مسجد مرکزی; مسجدی با قدمت 2000 ساله در قلب شهرکرد


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1817046

رئیس گروه حفاظت از آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد;

تیر گفت: مسجد بزرگ شهرکرد حدود 200 سال قدمت دارد و بانی آن محمدرضا خان ستوده است که به همین دلیل به آن مسجد خان می گویند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس گروه حفظ و احیای آثار تاریخی چهارمحال و بختیاری تیرماه در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: مسجد بزرگ شهرکرد یا مسجد خان در دوره قاجار ساخته شده است.

وی تصریح کرد: این مسجد از نظر معماری چهار شبستانی است اما در واقع دارای یک صحن مربع شکل و دو کشتی زمستانی و تابستانی است.

تیرماه ادامه می دهد: مسجد بزرگ شهرکرد حدود 200 سال قدمت دارد و بانی آن محمدرضا خان ستوده است و از این رو مسجد خان نامیده می شود.

رئیس گروه حفظ و احیای آثار فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: معماری مسجد جامع شهرکرد با مسجد حکیم اصفهان که مربوط به دوره صفویه است قابل مقایسه است.

وی با اشاره به کتیبه موجود در این مسجد یادآور شد: بر اساس این کتیبه سال ساخت این مسجد 1270 است.

وی در تیرماه از وجود غسالخانه ای به نام همام خان در کنار مسجد جامع شهرکرد خبر داد و خاطرنشان کرد: هم مسجد و هم غسالخانه ثبت ملی شده است.

وی شماره ثبت مسجد خان را 1543 می داند و بیان می کند: این مسجد در 14 آذر 1356 به ثبت ملی رسیده است.

رئیس گروه حفظ و احیای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حوض مسجد جامع شهرکرد در سال 1335 ساخته شده است، اذعان داشت: این حوض توسط یکی از بزرگان مسجد در سال 50 اهدا شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید