مرگ پس از آزادی روز جدید

مرگ پس از آزادی روز جدید

حسام الدین اسلاملو

مریم آروین وکیل دادگستری بود و پس از اعتراضات پاییز امسال در سیرجان بازداشت شد. خبر رسمی در این باره کاملا مسکوت بود و همه چیز در صفحه اینستاگرام بچه های سیرجان و کرمان منتشر شد.

گفته می شود این اتفاق در دادگاه سیرجان و زمانی رخ داد که او برای دفاع از موکلان خود – که معترضان دستگیر شده در سیرجان بودند – حاضر شد. حتی شایعه شده بود که مادرش که معلم بازنشسته ادبیات فارسی بود نیز به همراه او دستگیر شده است.

با توجه به سکوت مقامات رسمی در این شهرستان خبری از رسانه های رسمی در این باره نیست. نه تایید و نه تکذیب!

اما واکنش های غیررسمی زیادی در فضای مجازی و انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا در ایران با وکیل متهمان سیاسی به عنوان مجرم برخورد می شود و اگر چنین است چگونه می توان رشته حقوق و وکالت را از دانشگاه های داخلی حذف کرد در فضای مجازی زیاد شده است. در تصور مقامات؛ دفاع از متهم مساوی است با همدستی با او!

21 دسامبر; اخبار غیررسمی از آزادی این وکیل زن در سیرجان خبر داد. یعنی سه هفته از خبر دستگیری او می گذرد که اعلام شد با قرار وثیقه آزاد شده است.

اما بالاخره دیروز خبر فوت آروین منتشر شد که کانون وکلای دادگستری کرمان آن را تایید و به خانواده وی تسلیت گفت و در بین رسانه های داخلی سایت بهار نیز به آن پرداخت.

علاوه بر مریم آروین، خبر مرگ او پس از آزادی از زندان در آن روز رسانه ای شد. عباس منصوری، یلدا آقافضلی، عرشیا امامقلی زاده علمداری، سیاوش بهرامی، عاطفه نومی، مینا یعقوبی و محسن جعفری راد از دیگر افرادی هستند که در جریان اعتراضات پاییز امسال در شهرهای مختلف ایران دستگیر شدند و اندکی پس از آزادی جان باختند یا خودکشی کردند.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان و همچنین پایگاه خبری وکلاپرس به علت مرگ این وکیل جوان اشاره ای نکردند.

مریم آروین در ۲۵ سالگی وکیل شد و در ۲۸ سالگی دکترای حقوق را از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت.

به نظر می رسد علت مرگ همچنان توسط مقامات رسمی و قضایی در دست بررسی است. با این حال، این تنها مرگ مرموز در میان آزادگان از اعتراضات اخیر نیست.

بسیاری از موارد مشابه

اسامی دیگر نیز پیشتر و در هفته های اخیر اعلام شده است.

عباس منصوری، یلدا آقافضلی، عرشیا امامقلی زاده علمداری، سیاوش بهرامی، عاطفه نعمی، مینا یعقوبی و محسن جعفری راد از دیگر افرادی هستند که در جریان اعتراضات پاییز امسال در شهرهای مختلف ایران بازداشت و اندکی پس از آزادی جان باختند.

همین چند هفته پیش در واکنش به تکرار این نوع مرگ و میرها در میان رهایی از اعتراضات اخیر؛ پروانه سلحشوری، فعال سیاسی اصلاح طلب، از انسیه هزالی، معاون رئیس جمهور در امور زنان انتقاد کرد که چرا از بازداشت شدگان حمایت نمی کند و بررسی نمی کند که چرا برخی از این دختران بازداشت شده مدتی پس از آزادی خودکشی کرده اند.

برخی روانشناسان به خانواده زندانیان توصیه می کنند پس از آزادی مراقب اعضای خانواده خود باشند و آنها را به حال خود رها نکنند و در فضای مجازی نیز صحبت از احتمال خودکشی بعد از زندان به دلیل مصرف برخی داروها و عوارض زیاد است. مانند افسردگی شدید، ناامیدی، آشفتگی ذهنی و هذیان (پارانویا).

سلاشوری پرسیده بود: در زندان چه اتفاقی می افتد که بچه های ما بعد از آزادی باید خودکشی کنند؟

سکوت مقامات رسمی و افزایش گمانه زنی ها و شایعات

سکوت مقامات رسمی محلی در این منطقه به گمانه زنی ها و شایعات در این حوزه دامن زده است. تنها در آبان ماه امسال رسانه های داخلی در رابطه با مرگ یلدا آقافضلی به نقل از سرپرست دادسرای استان تهران از مصرف بیش از حد مواد مخدر شیشه خبر دادند.

اکنون در سکوت مقامات رسمی، گمانه زنی های رسانه ای در این باره افزایش یافته است. برخی رسانه ها تکرار این حادثه را ناشی از مصرف داروهای خوراکی و تزریقی به زندانیان و یا ناشی از فشار روانی آنها می دانند. حتی ویکی پدیا صفحه ای در مورد افراد آزاد شده از اعتراضات اخیر در ایران ایجاد کرد که پس از آزادی جان باختند!

برخی ادعا می کنند که دوزهای پایین پتاسیم به زندانیان تزریق می شود که باعث افزایش تمایل به خودکشی در افراد می شود. دیگران بدون ارائه مستندات و ذکر خاطراتی از افراد بی نام؛ آنها ادعا می کنند که در ایران به زور تریاک و قرص به زندانیان می دهند.

استفاده از قرص های روانگردان فرضیه دیگری است که برخی رسانه ها آن را نتیجه خودکشی یا مرگ بازداشت شدگان پس از آزادی می دانند.

خبرگزاری هارانا، پایگاه خبری فعالان حقوق بشر در ایران نیز با تکرار همین گمانه زنی، خبر کشته شدن هر یک از افراد ذکر شده را منتشر کرد.

البته تاکنون برخی رسانه های رسمی داخلی به نتایج آزمایشات سم شناسی برخی موارد خودکشی از زبان پزشکی قانونی اشاره می کردند. به عنوان مثال علت مرگ یلدا آقافضلی مصرف زیاد مواد مخدر اعلام شد. اما فایل صوتی منتسب به یلدا آقافضلی که در آن از شرایط نامناسب خود در بازداشتگاه می گوید نیز در فضای مجازی منتشر شده است.

کار به جایی رسیده است که برخی از روانشناسان در فضای مجازی به خانواده های زندانیان توصیه می کنند پس از آزادی مراقب اعضای خانواده خود باشند و آنها را تنها نگذارند و در فضای مجازی از احتمال خودکشی بعد از زندان به دلیل وجود آن صحبت می کنند. مصرف برخی داروها و عوارضی مانند افسردگی شدید، یأس و آشفتگی روانی و هذیان (پارانویا) بسیار ذکر شده است.

نمی توان تایید کرد

علاوه بر سکوت مقامات رسمی و عدم تصریح دلایل این اتفاقات و مرگ مشکوک زندانیان پس از آزادی، در صورتی که محدودیتی برای انتشار گزارش های تحقیقی توسط رسانه های صادق داخلی وجود نداشت؛ این احتمال وجود دارد که سطح اعتبار گمانه زنی های مذکور توسط افکار عمومی کاهش یافته باشد.

این شرایط را در کنار برخی افراط گرایان گروه فشار قرار دهید که از لزوم کشتن شورشیان در میان التهاب صحبت می کنند.

در همین راستا روز گذشته حجت الاسلام محمدعلی آهنگران فرزند صادق آهنگران معروف در توییتر از تندروی یک شیخ مذهبی در خصوص برخورد تند معترضان انتقاد کرد و از تفاوت رفتار و افکار این فرد نوشت. که با رفتار دلسوزانه رهبری و عفو عمومی که صادر شد مدعی شد که استاندار است.

دیدگاهتان را بنویسید