مشکل تامین آب شرب به دلیل تشدید خشکسالی و کاهش بارندگی در خراسان رضوی/ نجات از بحران کم آبی با اجرای آبخیزداری


ساعت: 10:39
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913113

در چند دهه اخیر تغییرات اقلیمی در مناطق شرقی کشور به ویژه در غرب خراسان رضوی پدیده خشکسالی را به همراه داشته و با کاهش بارندگی و افزایش جمعیت، نیاز بشر به تامین آب افزایش یافته است.منطقه تبدیل شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; آب و هوای کویری سبزوار، تشدید خشکسالی ها، کاهش بارندگی و به دنبال آن کمبود سفره های زیرزمینی، منابع آب شرب را تهدید کرده و این شهر را در زمره شهرهای سرخ و بحرانی خراسان رضوی قرار داده است.

هم اکنون نیز کسری منابع آب شرب شهرستان سبزوار در زمان پیک مصرف حدود 200 لیتر در ثانیه است که علاوه بر مدیریت صحیح مصرف، توجه به حفر و تجهیز چاه های جدید را می طلبد.


34736b8c 6cab 4e5a a3b2 4085986a69f3 خبر خاکستری


نجات از بحران کم آبی با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان

رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی سبزوار گفت: تغییر اقلیم و وقوع خشکسالی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک مانند سبزوار اهمیت حفظ منابع آبی موجود را قبل از گذشته افزایش داده است.

عباسعلی کیانی فرد افزود: با توجه به تغییر اقلیم سامانه بارشی تغییر کرده است زیرا بارش برف کاهش یافته و بارندگی افزایش یافته است. به عنوان مثال در عرض سه ساعت 300 میلی متر باران می بارد که در صورت عدم مدیریت، آسیب های جبران ناپذیری به زیرساخت ها و تاسیسات وارد می شود.

وی بیان کرد: در زمان بارندگی های شدید، رگبار به سرعت از محدوده دسترسی خارج می شود و برای جلوگیری از این مشکل مدیریت و کنترل بارندگی ضروری است و یکی از این راهکارها اجرای طرح های حوضه آبریز و آبخوان است.

کیانی فرد افزود: با اقدامات کنترل سیلاب، آب به جای خروج سریع، فرصت ماندن و نفوذ پیدا می کند، از این رو عملیات برداشت آب عامل نجات کشور از بحران کم آبی و خشکسالی است.

وی همچنین به اهمیت جلوگیری از تبخیر آب اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان داده است که با انجام عملیات برداشت آب در مناطق شیب دار و کوهستانی می توان 530 مترمکعب در هکتار و تا 1000 مترمکعب آب برداشت و در عملیات آبخوان ذخیره کرد. افق و علاوه بر این از فرونشست خاک و فرسایش خاک جلوگیری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید