مروری بر پیشرفت تاریخی تشکیل نیروی دریایی ارتش ایران / برگزاری رزمایش ترکیبی در دریای عمان و اقیانوس هند در ماه های آینده


ساعت: 09:03
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914060

هفتم آذر، سالروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تبلور جانفشانی ها و جانفشانی های کارکنان دلاور نیروی دریایی ارتش برای برقراری ثبات و امنیت در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان است.


به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; نیروی دریایی یکی از چهار شاخه ارتش است ارتش جمهوری اسلامی ایران که وظیفه حفاظت و حراست از آبهای سرزمینی ایران در دریای عمان و دریای خزر را بر عهده دارد.

بر این اساس در مورد مردان شجاع نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و همچنین مقاومت ناوچه پیکان در برابر نیروی دریایی و هوایی. حمله نیروهای ارتش عراق با تأیید امام خمینی (ره) در هفتم آذر روز قدر. به آن ناوگان ارتش می گفتند.

جراحی مروارید؛ یکی از بزرگترین، حساس ترین و موثرترین عملیات در دوران دفاع مقدس است. این عملیات در صبح روز 16 آذر 1359 در آبهای خلیج فارس نمایشی از شکوه و اقتدار ایران در دفاع از مرزهای آبی خود و شکستی سنگین برای پیکر رژیم بعث عراق است. ناوچه پیکان در عملیات مروارید که فرماندهی آن را دریادار شهید محمدابراهیم همتی برعهده داشت با نیروهای بعثی عراق روبرو شد.

شهید همتی پس از چندین عملیات موفق از جمله عملیات اشکان و صفری در 16 آذر 1368 داوطلب شرکت در عملیات مروارید شد و در این عملیات به همراه ناو پیکان اسکله نفتی البکر و الامیه را به آتش کشید و مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد. وی در پایان ماموریت به طور غیرمنتظره ای مورد هدف ناوچه دشمن قرار گرفت و به همراه همرزمانش و ناوچه پیکان در حال استراحت در آب های نیلگون خلیج فارس نامی ماندگار در تاریخ جمهوری اسلامی یافتند. نیروی دریایی ایران

برگ طلایی دیگر از ستایش نیروی زمینی نیروی دریایی

همچنین در نهم فروردین 1367 مصادف با روز ارتش، ورق طلای دیگری به افتخارات ناوگان اضافه شد. در آن روز پرسنل دلیر ناوشکن «سخند» و «سبلان» و ناوچه «جوشان» در رویارویی نابرابر مقابل متجاوزان آمریکایی ایستادند.

شجاعت و دلاوری ناوشکنان سهند چنان تعجب دشمن را برانگیخت که لب به ستایش گشودند. در حالی که سهند مورد اصابت چند موشک آمریکایی قرار گرفت و بخش‌های زیادی از آن در شعله‌های آتش می‌سوخت و آرام آرام در خلیج فارس فرو می‌رفت، خدمه فداکار آن را رها نکردند و آخرین تیر خود را تا آخرین لحظه شلیک کردند و خشم و انزجار خود را به باد دادند. دشمن.

آخرین دستاوردهای نیروی دریایی

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به قدرت این نیرو در عرصه های مختلف تاکید کرد: امروز با توجه به توان علمی و صنعتی که داریم، صحبت از ساخت انواع شناورها و تجهیزات هواپیما و انواع آن است. سلاح های استراتژیک و قدرت خودمان. ما خود را در معرض دریا قرار داده‌ایم و در این مدت توانسته‌ایم با سربلندی بزرگراه اقتصادی کشورها را در امنیت کامل بسازیم و کشتی‌های ما از جمله کشتی‌های غیرنظامی تولید نفت و کشتی‌های ماهیگیری ما با خیال راحت تردد کنند.

امیر ایرانی با اشاره به فعالیت نیروی دریایی ارتش در زمینه تامین امنیت دریایی گفت: امروز تمامی ناوهای جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان اسکورت می شوند و گروه های رزمی ما در تمامی مناطق دریاها فعال هستند. .

وی با اشاره به دستاوردهای اخیر ناوگان ارتش تصریح کرد: برای اولین بار بالگردهای تهاجمی نیروی دریایی را در اختیار می گیریم که در عملیات های دریایی به ویژه در اسکورت شناورها کاربرد زیادی خواهد داشت. در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین، پهپادهای مدرن با برد بیش از 2000 کیلومتر را به نیروی دریایی اضافه خواهیم کرد.

فرمانده نیروی زمینی نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در ماه های آینده رزمایش ترکیبی در دریای عمان و اقیانوس هند انجام می شود.

وظیفه حیاتی ناوگان

نیروی دریایی وظیفه مهم حفاظت از بیش از 3000 کیلومتر از سواحل شمال و جنوب و همچنین حفاظت از آبهای ساحلی و منابع حیاتی و استراتژیک کشور را بر عهده دارد و همواره نیرویی تعیین کننده در منطقه خلیج فارس بوده است. و دریای عمان محسوب می شود. این نیرو با یگان‌های شناور نیروی دریایی، تفنگ و تکاور، اسکادران‌های هوانوردی و نیروی دریایی، یگان‌های هوانوردی نیروی هوایی و غواصان زیر آب و واحدهای زیرزمینی کلاس کیلو بر مناطق تحت حفاظت و حفاظت خود در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر تسلط دارد. هر نوع فعالیت متخاصم را در محدوده قانونی خود کامل و خنثی می کند.


بیشتر بخوانید:

نیروی دریایی پیام آور صلح و دوستی به کشورهای همسایه است

دیدگاهتان را بنویسید