مزایای “کپی الکترونیکی” و ملاحظات برای اجرا / “اسکریپت الکترونیکی”؛ یک گلوله به چندین هدف شلیک کنید

ساعت: 14:18
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798863

در گفت و گو با یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به دانا اشاره شد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نسخه برداری الکترونیکی این قانون بسیار مفید است و ما موافق اجرای آن هستیم و مزایای مهم اجرای آن را برای نظام سلامت می دانیم و همه زمینه های لازم را برای رسیدن به نتایج مطلوب از این قانون فراهم می کنیم. قانون.”

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ در مورد قانون نسخه نویسی الکترونیک که یکی از ارکان مهم پرونده الکترونیک سلامت در کشور است، در حال حاضر نظرات متفاوتی وجود دارد. اما وجه اشتراک همه گفته ها این است که این قانون به خودی خود بسیار مفید است و برای نظام سلامت کشور ضروری است. برخی نسبت به فراهم بودن زیرساخت های لازم برای اجرای آن تردید دارند و برخی دیگر معتقدند زیرساخت های موجود می تواند منجر به اجرای آن شود. گروه دوم معتقدند که اگر قانون کپی برداری الکترونیک را در عمل اجرا نکنیم، زمینه فراهم نمی شود، همانطور که در سال های گذشته فراهم نشده است. جهت اطلاع از نظرات ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با او به گفت و گو نشستیم که نتیجه آن در ادامه می آید.

cc5184d2 1b97 4adc a71c 77c60787019c خبر خاکستری

ابتدا باید زیرساخت ها را فراهم کنیم

دکتر ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با … خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی در خصوص مزایای قانون کپی نویسی الکترونیک گفت: هرگونه تحول در جوامع مختلف از نظر فناوری به ویژه فناوری اطلاعات گامی در جهت تسهیل امور عمومی و ارائه خدمات بهتر به مردم است. اما وقتی می خواهیم تصمیماتی را که می گیریم به عمل تبدیل کنیم، باید زیرساخت ها را فراهم کنیم. سلامت جامعه یک نیاز حیاتی است و ما موظفیم همه شرایط را برای برخورداری شهروندان از سلامت فراهم کنیم.

4c5f6881 0f66 494c 8268 e1f6b363aafd خبر خاکستری

امکان دسترسی به آمارهای عمومی کشور در حوزه بهداشت و درمان

ملک فاضلی ادامه داد: کپی الکترونیکی و حذف دفترچه های بیمه، وابستگی شرکت های بیمه را به نیروی کار عظیم کاهش می دهد. از سوی دیگر دسترسی به آمارهای عمومی کشور در حوزه بهداشت و درمان امکان پذیر است. این یک تحول بزرگ در نظام سلامت کشور است. اما باید از خود بپرسیم که آیا شرایط لازم برای اجرای این قانون را فراهم کرده ایم؟

این قانون نباید فقط در شهرهای بزرگ اجرا شود

99bb5934 af98 4b1b b4bf ea5d17d0816a خبر خاکستری

نماینده سراوان با اشاره به مشکلاتی که برای اجرای صحیح قانون نسخه نویسی الکترونیکی در کشور وجود دارد، گفت: هدف تسهیل امور و فراهم آوردن شرایط برای سلامت جامعه است؛ در حالی که در این راستا باید شرایط لازم برای سلامت جامعه فراهم شود. ما فقط در شهرهای بزرگی مثل تهران که بسترهای الکترونیکی نسخه نویسی وجود دارد با بیماران مواجه نیستیم. بلکه در شهرستان ها با تعداد زیادی از بیماران مواجه هستیم که شرایط لازم برای اجرای قانون نسخه نویسی الکترونیکی را ندارند که برای رفع این مشکلات باید سریعا به آن رسیدگی شود.

ما باید تمام جنبه های مرحله اجرا را در نظر بگیریم

نماینده پارلمان اروپا اذعان داشت: پیشرفت جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف قابل انکار نیست، اما این یک واقعیت است که در اجرای قوانین پرونده الکترونیک سلامت و الکترونیک نویسی باید کار زیادی انجام دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قانون رونویسی الکترونیکی مزایای بسیاری دارد و در عمل می تواند موفقیت های بی شماری را به دست آورد. اما در مرحله اجرا باید همه جوانب را بررسی کنیم و بیشتر تلاش کنیم تا شرایط لازم برای اجرای آن ایجاد شود.

اگر شرایط لازم را فراهم نکنیم این قانون ناقص اجرا می شود

14dae5f3 54ca 4fcf bee0 90510559232f خبر خاکستری

ملک فاضلی ادامه داد: اگر شرایط لازم برای اجرای قانون کپی برداری الکترونیکی را فراهم نکنیم، این قانون اجرا می شود. اما ناقص خواهد بود و به نتایج مطلوب نخواهد رسید. بنابراین اگر بخواهیم در این قانون به نتایج مطلوب برسیم. همچنین باید به سمت ایجاد بسترهای لازم پیش برویم.

برای رسیدن به نتایج مطلوب باید فرهنگ سازی شود

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در مجموع قانون نسخه نویسی الکترونیک برنامه خوب و مفیدی است. اما برای رسیدن به نتایج مطلوب این قانون باید تمامی شرایط لازم برای اجرا را فراهم کنیم. موضوع دوم این است که برای اجرای این قانون باید فرهنگ سازی لازم و آماده سازی مردم برای مواجهه با آن و داشتن اطلاعات کامل باشد.

کنترل داروها در تجویز الکترونیکی

151b1977 abd6 4493 8ed2 a8ebc7d23549 خبر خاکستری

فاضلی در خصوص دیگر مزایای قانون نسخه الکترونیکی توضیح داد: همانطور که برخی اشاره کرده اند، روش جدید تجویز این امکان را فراهم می کند که داروها از لحظه ورود به سیستم تا رسیدن به بیمار کنترل شوند. در حال حاضر در شهری مانند سیستان و بلوچستان دانش آموزان برای دسترسی به آموزش آنلاین با مشکل مواجه هستند. این نشان می دهد که بستر اینترنت لازم را برای خدمات آنلاین در سراسر کشور فراهم نکرده ایم.

بهترین مشوق برای پزشکان، مشوق های مالی است

به گفته عضوکمیسیون سلامت در مجلس، بهترین مشوق پزشکان برای رعایت قانون نسخه نویسی الکترونیکی، مشوق های مالی است. واقعیت این است که روش نسخه نویسی الکترونیکی بیشتر از نسخه کاغذی برای پزشک زمان می برد، بنابراین باید انگیزه هایی را برای او در نظر بگیریم تا انگیزه پیروی از این قانون را داشته باشد. به ویژه در شهرهای حاشیه نشین مانند سیستان و بلوچستان که کمبود پزشک وجود دارد، باید این مشوق ها بیشتر شود.

ما نباید شاهد بی عدالتی بین شهرهای ثروتمند و فقیر باشیم

4f50d9ad b552 4c60 8284 e57ca32a5c6d خبر خاکستری

وی در پایان با تایید مزایای تجویز الکترونیکی گفت: در مجموع قانون مورد نظر مفید است و ما موافق اجرای آن هستیم و مزایای مهم اجرای آن را برای نظام سلامت می دانیم، اما می طلبد که همه مردم از شرایط لازم برخوردار باشند. ما باید شاهد بی عدالتی بین شهرهای برخوردار و محروم در این زمینه باشیم. این اتفاق و هر اتفاق خوب دیگری باید در کشور ما بیفتد و ما خواستار آن هستیم. باید هوشمندانه به سمت اجرای این قانون برویم و در عین حال در نظر داشته باشیم. محدودیت ها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید