مستمری بیمه چقدر افزایش یافت؟

مستمری بیمه چقدر افزایش یافت؟

تمدید نهادهای صنفی بازنشستگان نشان می دهد که ملاک افزایش مستمری صندوق تامین اجتماعی، تصویب حقوق در شورای عالی کار است. پیش از این شورای عالی کار برای سال 1401 با افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد و افزایش تدریجی در سایر سطوح به 38 درصد موافقت کرده بود.

مستمری بیمه چقدر افزایش یافت؟

بر اساس این مصوبه حداقل دستمزد ماهانه در سال 1401، 4 میلیون و 179 تن بوده است. بر اساس ماده 111 قانون بیمه های اجتماعی، این میزان حداقل دستمزد کارگران بازنشسته می باشد.

در مورد سایر سطوح دستمزد، شورای عالی کار با افزایش 38 درصدی به اضافه رقم ثابت 515000 تن موافقت کرد. طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی مقرر می شود مستمری هایی که حداقل نیستند به همان میزان افزایش یابد.

در همین رابطه اکبر عیوضی دبیر هیات مدیره کانون بازنشستگان استان تهران به تجارت نیوز گفت: هفته گذشته موضوع افزایش مستمری 1401 کارگر بازنشسته به تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی رسید. . این مصوبه قرار است به تصویب هیأت وزیران برسد و برای اجرا ابلاغ شود.

وی افزود: پیش بینی می شود این افزایش تا پایان ماه جاری اجرایی شود. بازنشستگان در راستای افزایش 1401 مستمری فروردین ماه خود را دریافت خواهند کرد و پرداخت مستمری ها تکرار نخواهد شد.

وضعیت افزایش مزایای بازنشستگی

علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه ایثارگران کارگری نیز در خصوص وضعیت افزایش مزایای جانبی کارگران بازنشسته به تجارت نیوز گفت: 1401 افزایش 10 درصدی مزایای مسکن و حقوق معیشت کارگران بازنشسته است. نهایی شدن این موضوع منوط به تصویب هیأت وزیران می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به مزایای حقوق اولاد و عائله مندی کارگران بازنشسته، نحوه محاسبه و پرداخت در سال جاری تغییر می کند. بر اساس افکار عمومی سال گذشته، دادگاه اداری ملاک پرداخت ماده 164 قانون مدیریت خدمات کشوری است. در واقع، اکنون کارگران بازنشسته به اندازه کارمندان بازنشسته از مزایای کودک و خانواده برخوردار خواهند شد.

مستمری مصوب برای افزایش مستمری؟

هر مستمری بگیر تامین اجتماعی علاوه بر حقوق ماهیانه از مزایایی نیز برخوردار می شود. با توجه به وضعیت ثبت نام، هر مستمری ماهانه چهار مزیت دارد: حق معیشت، حق خانواده، حق فرزند و حق مسکن.

سازمان تامین اجتماعی برای سال 1400 کمک هزینه روزانه 200 هزار تن، کمک هزینه عائله مندی 370 هزار تن، کمک هزینه اولاد 96 هزار تن و کمک هزینه مسکن 150 هزار تن پرداخت کرد.

افزایش سالانه این چهار مزایا جدا از مبالغی است که شورای عالی کار به عنوان مزایای مشابه برای کارکنان در نظر گرفته است. طبق عرف و قانون سازمان تامین اجتماعی تصمیم می گیرد که چگونه این افزایش یابد.

علیرغم افزایش مستمری 1401 کارگران بازنشسته، این کارگران همچنان به دلیل اجرای قانون تناسب مدیون سازمان و دولت هستند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری در این خصوص به تجارت نیوز گفت: سازمان تامین اجتماعی برای تعدیل 1400 افزایش 75 درصدی اعمال کرد که 25 درصد دیگر به دلیل کمبود اعتبار به سال آینده موکول شد.

وی ادامه می دهد: به همین دلیل سازمان بیمه گر 25 درصد معوقات را بدهکار است. پیش بینی می شود با تامین منابع لازم این مطالبات توسط اردیبشهت پرداخت شود.

در طرح تعدیل یا مقایسه مستمری ها، مستمری مستمری بگیران طبق پرونده بیمه به روز می شود. این طرح به ویژه برای بازنشستگانی که مدت زیادی است و حقوقشان در سال های اولیه بالا بوده، اهمیت دارد. مستمری پایه این افراد در اثر تورم دوره ای سال های اخیر ناچیز است.

دیدگاهتان را بنویسید