مصرف روزانه موز خطر ابتلا به برخی سرطان های ارثی را کاهش می دهد

نشاسته های مقاوم کربوهیدرات هایی هستند که در روده بزرگ هضم یا تخمیر می شوند.

آنها در غذاهای گیاهی از جمله لوبیا، بلغور جو دوسر، غلات صبحانه، برنج، ماکارونی پخته و سرد، نخود فرنگی و موز کمی نارس یافت می شوند.

نشاسته های مقاوم بخشی از فیبر غذایی هستند که نشان داده شده است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بسیاری از بیماری های غیر واگیر دیگر را کاهش می دهد.

محققان دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه لیدز در انگلستان دریافتند که یک مکمل نشاسته مقاوم به پودر می تواند به پیشگیری از سرطان در افراد مبتلا به سندرم لینچ کمک کند.

کارشناسان یک مطالعه چند ملیتی با حدود 1000 نفر مبتلا به سندرم لینچ انجام دادند. آنها به طور متوسط ​​به مدت دو سال 30 گرم نشاسته مقاوم به شرکت کنندگان دادند.

مکمل آن طور که انتظار می رفت بر سرطان کولورکتال تأثیری نداشت. با این حال، به طور غیرمنتظره ای، پتانسیل محافظتی آن در قسمت فوقانی دستگاه گوارش مشهود بود، جایی که سرطان تهاجمی است و معمولاً زود تشخیص داده نمی شود.

سندرم لینچ یک اختلال ارثی است که افراد را مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان معده و چندین سرطان دیگر می کند.

این سندرم به دلیل یک جهش ژنتیکی ایجاد می شود که باعث می شود DNA پس از تقسیم سلولی نتواند خود را ترمیم کند که می تواند منجر به سرطان شود و در حدود 1٪ از بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال رخ می دهد.

مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده توصیه می کند که افراد مبتلا به سندرم لینچ حداقل به مدت دو سال آسپرین مصرف کنند تا از سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند.

در این مطالعه 463 شرکت کننده روزانه 30 گرم نشاسته به مدت دو سال و 455 نفر دارونما مصرف کردند.

دوز مصرفی معادل خوردن روزانه یک موز کوچک نارس است.

این تیم دریافتند که افزودن نشاسته مقاوم خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در بیماران مبتلا به سندرم لینچ در طی 25 ماه کاهش نمی دهد. اما احتمال ابتلا به انواع دیگر سرطان تا 60 درصد کاهش می یابد.

اثر محافظتی در سرطان های دستگاه گوارش فوقانی، از جمله سرطان های معده، مجاری صفراوی، پانکراس و دوازدهه مشهودتر است.

نویسندگان مطالعه حاضر هنوز دقیقاً تعیین نکرده اند که چگونه نشاسته های مقاوم خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش فوقانی را کاهش می دهند. با این حال، آنها متقاعد شده اند که میکروبیوم روده نقش مهمی ایفا می کند.

از آنجایی که میکروب ها در دستگاه گوارش نشاسته های مقاوم را تجزیه می کنند، اسید چرب با زنجیره کوتاهی به نام بوتیرات تولید می کنند. این ترکیب به توقف رشد سلول های سرطانی کمک می کند و می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

به گفته محققان، یک نظریه این است که افزایش بوتیرات ممکن است به کاهش سرطان های دستگاه گوارش فوقانی کمک کند.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که تأثیر نشاسته‌های مقاوم بر اسیدهای صفراوی ممکن است به توضیح کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید