مسئولان خوزستان هیچ برنامه ای برای تخریب سازه های کارون ندارند


سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رهیاب حفاظت از سواحل کارون گفت: و جای او را بگیرید.


وی با بیان اینکه هیچ استاندار، نماینده مجلس و مدیری فراتر از قانون نیست، افزود: سوال مردم این است که چگونه یک فرد عادی که جایی برای خشت گذاشتن در بستر یا حریم قانونی رودخانه ندارد، اما در اهواز با وجود رعایت قانون که یک تکلیف همگانی است، در منطقه کارون در حال ساخت است.


00372df4 c73d 4235 95dd f245699a63db خبر خاکستری


صرفه جویی و حفاظت از سواحل کارون نیازمند حکمرانی سازنده است


نماینده اهواز با بیان اینکه معتقدم ایجاد یک مدیریت سازنده در حفاظت و صیانت از سواحل کارون که در محدوده شهری است باید به شهرداری اهواز سپرده شود گفت


یکی از نمایندگان خوزستان بی توجهی در حفاظت و صیانت از کارون و منطقه آن را غیرقابل قبول خواند و ادامه داد: برای اقدامات غیر کارشناسی و خلاف قانون مخالفت نمی شود و خاتمه می یابد.


اکنون رئیس قوه قضائیه کشورمان ای جی دستور تخریب یک ساختمان غیرمجاز در حاشیه ورودی ها را صادر کرده است.


رئیس قوه قضائیه گفت: تعداد قابل توجهی از دستگاه های دولتی اقدام به ساخت و ساز در بستر رودخانه کرده اند. ما تاکید کردیم که باید نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز به سایر دستگاه ها هشدار داده شود و برای اجرای قانون در مورد آنها زمان تعیین شود.


اکنون پس از گذشت سال ها و با توجه به دستور صریح رئیس جمهور و قوه قضائیه مبنی بر امحای وسایل غیرمجاز در سواحل، تب این موضوع در استان های کشور شعله ور شده است.


16696f85 be99 4890 9970 1a7e5bcdfab2 خبر خاکستری


از آنجایی که رودخانه کارون در خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست، تنها تفاوت خوزستان با استان های دیگر این است که مسئولان خوزستانی غیر فعال هستند و سایر استان ها در برخورد با سازه های غیرمجاز که پیوست زیست محیطی ندارند، تعیین کننده هستند. عمل کردند.


خبرنگار این رسانه با پیگیری های فراوان مراجع قانونی استان تنها اطلاعاتی که دریافت کرد ارسال پرونده ساخت و ساز به تهران بود.


ناگفته نماند که در سال های اخیر بی توجهی به تعهدات زیست محیطی در اجرای پروژه ها در استان خوزستان به نظر انفعال مسئولان خوزستانی تلقی می شد، دولت مجبور شد در سفرهای استانی دستورات بستر کارون را صادر کند.


جالب است بدانید که ساخت تله کارون که در زمان استانداری مقتدا آغاز و در زمان شرع به بهره برداری رسید، اکنون 8 سال از عمر آن می گذرد اما هنوز مجوزی از سازمان آب و برق و سازمان آب و برق ندارد. وزارت نیرو . .


6d79d0a9 9efe 4883 9d2b f5e86705eb42 خبر خاکستری


در عین حال رسانه ها بر حفاظت از کارون و ممنوعیت احداث بستر رودخانه تاکید کردند و مسئولان را پیگیری کردند، در حالی که مقام ارشد وزارت نیرو در جنوب کشور در همان زمان از صدور ساختمان خودداری کرد. مجوز وی در کارون گفته بود: تمام کارهای عمرانی در سواحل و داخل کارون بدون مجوز است و تاکنون چنین مجوزی برای ساخت و ساز صادر نکرده ایم اما استاندار وقت خوزستان در سال های ابتدایی دولت یازدهم بر اجرای گردشگری آبی تاکید کرد. وی گفت: پروژه‌ها در سواحل خوزستان.


پیش از این استاندار خوزستان یکی از مهمترین تصمیمات راهبردی مدیریت خود را با امضای تفاهم نامه 1300 میلیارد تنی برای توسعه مناطق گردشگری خوزستان اعلام کرده بود.


اگرچه این طرح ها برای تبدیل خوزستان به قطب گردشگری آبی کشور اجرا شد، اما کارشناسان می گویند در این طرح ها فقط تفریح ​​آبی در نظر گرفته شد و به دلیل تنوع ساخت و سازها، منطقه رودخانه کارون مورد هجوم قرار گرفت. و برق به این پروژه ها ایراداتی داشت اما اصرار استاندار وقت خوزستان و ادامه راه وی از شرع این پروژه ها را به مرحله بهره برداری رساند.


معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و فاضلاب خوزستان در همان سال ها با اشاره به بهبود وضعیت آبدهی و تامین آب رودخانه کارون اهواز گفت: به دنبال تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در طول مسیر هستیم. رودخانه کارون این سازه ها تنها در صورتی می توانند به کار خود ادامه دهند که شرایط فنی مد نظر ما را داشته باشند.


حمیدرضا لشکری ​​می افزاید: با شهرداری اهواز و استانداری خوزستان حساسیت نسبت به ساخت و ساز در رودخانه کارون را افزایش داده ایم زیرا ممکن است برخی از این سازه ها به دلیل وضعیت رودخانه کارون با مشکل مواجه شوند. و شهروندان حاشیه کارون.


معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب آبفای خوزستان می گوید: با توجه به بارندگی ها وضعیت دبی و تامین آب رودخانه کارون بهتر شده و این مشکل منجر به ساخت و سازهایی می شود که اصول فنی سازمان آب و فاضلاب را رعایت می کنند. برخورد با خطر را رعایت نکنید. به همین دلیل و طبق قانون موظف به حذف ساخت و سازهای غیرمجاز از رودخانه کارون هستیم.


وی گفت: اثرات منفی رودخانه در کوتاه مدت و بلندمدت قابل مشاهده است. کارون امکان پذیر نیست زیرا جریان آب رودخانه در بالادست کنترل می شود. حریم رودخانه کارون هر چقدر هم در شرایط علی نزدیک باشد، این خود طهارتی نیست، ادامه می دهد: با جریان مداوم آب و این نوع ساحل سازی، فقط مدل رودخانه عوض می شود.


بر اساس بررسی ها و پیگیری های رسانه ای، آنچه کاملاً مشخص است استخدام مسئولانی است که تاکنون توانسته اند قانون را نادیده بگیرند، کما اینکه ملاحظات علمی کارشناسان محیط زیست در آن روزها فراتر از خواسته های استانداری نبوده است. و دوستانشان و سازه ها نه تنها تخریب نشدند، بلکه به قدری توسعه یافتند که در جریان سیل سال 1377 خوزستان، همه این سازه ها غرق شدند.


این عدم پاسخگویی آبرسانی به ساخت و ساز فرمانداری در کارون نشان می دهد که ملاک مجاز بودن یا نبودن ساخت و ساز در سواحل کارون نه تنها قانون است، بلکه با اعمال قدرت می توان ملاک قانون را تغییر داد.


حال باید گفت هیچکس مخالف توسعه صنعت گردشگری در استان خوزستان نیست اما در ساخت پروژه گردشگری استان حداقل اقدام، داشتن مجوز قانونی و پیوست زیست محیطی بود که فقدان آن هم اکنون مورد توجه قرار گرفته است. ضربه ای به محیط زیست و سلامت کارون.


ساحلی شدن رودخانه کارون و ساماندهی منطقه کارون یکی از الزامات قدیمی اهوازی ها است، اما این پروژه در سال های اخیر بدون توجه به ارتباطات اکولوژیکی و مدل رودخانه انجام شد و شاهد مشکلاتی در مسیر رودخانه بودیم. کوتاه مدت و در زمان سیل اجرای این پروژه ها نظارت بر اجرای پروژه بر عهده کدام سازمان و کدام سازمان است و مجوز ساخت توسط چه کسانی صادر می شود؟


از سوی دیگر این روزها شاهد اخباری مبنی بر واکنش سایر استان ها به ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه ها و تخریب آنها هستیم اما در استان خوزستان نه تنها استاندار خوزستان، بلکه نمایندگان نیز نظری در این خصوص ندارند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید