مشاوره ترخیص 100 درصدی کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانکی

ساعت: 16:22
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803053

سرپرست معاونت فنی ایران اعلام کرد: موجودی و دفن کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر در ماه‌های اخیر دو میلیون تن کاهش یافته است و در صورت وجود 100 درصد آینده کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانکی ترخیص می‌شوند. بانک مرکزی موافقت کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بررسی آخرین وضعیت ذخایر اصلی در گمرک و بنادر و اعلام گزارش تخلیه عسگری معاون فنی گمرک ایران حاکی از کاهش حدود دو میلیون تنی محل دفن زباله از نیمه آبان تا 30 بهمن است.

سرپرست معاونت فنی گمرک ایران با استناد به آمارهای مربوطه گفت: مجموع موجودی کالا در بندر و همچنین کالاهای موجود در شناورهای بندری یا منتظر در بندر به حدود 5 میلیون و 70 هزار تن رسیده است که از این میزان، 377 هزار تن در شناورهای کنار اسکله و 1.6 میلیون تن دیگر در لنگر منتظر هستند و مابقی مربوط به موجودی انبارها است.

وی با اشاره به میزان موجودی این بندر گفت: بندر امام با 2 میلیون و 275 هزار تن بیشترین میزان موجودی را دارد و در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن بندر امیرآباد با 252 هزار و 667 تن و بندر شهید رجایی با 251 هزار و 166 نفر در رتبه سوم قرار دارند.

این مقام گمرک ایران دلایل کاهش انبارهای بار در گمرکات و بنادر را اینگونه توضیح داد که در هر صورت در ماه های اخیر ترخیص سریعتر انجام می شود، در این زمینه مدتی است که گمرک خمینی (ره) را به صورت شبانه روزی در اختیار دارم. در گمرک شهید رجایی در امور واردات و ترانزیت در قسمت بندر و ایکس ری به صورت شبانه روزی فعال است.

وی ادامه داد: کالاهای اساسی به صورت سبز تعریف شده است و نیازی به انتظار کارشناسان مجازی نیست و به محض اعلام و در اسرع وقت بررسی و مراحل ترخیص آنها انجام می شود. شتاب گرفت و رکود کاهش یافت.

عسگری درباره اینکه تغییر جدیدی در درصد آزادسازی کالاهای اساسی ایجاد شده است؟ یادآور شد: با مصوبه قبلی ستاد تنظیم بازار، امکان ترخیص 90 درصدی کالاهای اساسی با اعلام بانک وجود دارد. اما 10 درصد باقی مانده را می توان پس از صدور کد SATA پاک کرد. با پیگیری های انجام شده، در صورت اعلام بانک عامل که ثبت سفارش در نوبت توزیع است، گمرک با رزرو 10 درصد را آزاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی همه کالاهای عمده بدون صدور کد رهگیری بانکی در مراحل بعدی مشکلی برای تامین ارز ایجاد نمی کند، گفت: طبق مصوبات بانک مرکزی قطعا ارز مربوطه را تامین خواهد کرد. “

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید