مشکل دریاچه ارومیه با بازدید هوایی و سفارشی حل نمی شود!

مشکل دریاچه ارومیه با بازدید هوایی و سفارشی حل نمی شود!

روز جدید: دستور رئیس سازمان محیط زیست برای تامین آب دریاچه ارومیه و بازدید هوایی ابراهیم رئیسی؛ اما مهم این است که مشکل این دریاچه با سفارش یا بازدید هوایی حل نمی شود!

کمتر کسی را می توان یافت که سال ها از معضل دریاچه ارومیه بی خبر باشد، همان دریاچه ای که با بی تدبیری دولت های نهم و دهم کم کم حوضه آن از بین رفت و در دولت های یازدهم و دوازدهم زندگی احیا شد. با بودجه های کلان و عدم تامین آب از سوی وزارت نیرو دوباره جان او را تهدید کرد. الان هم دولت سیزدهم می گوید می تواند جان انسان ها را در دریاچه نجات دهد اما ظاهرا مسئولان نمی دانند که درد دریاچه ارومیه با یک دستور و بازدید هوایی درمان نمی شود.

تجربه تلخ کشتار خبرنگارانی که تیرماه گذشته برای بازدید از صدمین پروژه شکست خورده احیای دریاچه ارومیه به دریاچه ارومیه سفر کردند نشان می دهد که با پروژه های مقطعی و صرف صدها میلیارد نه تنها وضعیت دریاچه بهبود یافته، بلکه وضعیت دریاچه نیز بهبود یافته است. بحران کم آبی دوست دارم سلاجقه در گزارشی رسمی به مردم بگوید در این آشفته بازار که سرمایه گذاران علیرغم دستورات قوه قضائیه و شخص رئیس جمهور دلال را وحشیانه مجروح می کنند و یوزای تازه متولد شده یکی یکی جان خود را از دست می دهند، چه نقشه جدی است. سازمان او برای احیای دریاچه ارومیه دارد که پشت تریبون قرار می گیرد و از موضوعی می گوید که پس از 15 سال تلاش هنوز امیدی به زندگی نیست.

شاید ندانید سرنوشت این دریاچه از چه زمانی آغاز شد، زمانی که محمود احمدی نژاد با این تصور که با تحریک کشاورزی در منطقه می تواند محبوبیت خود را در بین مردم افزایش دهد، دستور کاشت محصولات کشاورزی در مزارع اطراف دریاچه را صادر کرد. غافل از اینکه به جای رونق در اطراف دریاچه ارومیه کشت می شد، جانش را از دست داد و با حفر چاه های غیرمجاز در کنار آن و از همه تلخ تر، ساختن پل بر روی دریاچه، رو به دل کرد و به ویرانی تدریجی آن اشاره کرد.

از سال 1385 که طرح احیای دریاچه ارومیه نوشته شد و به اصطلاح اجرایی شد، بسیاری از دولت ها فقط قول داده اند و هرگز به آن عمل نکرده اند و حالا رئیس سازمان محیط زیست دولت سیزدهم عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه را جدی می گوید. .

علی سلازگه در توضیح بیشتر به موضوعی پرداخت که همه از آن مطلع هستند. حکابه و با بیان اینکه آب دریاچه ارومیه باید از طرق مختلف از جمله رهاسازی آب به دریاچه، کنترل و کاهش 40 درصدی مصرف آب توسط جهاد کشاورزی تامین شود، به این نتیجه رسید که بیش از 15 سال است. مدیران ستاد احیای دریاچه ارومیه به دنبال آن هستند، اما موفق نشدند، یعنی در واقع قدرتشان به وزارت نیرو نرسید!

اما اکنون رئیس سازمان محیط زیست می گوید: وزارت نیرو موضوع تامین آب دریاچه ارومیه را با دبی به دریاچه آغاز کرده است و سایر دستگاه های ذیربط نیز باید در این زمینه اقدامات و وظایف لازم را انجام دهند.
اکنون گزارش شده است که علاوه بر اقدامات سخت افزاری برای احیای دریاچه ارومیه، طرح نرم افزاری جامعی نیز ارائه کرده است که مدل کشت ترویجی را تغییر می دهد تا جهاد کشاورزی در این طرح نرم افزاری پیاده سازی کند و در نهایت جایگزین معیشت شود. برای مردم منطقه در نظر گرفته شود؛ معیشت که به راحتی قابل جایگزینی نیست. به عبارت دیگر، برای کشاورزی که بیش از دو یا چند دهه است در این منطقه کشاورزی می کند، چه معیشت جایگزینی می توان یافت؟

سلازگه در پایان خاطرنشان می کند که عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه جدی است و تمام اعتباراتی که به نجات دریاچه ارومیه کمک می کند توزیع می شود زیرا دولت نمی خواهد دریاچه به حال خود رها شود.

وی قول بهره برداری از تونل آبی در شهریورماه را داد و تاکید کرد: دریاچه ارومیه باید به سطح اکولوژیکی برسد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا وعده معاون رئیس جمهور برای احیای دریاچه تا چهار ماه دیگر محقق می شود یا سلجوی مانند محمد محبر به آخرین ماه تابستان علاقه دارد و تبلور وعده های خود را در این ماه تصور می کند.

دیدگاهتان را بنویسید