مسئولان بیش از 59 میلیارد سطل زباله به مردم بدهکار هستند

مسئولان بیش از 59 میلیارد سطل زباله به مردم بدهکار هستند

روز جدید برخی سکوت وضع موجود را در مورد خسارت سنگین بی کفایتی سیاسی کشور و سردرگمی خود را در مورد خسارت وارده به سطل های زباله می دانند. مجموع این اعداد بدون احتساب زیان های ناشی از چاپ پول و ایجاد نقدینگی و با در نظر گرفتن کارایی و احتیاط بالغ بر 59444805120 سطل زباله شهری است.

هیرش سعیدیان – این روزها «سطل زباله» واژه نسبتاً رایجی در اظهارات مسئولان کشور است. سردار رفیعی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج)، فعال اصولگرا حسن رشوند، زاکانی شهردار تهران، امام عابدینی جمعه قزوین، امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه در گفتگوی روابط عمومی با رادیو آمریکا، سردار حسن زاده فرمانده سپاه حضرت محمد(ص) سپاه رسول الله (ص) تهران، علی اکبر علیزاده برمی نماینده دامغان در شورای اسلامی، جانشین فرمانده انتظامی گیلان و محسن منصوری استاندار تهران از جمله ده ها مسئولی هستند که به خسارات وارده به این شهرستان اشاره کردند. شهر کنار سطل های زباله .

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قیمت این سطل ها از 10 تا 15 میلیون تومان گفت: با توجه به سوختن این قسمت از مبلمان شهری، تعویض آنها زمان بر است.

قیمت خرده فروشی سطل زباله شهری مورد استفاده شهرداری حدود 4 میلیون و 100 هزار تومان گفته می شود که از این اختلاف قیمت نیز به عنوان یکی از مصادیق فساد در ساختار سیاسی کشور یاد می شود.

به گفته برخی ناظران، برخی از معترضان یا به قول آنها در ادبیات رسمی عده ای ” یاغی و آشوبگر” ظاهرا محتویات سطل های زباله را آتش زدند تا از گاز اشک آور در امان بمانند. این اقدام آنها انتقادات گسترده ای را در سراسر طیف ارزشی به دنبال داشت. بیشتر این انتقادات هزینه قابل توجه این سطل ها، به ویژه سطل های بزرگ گالوانیزه، و خسارت وارده به بیت المال را به عنوان رفتار آنارشیستی ضد اجتماعی مطرح می کنند.

در مقابل، برخی اصلاح طلبان، فعالان مدنی و سیاسی این رفتار را صادقانه ندانستند. این افراد سکوت حامیان وضع موجود را در برابر خسارات سنگین بی کفایتی سیاسی در کشور و سردرگمی خود در برابر آسیب های وارد شده به سطل های زباله متحد می کنند. ایران در شاخص ادراک فساد سال 2021 سازمان شفافیت بین‌الملل به همراه گواتمالا و گینه در رتبه 150 از 180 کشور جهان قرار دارد.

احمد توکلی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از این تاکید کرده بود که کشور به مرحله فساد سیستمی رسیده است. محمود صادقی، رئیس وقت فراکسیون شفاف سازی و سلامت اقتصاد و انضباط مالی مجلس نیز مدعی شد که با گذشت 4 دهه، وضعیت مبارزه با فساد در کشور بدتر از گذشته شده است.

برخی از ناظران نظام حکومتی ایران ادعا می کنند که موارد فساد رسانه ای تنها نوک کوه یخ است، به عنوان مثال در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با توان مالی 60 میلیارد دلاری تاکنون بنده. به جرم سرقت چند کیلوگرم شکر محاکمه شد و چای در اختیار نداشت یا حداقل رسانه ای نشد، هرچند میزان اختلاس و فسادی که در رسانه ها منتشر شد کم نبود.

حجم پرونده فساد پتروشیمی که نام مرجان آل آقا در حاشیه این پرونده زیاد شنیده می شد به 7 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید. این تعداد با احتساب قیمت خرده فروشی معادل 55951219 سطل زباله شهری است.

123 میلیارد تومان فاضل خداد و محسن رفیق دوست (با احتساب 407 تومان حین اختلاس) بیش از 302 میلیون دلار، اختلاس 3000 میلیارد تومانی هواری و مه آفرید خسروی، اتهامات مالی سعید مرتضوی به مبلغ 80000000000. ، بنیاد شهید 8000 میلیارد تومان، زیان سکوی نفتی 520 میلیارد تومان، صندوق خیره فرهنگیان 8000 میلیارد تومان، املاک نجومی 2200 میلیارد تومان، عادل هاشمی و صفا 800 میلیارد تومان، عباس ایروانی 4000 میلیارد تومان بانک سرمایه10، شرکت استوار آسیا 650 میلیارد تومان میلیون یورو، مفقود شدن 20 هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران، پرونده هلدینگ یاس 13 هزار میلیارد تومان، فساد هزار میلیارد تومانی وزارت صنعت در واردات خودرو و مؤسسه مالی سامان الحجج 12 هزار میلیارد تومان و … تنها بخش کوچکی از صدها پرونده فساد را جستجو کنید. رانت و سوء استفاده در سال های اخیر در کشور آشکار شده است. رقم کل این اعتبارات بیش از 113 هزار و 301 میلیارد تومان است.

در پرونده فساد مالی 3 میلیارد دلاری فولاد مبارکه که توسط نمایندگان تهیه شده بود تاکنون هیچ بازداشتی صورت نگرفته و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.

مجموع این ارقام برابر با 50317316 سطل زباله بزرگ شهری است.

اما این ارقام در مقابل آسیب های ناشی از برخی سیاست های مغایر با منافع ملی کشور زیاد به حساب نمی آیند.

بر اساس گزارش اوپک، طی 10 سال گذشته، ایران به دلیل ناتوانی در فروش نفت، 450 میلیارد دلار ضرر کرده است.

هیچ مسئولی توضیح مستدل و روشنی درباره سرنوشت ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در دوره ۸ ساله دولت مهرورزی ارائه نکرده است.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز در اظهاراتی رسمی اعلام کرد که آقازاده حدود 148 میلیارد دلار حساب خارجی دارد. آقازاده اصطلاحی است که به فرزندان مقامات اطلاق می شود.

محمد فرزانگان، استاد اقتصاد خاورمیانه در مرکز تحقیقات خاورمیانه در دانشگاه فیلیپس ماربورگ آلمان، در مطالعه‌ای که منتشر کرد، زیان ایران را از ناتوانی بین سال‌های 1978 تا 1988 حدود 1.5 تریلیون دلار برآورد کرد. تعمیم این رقم به دهه های اخیر اعدادی را به دست می دهد.

در سال های اخیر بین 4 تا 20 میلیارد دلار از 4200 سالیانه ارزی بین برخی شرکت های مرتبط با گروه های سیاسی توزیع شده است.

در حال حاضر بخشی از کسری بودجه دولت سید ابراهیم رئیسی با چاپ پول بدون وثیقه و خلق پول جبران می شود که آثار تورمی زیانباری دارد.

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در این باره نوشت: طبق گزارش بانک مرکزی علیرغم سه برابر شدن درآمدهای نفتی در سال 1400، رشد پایه پولی 32 درصد بوده است. 145 هزار میلیارد تومان. این روند در سال 1401 با شدت بیشتری ادامه یافت. به گفته همین منبع، اضافه برداشت بانکی تنها در یک هفته از 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

مجموع این اعداد بدون احتساب زیان های ناشی از چاپ پول و ایجاد نقدینگی و با در نظر گرفتن کارایی و احتیاط بالغ بر 59444805120 سطل زباله شهری است.

دیدگاهتان را بنویسید