مسمومیت غذایی زنجیره ای دانش آموزان این بار «خوارزمی» و «صنعتی اراک»/چند دانش آموز دچار «بدن درد، اسهال و استفراغ» شدند.

مسمومیت غذایی زنجیره ای دانش آموزان  این بار «خوارزمی» و «صنعتی اراک»/چند دانش آموز دچار «بدن درد، اسهال و استفراغ» شدند.
اگرچه مشکل مسمومیت غذایی در دانشگاه های ایران مشکل جدیدی نیست، اما آنچه در هفته گذشته در 3 دانشگاه صنعتی اصفهان، خوارزمی، کرج و اراک رخ داد نشان می دهد مسمومیت غذایی دانشجویان در اثر استفاده از مواد غذایی فرآوری شده باعث شده است. بسیار حاد و گسترده می شوند و دانش آموزان. موارد زیادی را پوشش داد و این امر مستلزم توجه فوری مسئولان و اقدامات مناسب برای جلوگیری از سرایت این مشکل به سایر دانشگاه ها و جلوگیری از بروز بحران است.

هفته گذشته اخباری مبنی بر مسمومیت دسته جمعی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شد، هرچند آمار ضد و نقیضی از تعداد دانشجویان مسموم شده منتشر شد، اما این موضوع نمی تواند عاملی برای کاهش اهمیت این حادثه باشد. دکتر سید علی میرمحمدی میبدی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تعداد این افراد را 270 نفر اعلام کرد که در برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی تعداد دانشجویان مسموم شده حدود 450 نفر اعلام شده بود که در نهایت تعداد دانشجویان مبتلا به این بیماری به اطلاع عموم رسید. حدود 600 باشد. .

پس از مسمومیت دسته جمعی در دانشگاه صنعتی اصفهان، انتظار می رفت که شاهد چنین حادثه ای نباشیم، اما این بار نه در مرکز آموزش عالی، بلکه دانشجویان دو دانشگاه دچار مسمومیت غذایی شدند. کانال تلگرامی اتحادیه دانشجویان کشور حوالی نیمه شب گذشته (پنجشنبه 19 آذرماه) نوشت: بر اساس اخبار رسیده به دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج، تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه مسموم و متحمل شدند. از حالت تهوع و بدن درد ناشی از مصرف غذای شب قبل.و میلرزند و مشکل به قدری جدی است که درمانگاه جایی برای رسیدگی به دانشجویان ندارد و داروخانه دانشگاه تعطیل است و هیچ دانشجوی دختری اجازه خروج ندارد. خوابگاه در این ساعت مراقب سلامتی خود باشند.

بررسی ها نشان می دهد که چند ساعت پس از اولین پرونده های دانشجویی، تعداد آنها افزایش یافته و درمانگاه مملو از دانشجویان بیمار شده است. تعدادی از دانش آموزان نیز به مراکز بهداشتی درمانی استان اعزام می شوند. اگرچه آمار رسمی در این زمینه منتشر نشده است، اما برخی تعداد این افراد را 600 نفر اعلام کرده اند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه در گفت وگو با ایسنا گفت: وضعیت دانشگاه به معنای واقعی کلمه وحشتناک بود. اتوبوسی برای انتقال دانشجویان مسموم به بیمارستان کوثر کرج به محوطه دانشگاه آمد. ظرفیت اتوبوس پر بود و جا برای همه نبود.

خبرنگار ایسنا در کرج نیز برای پیگیری وضعیت دانشجویان به درمانگاه دانشگاه خوارزمی مراجعه کرد، اما به دلیل مقاومت دکتر علی حسن بیگی، رئیس دانشگاه خوارزمی، نتوانست با پزشک این درمانگاه در مورد وضعیت موجود صحبت کند. آخرین وضعیت دانشجویان، تعداد مشتریان و بررسی علت وضعیت.

در حالی که دانشجویان سارو چالوگوشت سلف این مرکز آموزشی را عامل مسمومیت دسته جمعی در روز چهارشنبه ۱۸ آذر اعلام کردند، روابط عمومی این دانشگاه خوارزمی با اعلام این خبر گفت: دانشجویانی که با علائم بیماری به کلینیک دانشگاه مراجعه کرده بودند. توسط پزشک مسئول برای درمان آنها معاینه و داروهای لازم توسط دانشگاه برای آنها تهیه شد. علاوه بر این، قرار دادن اتوبوس آمبولانس استان البرز در کنار خوابگاه دانشجویی، امکان مراجعه دانشجویان برای درمان را آسان کرد. در حال حاضر وضعیت کلینیک عادی است و دانشجویان به خوابگاه بازگشته و یا با آمبولانس به بیمارستان اعزام شده اند. شایان ذکر است که بررسی اتوماسیون غذای دانشجویی نشان می دهد که برخی از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه از غذای دانشگاه استفاده نکرده اند.

دانشجویی به ایسنا گفت: ادعای دانشگاه به هیچ وجه قابل قبول نیست. همه مریدانی که مریض شدند غذای سلف را خوردند.

بر اساس اعلام این دانشگاه خوارزمی، تا 48 ساعت آینده علت این حادثه مشخص می شود. این مرکز آموزشی در سایت خود نوشت: در پی بروز علائم بیماری در دانشجویان دانشگاه خوارزمی، تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی البرز شب گذشته در این دانشگاه مستقر شدند. پزشکان و متخصصان پزشکی در نمونه گیری انسانی از دانشجویان بیمار برای بررسی بیشتر مواد اولیه غذایی، غذای موجود و آب در سلف سرویس، نمونه های لازم را برای تحقیقات پزشکی گرفته اند. به گفته کارشناسان، نتایج آزمایشگاهی حدود 48 ساعت دیگر مشخص خواهد شد.

همچنین تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک به دلیل مصرف غذای سلف دچار علائمی مانند بدن درد، اسهال و استفراغ شدند. تعدادی از دانش آموزان نیز به بیمارستان منتقل شدند. کانال تلگرامی اتحادیه دانشجویان کشور در این باره نوشت: مدیران دانشگاه ها مدعی هستند علت این وضعیت ابتلای دانشجویان به نوعی ویروس است، اما این ادعا بر اساس تجربیات و مشاهدات اخیر در دانشگاه، ادعایی نادرست است. دانشگاه صنعتی اصفهان.

مسئولان وزارت علوم بارها اعلام کرده اند که تلاش می کنند کیفیت غذا را در حد مطلوب حفظ کنند اما بیماری و مسمومیت دسته جمعی دانشجویان چهار دانشگاه کشور خلاف این گفته است. تعداد زیادی از دانشجویان 3 دانشگاه صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج و اراک که جمعیت آنها بیش از 1200 نفر تخمین زده می شود در هفته گذشته پس از مصرف غذای سلف دچار عوارض جسمی شده اند. چنین اتفاقاتی باعث نگرانی و نگرانی دانش آموزان و خانواده های آنها می شود. در چنین شرایطی انتظار می رود سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی بحث تغذیه دانش آموزی وارد این موضوع شده و در صورت نیاز با متخلفان برخورد و نتیجه کار خود را اعلام کند. همچنین شعار «ارائه غذای باکیفیت با قیمت مناسب» بارها و بارها از سوی مسئولان به معنای واقعی اجرا شود تا دیگر شاهد مسمومیت دسته جمعی دانش آموزان نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید