مشکلات را به گونه ای مطرح نکنید که مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد


ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878168

رئیس قوه قضائیه گفت: چیزی نگوییم که مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد، بیان مشکلات و کاستی ها در جهت بهبود امور بی ضرر و مفید است، بلکه باید به زمان و مکان نیز توجه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اجایی در مراسم تجلیل از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دستگاه قضا، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه به ویژه آیت الله شهید بهشلی، اظهار داشت: : شهدای زیادی از انقلاب تقدیم شدند و تعداد قابل توجهی از قوه قضائیه اعم از قضات و کارکنان اداری از خانواده شهدا و جانبازان بودند.


22 درصد جمعیت قوه قضائیه را اعضای خانواده شهدا و ایثارگران تشکیل می دهند

قاضی عالی کشور همچنین با بیان اینکه 22 درصد جمعیت قوه قضاییه را اعضای خانواده شهدا و ایثارگران تشکیل می دهند، تصریح کرد: خانواده شهدا و ایثارگران شاغل در دستگاه قضایی باید در جهت پیشبرد اهداف نظام و کشور و خدمت باشند. مردم بقیه کارکنان باید مسئول باشند.

محسنی اجایی گفت: ما در قوه قضائیه نیاز داریم بیش از سایر دستگاه ها برای پاسداری از خون شهدا و حفظ کرامت خانواده شهدا و رسیدگی به این مهم کوشا باشیم.

قاضی با اشاره به برکات فراوان برگزاری مجالس با حضور خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، این تجمعات را موجب تقویت روحیه انقلابی و ناامیدی دشمنان دانست و گفت: تا می توانید اینگونه مجالس را برگزار کنید و بدانید که حضور این تجمعات انقلابی اتلاف وقت و سرمایه و استفاده بهینه از زمان است.


ما باید مراقب حرف هایمان باشیم و چیزی نگوییم که مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به عملیات روانی و جنگ نرم دشمن در عرصه های مختلف، گفت: باید مراقب گفتار خود باشیم و سخنی نگوییم که ممکن است مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد. بیان مشکلات و کاستی ها برای بهبود امور آسان و مفید است، اما باید به زمان و مکان نیز توجه داشت.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: اعمال قانون نه نیاز به دستور دارد و نه مجوز.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به مسئولیت قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر حسن اجرای قوانین، گفت: حوزه مراجع ذیربط را به طور خاص بررسی و در گام اول این مهم را عملیاتی کنید. توسط قوه قضائیه صادر می شود و در صورتی که خود قوه قضاییه در تهیه آیین نامه کوتاهی کرده است موضوع را پیگیری و افشا کند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در دستوری که خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور صادر کردم، تاکید کردم که اگر دستگاهی برای تدوین آئین نامه تنظیم قوانین لازم اقدامات لازم را انجام نداده است، باید به طور کامل موضوع را پیگیری کند و صرفا نامه ارسال کند. خیر

رئیس کل دادگستری در این خصوص اظهار داشت: گاهی قوانین اعمال می شود، اما در اجرای آن نواقصی وجود دارد و بهانه هایی از جمله ابهام در قانون یا لزوم تفسیر قانون مطرح می شود. اما تاکید ما بر این است که اگر قانون ابهام دارد یا نیاز به تفسیر دارد، باید نسبت به رفع ابهام و تفسیر قانون اقدام کرد، نه اجرای ضعیف آن قانون.

رئیس کل دادگستری با اشاره به اهمیت تعامل قوه قضائیه با بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: قاضی در دستگاه دیگری مشغول به کار است و پرونده هایی در دست رسیدگی دارد که در این صورت با توجه به تمامی موارد اقدامات لازم انجام خواهد شد. موقعیت.

قاضی درباره موضوع کمک های قضایی به خانواده های شهدا و ایثارگران تصریح کرد: جامعه ایثارگران در داخل دستگاه قضایی می توانند اقدامات لازم را برای توسعه کمک های قضایی به خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران انجام دهند. در این رابطه ممکن است آن دسته از وکلایی که خود جانباز یا ایثارگر و از اعضای خانواده شهدا هستند را سازماندهی کنند.


هزینه دادرسی برای برخی افراد بالاست

ایجائی در ادامه رئیس کانون و معاونت منابع انسانی قوه قضائیه را موظف کرد با برنامه ریزی مدون نسبت به گسترش خدمات حقوقی، کارشناسی و مشاوره ای به خانواده های معظم شهدا و ایثارگران اقدامات مقتضی را انجام دهند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های قوه قضائیه در دوره جدید کاهش هزینه دادرسی است، گفت: هزینه دادرسی برای برخی افراد بالاست و این هزینه ها گاهی باعث می شود که برخی افراد از تعقیب خود صرف نظر کنند. به همین دلیل برای کاهش هزینه دادرسی برنامه داریم اما تحقق این مهم نیازمند کمک جدی دولت و مجلس است.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه محمد باکر الفت معاون منابع انسانی و فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به دیدار قبلی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی با جمعی از خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران از قوه قضائیه، : در این دیدار تاکید ویژه ای بر برگزاری هرچه بیشتر دیدارها با جانبازان و ایثارگران قوه قضاییه برای برآورده شدن انتظارات این بستگان داشت.

الفتح با اشاره به 880 بازدید و چالش خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران دستگاه قضایی در سراسر کشور در دوره گذشته، از برآورده شدن بخش قابل توجهی از انتظارات شهدای قوه قضاییه در این مدت خبر داد. گفت: منابع انسانی و فرهنگ سازی قوه قضائیه برنامه های مختلفی در زمینه توانمندسازی ایثارگران برای استفاده بهینه از آنها در مجموعه حاکمیتی قوه قضائیه برنامه ریزی و اجرا می شود.

قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم گفت: روحیه شهادت طلبی همچنان در مردم ایران اسلامی وجود دارد و در شرایط کنونی تنها «میدان رزم» تغییر کرده است.

وی سپس گزارشی از ارائه خدمات در حوزه های مختلف به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران ارائه کرد و گفت: هنوز تا نقطه مطلوبی که باید برسیم فاصله داریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین با اشاره به موافقت رئیس قوه قضائیه با تشکیل شعب ویژه قضایی برای خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران خواستار راه اندازی این شعب در سراسر کشور به ویژه در شهرهای بزرگ شد.

گفتنی است در این دیدار تعدادی از جانبازان، ایثارگران و همچنین خانواده های معظم شهدا از قوه قضائیه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه های مختلف پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید