مصوبه رتبه بندی معلمان پس از سال ها انتظار در دولت سیزدهم تصویب شد/ همانطور که مدیریت گفت باید قدم های بلندی برداریم.


ساعت: 18:27
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880602

وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین نامه رتبه بندی معلمان پس از سال ها انتظار در دولت سیزدهم تصویب شد و مراحل اجرایی را طی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش امروز در اولین کنگره معلمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: در مبانی تربیت اسلامی ارکان فرآیند تربیتی در 4 رکن ذکر شده است که تربیت خانواده، دولت است. ، رسانه ها و غیردولتی ها یا به تعبیر حضرت آقا حلقه های میانه.

وی افزود: حلقه های میانی مانند خیرین مدرسه ساز در آموزش و پرورش که 50 درصد کلاس ها را می سازند حداکثر مشارکت مردمی را در صحنه سیاسی و اجتماعی دارند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تجمع امروز در این مکان شاید سخت تلقی شود اما در این زمینه باید گفت که دستگاه ما در حال انجام وظیفه است.


بسترسازی جوامع غربی برای اجرای سند 2030

نوری با تاکید بر بسترسازی جوامع غربی برای تحقق اهداف توسعه هزاره (2030)، یادآور شد: از نظر زمینه سازی برای اجرای این سند، وظیفه داریم و از این نظر چهارمین قسمت بهتر است. روند آموزشی به عهده نیروهای انقلابی است

وی با بیان اینکه سه اصل سند تحول بنیادین به طور کامل خوانده نشده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه به مبانی سند به درستی پرداخته نشده است، به مدرسه صالح نرسیده ایم، در این راستا باید الگویی در دنیا معرفی شود.


کمبود 200 هزار نیرو در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تجربه خوبی در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد و می توانیم اقدامات موثری انجام دهیم.

نوری اضافه کرد: با وجود کمبود 200 هزار نیرو و بافت های فرسوده در آموزش و پرورش، اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید کار ادامه یابد.

وی با بیان اینکه اقدامات مناسبی از بدو ورود به نظام آموزش و پرورش در هفت ماه گذشته انجام شده است، گفت: برنامه ها و قوانین بازنگری شده و به عنوان نمونه قرار است یک سوم دکتر معلمان وارد دانشگاه فرهنگیان شوند که این طرح تاکنون انجام نشده است. بررسی شده است، اما در نهایت این اقدام انجام خواهد شد.


عده ای می خواستند معلمان را به خیابان بیاورند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین رتبه بندی در این دولت تثبیت شده و در حال اجراست. هر چند عده ای خواستار ایجاد اضطرار در بین معلمان برای حضور در خیابان ها در زمینه درجه بندی بودند.

نوری با تاکید بر اینکه نظام آموزشی ما سخت به دست ما رسیده است، اظهار داشت: دولت اقداماتی را در رابطه با جهاد سازندگی آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه ما معلمان این شغل را بر اساس میزان حقوق انتخاب نکردیم، گفت: معلمان بدون در نظر گرفتن میزان حقوق این شغل را انتخاب کردند، باید به نقش بی بدیل معلمان در تثبیت و اثربخشی انقلاب اسلامی تشویق شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید نقش معلمان بازگو شود، اقدامات مؤثر شهید بهنار، شهید طهرانی مقدم، مرحوم آقا سعید آستیانی، شهید ابراهیم همت خوانده شود و نقش تربیتی این افراد شناخته و برای مسئولان تشریح شود. جامعه معلمان

نوری افزود: همایش سران کشورها تحول آموزش و پرورش پس از دوران کرونا نام گرفت و نظام سلطه بر جهان حاکم است. فکر می کنم با این اتفاقات به جای سند، 2030 و 2050 ذکر شود و روی آموزش تمرکز کنند. ما باید آماده باشیم. که تحصیلات خود را در زمینه آموزش عمومی از دوره متوسطه آغاز می کنند، لذا در این مسیر نیازمند فراگیری راه های عمل متقابل هستیم که در این راه معلمان در خط مقدم این اقدام قرار دارند.

وی افزود: همانطور که رهبری فرمودند باید گام های بلندی برداریم زیرا مبارزه پیچیده و سخت شده و جامعه جهانی و نظام سلطه به این سمت آمده اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان می توانند با ارائه نظرات خود در این راه کمک کنند، گفت: نظرات معلمان باید بر اساس محیط آنها ثبت شود، الگوهایی بیاورند تا پس از تایید در سطح استانی و منطقه ای انجام شود.

نوری یادآور شد: اکنون عده ای بیشتر به دنبال بازگویی مشکلات هستند اما بهتر است برای ایجاد شرایط مساعد الگوها و راهکارهایی ذکر شود.

وی به ضرورت تعامل آموزش و پرورش با خارج از نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: هنوز پس از سال ها نتوانسته ایم حرکت را به طور کامل محقق کنیم زیرا ارتباط با بیرون برقرار نشده است. آموزش و پرورش باید از حلقه بسته خود خارج شود و معلمان در این زمینه پیشگام هستند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه گفتمان سازی گامی اساسی در رکن آخر فرآیند آموزش و پرورش است، گفت: گفتمان سازی بر اساس سند تحول بنیادین در اولویت است، لذا در راستای ارتقای گفتمان باید تذکراتی را در نظر گرفت. از سند اساسی برای تحول.

نوری ادامه داد: معلمان باید گروه هایی از نمایندگان را برای بیان مطالبات خود تشکیل دهند و ما نیز با آنها جلساتی برگزار کرده و نقطه نظرات آنها را بررسی می کنیم. همچنین در بحث رتبه بندی باید به کیفیت نظام آموزشی نیز توجه شود.

وی به تاثیر فعالیت گروه های جهادی بر نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: اکنون گروه جهادی تشکیل شده و اهمیت این گروه علاوه بر کمک های مالی، تاثیرات معنوی و تربیتی آنها بر دانش آموزان نیز مورد توجه است.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید