مشاغل کاذب مانع اصلی کسب مهارت های آموزشی هستند/ ناهماهنگی در مدارک تحصیلی دانشگاهی و حقیقت تلخ


ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1806935

علیرغم تلاش های صورت گرفته برای ارائه آموزش به نیروهای بومی در تمامی زمینه ها، اما به دلیل ناهماهنگی رشته های تحصیلی و البته وجود مشاغل کاذب، جوانان و نوجوانان استقبال چندانی برای کسب مهارت های آموزشی ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر هامون، در حالی که یکی از مهم ترین نیازهای بازار کار ماهر و متخصص این است که امروزه ناسازگاری آموزش عالی با اشتغال حقیقتی تلخ و البته مانعی برای ایجاد انگیزه در جویندگان کار است. زیرا اکثر دانش آموزان بنا به علاقه خود سر کار نمی روند و به نام زمان و کسب درآمد به آن روی می آورند.

با این حال، در دنیای امروز، افرادی که مهارت های کافی و لازم را در زمینه های پر تقاضا در بازار کار دارند، کمتر از سایرین بیکار می شوند و بالعکس، افرادی که به دلیل فرصت های شغلی محدود از هیچ مهارتی برخوردار نیستند. بخش های اداری و عمومی حتی با تحصیلات عالی، آنها فرصت زیادی برای ورود به بازار کار ندارند. بدون شک این شکاف با کسب مهارت های مورد نیاز در بازار کار پر می شود و به افراد فرصت شغلی و حتی کارآفرینی می دهد.

با این تفاسیر، مهارت آموزی یکی از برنامه های مد نظر نظام آموزشی کشورهاست و به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارها برای دستیابی به اشتغال کامل و کاهش بیکاری به ویژه بیکاری جوانان شناخته می شود.

اما نکته مهم این است که در استان پهناور سیستان و بلوچستان به دلیل وجود مشاغل کاذبی مانند قاچاق سوخت، افراد کمتر به دنبال کسب مهارت های آموزشی در رشته های مختلف فنی و حرفه ای هستند و این امر علی رغم تلاش متولیان امر تسلط است. مهارت های آموزشی نه از طرح ها

ناسازگاری آموزش عالی و وجود مشاغل کاذب از چالش های بزرگ سیستان و بلوچستان است

جلیل شهریاری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حوزه آموزشی این سازمان از ابتدای سال تاکنون 26 هزار دوره در استان برگزار کرده که سهم 7 هزار و 900 دوره در بخش خصوصی است. سهم بخش دولتی 18000 نفر است.

وی تصریح کرد: در بخش خصوصی مشارکت 12 هزار مرد و 6 هزار زن است. که در

این مسئول به بیان چالش های موجود در استان پرداخت و گفت: علیرغم تلاش های صورت گرفته برای آموزش نیروهای بومی در تمامی حوزه ها، اما به دلیل ناهماهنگی رشته های تحصیلی و البته وجود مشاغل کاذب که منجر به این امر می شود. کشور استقبال چندانی از سوی جوانان و نوجوانان از کسب مهارت های آموزشی نمی شود که در این میان مسئولان امر در نهادها و سازمان های مختلف به ویژه رسانه ها باید برای فرهنگ سازی اشتغال و مهارت آموزی در استان همکاری کنند. مرتفع

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، پایین بودن تنوع آموزشی در بخش دولتی، عدم رعایت الزامات و فناوری های روز در بخش تجهیزات و آموزش و حضور افراد بی سواد در روستاها را که امتحانات آنها پیش بینی نشده بود، بیان کرد. از جمله چالش ها هستند. وی برشمرد و گفت: این چالش ها باعث شده پاسخگوی نیاز بازار نباشیم. در این راستا زمینه آموزش در فضای کاری واقعی را در دستور کار قرار داده ایم تا واحدهای تجاری، شرکتی و صنعتی بتوانند آموزش های مهارتی را ارائه دهند.»

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گفت: این اقدام باعث شده است که علاوه بر آموزش تخصصی نیروی کار و تامین مواد اولیه، توان و ظرفیت نیروهای استخدام شده برای انجام امور در این واحد صنفی نیز باشد. استفاده از افراد واجد شرایط کاملا با بازار کار.

شهریاری با بیان اینکه نقش تسهیل کننده ای در این ارتباط فنی حرفه ای داشته است، افزود: مدیریت مهارت های آموزشی را برای دستیابی به توسعه مهارت ها در زمینه های مختلف بر عهده گرفته ایم.

بیش از 50 درصد جوانان سیستان و بلوچستان بیکار هستند

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی در سیستان و بلوچستان ناشی از افزایش بیکاری است و بیش از 50 درصد جوانان این استان بیکار هستند.
به گفته وی، پیامدهای بیکاری در هر جامعه ای با جرایم اجتماعی از جمله افزایش جرایم، مشاغل کاذب و رفتارهای بد اجتماعی مرتبط خواهد بود.

نماینده مردم زاهدان افزود: بیکاری رنجی است که اکثر خانواده های سیستان و بلوچستان به نوعی با آن دست و پنجه نرم می کنند که با بیکاری تحصیلکردگان و جوانان در بین خانواده ها این رنج دوچندان شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید