مصوبه اخیر مجلس مصداق شفافیت کامل و واقعی نیست


ساعت: 15:21
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855996

حشمتی گفت: شفافیت به روند انتخاب نمایندگان و مسئولان مردم کمک می کند و باعث شهرت مردم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل حشمتی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با یزدرسا گفت: یکی از مولفه های حکمرانی خوب شفافیت است و اگر مردم را به معنای واقعی کلمه بشناسیم چیزی برای کتمان نداریم. آنها به جز مسائل امنیت ملی.»

وی افزود: مردم حکومت هستند و اسلام سه رکن اصلی انقلاب است و در واقع حکم را از طریق اهل اسلام در جامعه اعمال می کند.

این کارشناس سیاسی گفت: یکی از معیارهای شفافیت، شفافیت در آرا و تصمیمات مردم است. مردم باید از قوانین مصوب نمایندگان خود در مجلس – جز در موارد استثنایی – مطلع شوند و تصمیمات آنها برای مردم شفاف باشد.

حشمتی خاطرنشان کرد: شفافیت به روند انتخاب نمایندگان و مسئولان مردم کمک می کند و باعث شهرت مردم می شود.

وی افزود: البته برخی فکر می کنند که مباحث کارشناسی و تخصصی است و مردم متوجه آن نمی شوند، در حالی که مردم ما واقعا بالغ هستند و خودشان می توانند مشکلات را تحلیل کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: یکی از شعارهای مهم مجلس یازدهم شفافیت بود و در گام اول باید دنبال می شد، اما با وجود اینکه بیش از دو سال از تشکیل مجلس می گذرد، طرح شفافیت آن به قدری ناقص است و مشکلی در تأیید وجود دارد. «قابل قبول نیست.

حشمتی افزود: شفافیت باعث افزایش نظارت عمومی و در نتیجه رفع فساد می شود، در واقع وقتی شفافیت از در بیرون می آید، فساد از همان در وارد می شود.

وی ادامه داد: بنابراین شفافیت به ویژه در نظام مردمی موضوعی بسیار مهم و کلیدی است و موجب حفظ سرمایه اجتماعی و ارتباط بیشتر مردم با دولت می شود.

حشمتی یادآور شد: ما نباید از شفافیت عدول کنیم و نمی توانیم طرح به اصطلاح شفاف سازی قوای سه گانه را که در مجلس تصویب شده مصداق واقعی و کامل شفافیت بدانیم.

وی گفت: قانون شفافیت نیاز به نگارش و تصویب در مجلس و نظارت بر اجرای آن دارد، اما متاسفانه وضعیت نظارت مجلس در حال حاضر نسبت به قوانین قبلی رعایت نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید