در زمینه طیور در کشور است. این استان در صنعت طیور رشد چشمگیری دارد و به طور متوسط ​​هشت درصد تخم مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می کند. آمارهای رسمی نشان می دهد که کوم یکی از مراکز مهم تولید تخم مرغ است و مرغداران کوم در این زمینه پیشگام هستند.

کوم سالهاست که جایگاه ویژه ای در زمینه دام و طیور و فرآورده های وابسته مانند تخم مرغ دارد و علاوه بر تامین نیاز استان، حجم قابل توجهی از این محصول را به سایر نقاط کشور صادر می کند.

طیور به ویژه در بخش مرغ تخمگذار یکی از مهمترین بخش های اقتصادی در کوم است که با حمایت مسئولان استانی می تواند کیفیت و کمیت محصولات مرتبط با این صنعت را ارتقا داده و بازارهای صادراتی جدیدی را پیش رو داشته باشد.

حمایت از تولیدکنندگان طیور و جذب سرمایه گذار می تواند ضعف های کشاورزی استان کوم را با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی جبران کند و کوم را به اولین تولید کننده مرغ و تخم مرغ در کشور تبدیل کند.

حاجی رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه کوم یکی از مراکز مهم کشور در زمینه پرورش طیور است، گفت: در حال حاضر کوم دارای 300 واحد پرورش مرغ گوشتی است و این واحدها حدود 60 تن محصول تولید می کنند. مرغ در روز.«و تحویل به بازار استان.

وی ادامه داد: امروز تشکل های قوی در زمینه مرغداری در قم فعال هستند که یکی از نقاط قوت سازمان جهاد کشاورزی استان است و بر اساس وظایف مشخصی در زمینه تامین و توزیع گوشت مرغ شکل گرفته است. ظرفیت سازمان ها برای توسعه برنامه ها به ویژه در حوزه «از زنجیره تولید این محصول استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بخش طیور در این استان فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری، افزایش ظرفیت تولید و ایجاد فرصت های شغلی فراوان دارد و در این راستا تسهیلات مناسبی برای افرادی که علاقه مند به فعالیت در این بخش هستند در نظر گرفته شده است. . .

شاید مهمترین مشکل در بخش مرغداری کوم تامین مواد اولیه دام باشد. مواد اولیه مورد نیاز مرغداری های کوم عمدتاً از برزیل، اوکراین و روسیه تهیه می شود که تحریم واردات از برزیل را که بالاترین کیفیت ذرت را تولید می کند، دشوار کرده است.

اردستانی، معاون بهبود امور دام سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: نیاز خود را به این سامانه برسانید.

وی افزود: تامین مواد اولیه مرغ و مرغ تخمگذار (مرغ تخمگذار در 1.5 ماه) مشکلی ندارد. تنها مشکل تامین سویا برای واحدهای گوشتی است که به دلیل تاخیر در بارگیری مواد اولیه در سیستم بازار به دلیل اولویت‌های دولت در تامین ارز است.

همچنین نکته ای که ممکن است نادیده گرفته شده باشد موضوع بسته بندی تخم مرغ است که درصد بالایی از تخم مرغ های تولید شده در کوم به طور سنتی در بازار کوم یا خارج از استان به صورت شانه تخم مرغ مقوایی به فروش می رسد، در حالی که اگر بسته بندی اصولی و اصولی باشد. طبقه بندی فعلی بر اساس تاریخ باید در بخش تولید تخم مرغ اعمال شود. این استان ارزش افزوده زیادی دریافت می کند. صنعت تخم مرغ کوم نقش مهمی در رونق تولید دارد و به استان های دیگر و همچنین عراق، افغانستان، عمان و قطر صادر می شود.

صنعت بسته بندی پتانسیل زیادی برای رشد کسب و کار و بهبود تصویر برند خود دارد. بسته بندی امروزه در زندگی ما حضور پررنگی دارد و از غذا و دارو گرفته تا کالاهای مصرفی روزمره و خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مربوط به بسته بندی است.بسته بندی مناسب در صنعت تخم مرغ در قم می تواند تخم مرغ ولید قم باشد. تبدیل به یک برند شوید در حال حاضر چهار مرکز بسته بندی تخم مرغ در کوم وجود دارد و تمام تخم مرغ های تولید شده در مرغداری ها باید با گواهینامه و همچنین مجوز دامپزشکی حمل شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید