مستند Unofficial 5 را از دست ندهید.


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914234

قبل از اینکه این سیستم را با قضاوت مغرضانه و ناآگاهانه از بالا به پایین بکوبیم، بیایید مستند غیر رسمی 5 را ببینیم. این داستان به همه ما یادآوری می کند که چقدر باید به جای قضاوت و شکایت بدویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ” تیتریک “; «هیچ چیز در این مملکت کار نمی کند»، «همه دزد هستند و می خواهند از مردم بدزدند»، «کسی در این مملکت درست کار نمی کند»، «باید ژاپنی و چینی وارد کنیم تا به ایرانی ها کار بیاموزیم»، «مسئولین» جمهوری اسلامی خود محور است و از درد مردم بی خبر است.»

من هم مثل شما در میان این جملات زندگی کرده ام، این جملات را در بحث های سیاسی بی پایان در مهمانی ها و در تاکسی ها، اتوبوس ها و متروها شنیده ام.

در روانشناسی چندین خطای شناختی داریم. خطای شناختی چیست؟ چه چیزی کل سیستم تحلیل و نتیجه گیری آدام را اشتباه می کند.

اولین خطای شناختی یک طرفه بودن است، یعنی همه یا هیچ، فکر کردن و نگاه کردن به صفر و صد. اشتباه دوم تعمیم جزئی است، یعنی دیدگاه همه یکسان است.

تاکنون پنج قسمت از مستند «غیر رسمی» منتشر شده است. در یکی، دانشمندان و پژوهشگران جوان ایرانی در برابر رهبر می نشینند و از تلاش شبانه روزی خود برای توسعه علم در ایران می گویند.

در داستان دیگر، داستان نویسان خط مقدم می گویند که برای ادامه تفکر مقاومت در ایران و حفظ خاطرات مردان و زنان غیور ایران چه کرده اند.

در یکی، طنزنویسان از تلاش خود برای نشاندن لبخند در دل مردم صحبت می کنند. این تنها پنج جلسه از صدها دیدار روز پنجشنبه رهبر معظم انقلاب است. جلساتی که مفصل ترین و بدون تحریف ترین گزارش ها از وضعیت محورهای مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور به رهبری ارائه شد. نه تنها این، مردم از اقشار مختلف درست در کنار رهبر می نشینند و انتقاد می کنند، انتقاد می کنند و انتقاد می کنند.

داستان گاه به گاه 5 چیز دیگری است. در این جلسه افرادی هستند که سال ها برای انقلاب کاندیدا شده اند. یکی برای کودکان کار مدرسه ساخت، دیگری برای عشایر درمانگاه و جاده ساخت، یکی کارآفرین شد و دیگری مسجد، حسینیه و مسجد ساخت، بنابراین جهادگران سال هاست که خدمات ماراتن را انجام می دهند.

نادیده گرفتن کفش های کثیف و لباس های گل آلود این افراد بی ادبانه و بی انصافی است. ظلم است که این همه خدمات شلخته و سخت کوش داشته باشیم و بلاعوض و واجب را زیر پای خطاهای شناختی خود له کنیم.

این قضاوت های نادرست نامزدهای برتر ما را دلسرد می کند. آن وقت در تمام قدم هایی که آنها برنداشتند، در همه خرابه هایی که بار شد، شریک می شویم، نه به خاطر این که زخم زبان و یک جانبه بودن ما اثری از خود نگذاشته است.

قبل از اینکه با قضاوت یک طرفه و جاهلانه این سیستم را از بالا به پایین سوراخ کنیم، بیایید یک مستند غیر رسمی 5 را ببینیم. این داستان به همه ما یادآوری می کند که چقدر باید به جای قضاوت و شکایت بدویم.

پرستو علی عسگرانژاد – فعال رسانه ای

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید