مشکلاتی که با واتس اپ تجربه کردیم


ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902621

با محدودیت واتس اپ به دلیل مسائل امنیتی، فرصتی فراهم شد تا به پیام رسان های ایرانی سر بزنیم و از مشکلات و کاستی هایی که چند سالی در واتس اپ با آن مواجه بودیم خلاص شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ محدودیت واتس اپ و اینستاگرام، این دو پیام رسان و شبکه های اجتماعی که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به اپلیکیشن های بلامنازع گوشی های هوشمند تبدیل شده اند، این امکان را به وجود آورده است که حداقل به این فکر کنیم که آیا اپلیکیشن های پیام رسان ایرانی قابلیت های این ها را دارند یا خیر. آیا دو برنامه ای که در سال های اخیر در ایجاد فضای آشوب در کشور ما نقش اساسی داشته اند یا خیر؟

برای این منظور سعی کردیم ویژگی های واتس اپ و دو اپلیکیشن ایرانی هم نوع را با هم مقایسه کنیم. ایتا و سروش دو برنامه ای هستند که برای این منظور انتخاب کردیم.

بررسی و مقایسه واتس اپ با نمونه های ایرانی نشان می دهد که این پیام رسان خارجی نسبت به نمونه های ایرانی خود ایرادات و کاستی های زیادی دارد که در سایه تبلیغات و تبلیغات علیه این نمونه های ایرانی پنهان شده است. ما آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

یکی از معایب اصلی واتس اپ کمبود فضای ابری است که به دلیل آن اطلاعات کاربران در این پیام رسان بر روی تلفن همراه آنها ذخیره می شود که جدای از اشغال فضای زیادی از گوشی کاربران باعث این امر شده است. به دلایلی برنامه به دلیل مشکلات نرم افزاری از کار می افتد اگر گوشی موبایل پاک شود تمام اطلاعات موجود در آن از بین می رود و دیگر راهی برای بازگردانی محتوا و مکالمات خود نخواهید داشت در حالی که اینطور نیست ایتا و سروش پلاس و اطلاعات در ابر و سرورهای این دو پیام رسان مانند اکثر پیام رسان های فعال دنیا مانند تلگرام ذخیره می شود.

این نقص در واتس اپ نصب این برنامه را بر روی دو دستگاه غیرممکن کرد، از این نظر هنوز نسخه دسکتاپ واتس اپ ارائه نشده است، در حالی که اکثر پیام رسان های دنیا از جمله ایتا و سروش پلاس دارای نسخه های دسکتاپ جذابی هستند. ، که به کمک آن می توانید با کامپیوتر بسیار راحتتر از این پیام رسان ها استفاده کنید.

در واتس اپ پس از مدت کوتاهی دیگر امکان دسترسی به تصاویر و ویدیوهای آرشیو شده در مکالمات وجود ندارد و برای همیشه این اطلاعات بدون هشدار نسبت به این مشکل از دسترس کاربر پاک می شود. آنها باید آن را نگه دارند، در جای دیگری ذخیره کنند.

تهیه نسخه پشتیبان از مطالب و مکالمات WhatsApp گاهی مفید است و گاهی اوقات نه. اگر به عنوان مثال نیاز به تعمیر و فلش موبایل خود دارید، در نگاه اول گزینه بک آپ گرفتن از واتس اپ در این پیام رسان گنجانده شده است تا بتوانید پس از نصب مجدد واتس اپ، اطلاعات خود را بازیابی کنید، اما تجربه نشان می دهد که بازگردانی این اطلاعات دشوار است. گاهی اوقات ممکن است این اتفاق بیفتد و گاهی اوقات ممکن است این نسخه های پشتیبان قابل استفاده نباشند و چت ها، تماس ها، اطلاعات گروه و سایر اطلاعات واتس اپ خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

واتس اپ گزینه ای برای ویرایش پیام ندارد و اگر پیامی به اشتباه برای شخصی در واتس اپ ارسال شود، نه تنها امکان ویرایش آن وجود ندارد، بلکه پیام حذف می شود، اثر آن باقی می ماند و راهی برای حذف آن افکت وجود ندارد. بنابراین طرف مقابل بداند که شما به او پیام داده اید و آن را حذف کرده اید.

در برنامه واتس اپ نمی توانید چندین شماره و اکانت واتس اپ داشته باشید و برای این کار باید نسخه های دیگر یا غیر رسمی این برنامه را روی گوشی موبایل خود نصب کنید.

با محدودیت واتس اپ دسترسی به آن سخت شده و فیلترشکن ها که امنیت گوشی را تا حد زیادی کاهش می دهند، سرعت کار با این پیام رسان را کاهش داده اند.

عدم وجود گزینه جستجوی موثر در بین مکالمات، هزینه سه برابری مصرف اینترنت واتس اپ نسبت به پیام رسان های ایرانی، عدم امکان دسته بندی چت ها، عدم امکان ایجاد کانال یا گروه های بالای 256 نفر که ابتدایی ترین امکان تمامی پیام ها است. امروزه عدم توانایی در ارسال ویدیوهای بیشتر از دو دقیقه، عدم امکان ارسال فایل بزرگتر از 50 مگابایت و … از دیگر محدودیت هایی است که پیام رسان واتس اپ دارد.

این پیام رسان که ادعا می کند ایمن است، بر خلاف این ادعا، باگ های زیادی دارد که برخی از آنها امکان هک شدن آن را می دهد و به افراد غریبه اجازه می دهد به محتوای چت یک حساب کاربری دسترسی پیدا کنند و این بارها اتفاق افتاده است و برخی دیگر را شما استفاده می کنید. این پیام رسان این باعث ایجاد مشکلاتی می شود، به عنوان مثال، اگر مکالمه واتس اپ را در حالی که واتس اپ دسکتاپ شما آفلاین است حذف کنید، پس از آنلاین شدن باید آن را به طور جداگانه روی دسکتاپ خود حذف کنید، در غیر این صورت همان جا باقی می ماند.

واتس‌اپ متعلق به یک شرکت صهیونیستی است و از آنجایی که موش و گربه گیر نمی‌آورد، به خدا، مطمئناً صهیونیست‌ها که حساب‌های مالی آن‌ها کاملاً مشخص است، بی‌هدف چنین فرصت گران‌قیمتی ایجاد نکرده‌اند تا آن را به رایگان در اختیار مردم جهان قرار دهند. این واقعیت که در واتس اپ تبلیغاتی نمایش داده نمی شود و نمی توان گفت که این پیام رسان مانند بسیاری از شرکت ها و استارتاپ هایی که خدمات رایگان ارائه می دهند از تبلیغات درآمد کسب می کند. فروش اطلاعات کاربران توسط متا (فیسبوک سابق) به شرکت های مختلف از جمله سازمان های جاسوسی که بارها در رسانه های جهان مطرح شده و حتی در مجامع رسمی نیز به آن اذعان شده است و این روزها نیز در نبرد رسانه ای مدیران عامل دو شرکت، تلگرام و واتساپ .نشان داده شده توسط این دو، راه درآمد این پیام رسان.

فراموش نکرده ایم که واتس اپ سال گذشته خط مشی خود را به روز کرد و اعلام کرد که از اطلاعات شخصی کاربران استفاده خواهد کرد و از این اطلاعات در سایر اپلیکیشن های خود استفاده خواهد کرد.

البته با تمام این معایب واتس اپ مزیت هایی هم دارد و شاید مهمترین مزیتش این بود که قبل از فیلتر شدن اولین پیام رسان کشور بود و اگر بخواهیم برای شخصی فایل، عکس یا چیزی بفرستیم، ارسال می کنیم. آن را به WhatsApp تبدیل به یک سفارشی.

جلوگیری از هرزنامه که با اعمال محدودیت های گسترده در این پیام رسان ایجاد شده بود، یکی دیگر از نکات مثبت واتس اپ بود. امکان ارسال پیام به گروهی از افراد در چت خصوصی آنها با استفاده از قابلیت لیست پستی که البته محدودیت 256 نفری داشت از دیگر مزیت های واتس اپ بود.

تماس تصویری یا صوتی که در پیام رسان سروش پلاس وجود دارد از دیگر مزایای واتس اپ بود.

با این حال اکنون واتس اپ محدود شده و گام مثبتی برای استقلال در حوزه پیام رسان ها قبل از اعتیادهای نابود نشدنی برداشته شده است. ایتا، سروش پلاس و روبیکا دیگر تحت نفوذ دشمن نیستند و اطلاعات ایران دیگر برای ترور شخصی یا تحلیل برای اقدام علیه امنیت ملی کشور در اختیار سازمان های اطلاعاتی دشمن نیست.

ایتا، سروش پلاس، روبیکا و حتی سایر پیام رسان های ایرانی گوی سبقت را از واتس اپ گرفته و امکانات خود را گسترش داده اند و می توانند جایگزین بسیار خوبی برای این پیام رسان باشند.

تنها مشکل بزرگ این پیام رسان ها تعدد و پراکندگی مخاطبان در آنهاست به طوری که کاربر نمی داند به کدام یک از این پیام رسان ها برود تا مخاطبانش در آنجا حضور داشته باشند و راه حل بسیاری از کاربران این است که سروش پلاس هستند. هر دو ایتا و روبیکا را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و با یک جستجوی ساده می توانند متوجه شوند کدام یک از این پیام رسان ها مخاطب مورد نظر هستند و پیام خود را به آنجا ارسال کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید