مشترکینی که مصرف بنزین کم دارند، پس انداز پاداش دریافت می کنند


ساعت: 20:03
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916628

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به ابلاغ آیین نامه طرح های تشویقی کاهش مصرف گاز از سوی دولت به وزارت نفت، گفت: مشترکین خانگی که مصرف گاز آنها در ماه های سرد سال کمتر از مدت مشابه سال گذشته، مشمول درصد کاهش به ازای هر واحد کاهش پس‌انداز می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شرکت ملی گاز ایران، مجید چقانی ضمن اعلام ابلاغ آیین نامه اجرایی تعرفه قیمت گاز و طرح های تشویقی از سوی دولت به وزارت نفت، تشریح کرد: مشترکین خانگی که مصرف گاز آنها در ماه های سرد سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمتر خواهد بود. به ازای هر یک درصد کاهش، مشمول تخفیف یا پاداش پس‌اندازی معادل سه واحد درصد در قبض گاز خود برای مدت مشابه خواهند بود و این تخفیف تا 45 درصد قیمت بنزین در قبض آنها اعمال می‌شود.

وی تاکید کرد: مشتریانی که مصرف آنها در ماه های بسیار سرد سال حداکثر 70 درصد الگوی مصرف متعارف (سقف 3 پله در جدول راه پله) باشد، گاز خود را 100 درصد رایگان خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه پله اول قرار دارند نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و قبوض آنها مانند سال های گذشته است. فقط تعرفه مشترکان پرمصرف در بخش خانگی افزایش یافته است، یعنی.

چقانی ادامه داد: بر این اساس گاز معمولی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است و مصرف آن در حد نرمال (سقف مصرف مجاز سطح 3 در هر منطقه) است، رایگان خواهد بود اما در هم اکنون مشترکان عادی و حتی مشترکان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت تجاوز از این حد مصرف، حجم مازاد مصرف مشمول پرداخت تعرفه های متمایز می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اکنون 65 درصد از حجم گاز مصرفی بخش خانگی در فصل سرد سال توسط مشترکان پرمصرف (مرحله 4 تا 12) مصرف می شود و در عین حال. مشترکین پرمصرف پنهان ترین مزایای انرژی را دریافت می کنند.

وی یادآور شد: این در حالی است که بیش از 64 درصد از مشترکانی که در پله اول تا سوم قرار دارند، تنها 35 درصد از حجم گاز مصرفی خانوارها را در فصل سرد سال مصرف می کنند و تعرفه آنها تا کنون نبوده است. افزایش یافته است.

چگانی افزود: بر این اساس به منظور ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی با مصوبه هیات وزیران جریمه هایی برای مصرف کنندگان گاز پر و بسیار بالا در نظر گرفته شده است که از 25 آذرماه قابل اجرا است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بر اساس این آیین نامه، اماکن مذهبی، هتل ها، مساجد و … در صورتی که بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرفه جویی داشته باشند، به ازای هر 1 درصد صرفه جویی، A 10 درصد تخفیف گاز داده می شود و تا 40 درصد خواهند داشت.

چگانی درباره بلوک های صنعتی نیز توضیح داد: در صورتی که مشترکین صنعتی بتوانند تعمیر اساسی (تعمیرات اساسی) خود را به فصل سرد سال موکول کنند و حداقل 5 روز متوالی کاهش 30 درصدی مصرف داشته باشند، در قبض گاز آنها طبق مقررات صرفه جویی می شود. مقدار گاز ذخیره شده پنج درصد تخفیف خواهد داشت.

بنابراین گزارش، بر اساس مصوبه ابلاغی، مصرف متعارف در پله اول تا سوم منطقه 3 (بیش از 50 درصد مشترکان در این منطقه مستقر هستند) به ترتیب 175، 250 و 325 مترمکعب در هر واحد مسکونی. ماهانه و محاسبه قیمت گاز برای پله اول تا سطح سوم نسبت به سالهای گذشته و مانند سالهای گذشته افزایشی نداشته است اما محاسبه تعرفه گاز برای پله چهارم و بعدی که با افزایش مواجه خواهد بود. در تعرفه به این صورت است که پله های 4، 5 و 6 نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش نسبت به تعرفه 7، 8، 9 و 10، 50 درصد نسبت به سال گذشته و پله های 11 و 12 که مصرف بسیار بالایی دارند. بر این اساس مترمکعب 5 و 6 هزار تومان محاسبه شود. البته این افزایش تعرفه گاز به صورت پلکانی محاسبه می شود و تعرفه هر پله با توجه به مازاد مصرف مراحل قبل محاسبه می شود، در حالی که این محاسبات از 25 آذرماه سال جاری و تا آن زمان با همان دوره از پیش تایید شده

دیدگاهتان را بنویسید