مطالبه جنبش دانشجویی باید قانون اساسی کشور باشد


ساعت: 11:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916031

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اهمیت قانون اساسی کشور به عنوان قانون اصلی کشور گفت: سند مطالبه جنبش دانشجویی باید قانون اساسی کشور باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز سه شنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱ در مراسم روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در تالار شهید بهشتی دانشکده برگزار شد. حقوقی با بیان اینکه امروز دانشجو هستم در خدمت شما هستم و از شما می دانم و این یعنی آینده نزدیک متعلق به شماست. ایران به فکر و تلاش تک تک ما نیاز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه «مطالبه آرمان های انقلاب و حقوق مردم باید از سوی دانشجویان باشد» افزود: مطالبات باید بر اساس قانون اساسی و از سوی تشکل های دانشجویی و دانشجویان باشد. قانون اساسی حاوی مهمترین ارزشها و آرمانهای یک کشور و یک ملت است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اهمیت قانون اساسی کشور به عنوان قانون اساسی کشور گفت: سند مطالبات جنبش دانشجویی باید قانون اساسی کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه شایسته است دانش آموزان قانون اساسی کشور را با جزئیات بیشتری مطالعه کنند، گفت: قانون اساسی قانون اساسی کشور است و قانونی است که به تصویب مردم رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مترقی است، گفت: آن بخشی از امکانات قانون اساسی که هنوز اجرایی نشده و اجرای آن مغفول مانده است، باید زمینه ساز کار و توجه شود.

طحان نظیف با اشاره به برخی از احتمالات قانون اساسی که به طور جدی اجرا نشده است، گفت: قانون اساسی کشور اعتماد به آن را از مردم گرفته است.

وی خطاب به دانش آموزان در این برنامه گفت: به قانون اساسی فقط یک متن قانونی نگاه نکنید، قانون اساسی زیربنای توسعه کشور است. قانون اساسی مبنای ثبات حقوقی و سیاسی کشور و در واقع یک قرارداد ملی است.

وی با اشاره به اینکه «در قانون اساسی فصلی به نام حقوق ملت وجود دارد که یکی از مفاخر قانون اساسی ماست»، گفت: لازم است عموم مردم، نخبگان، جنبش های دانشجویی و البته مسئولان این موضوع را رعایت کنند. رجوع به قانون اساسی شود؛ تکالیف مراجع، نهادها و سازمان ها در این قانون مشخص شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با بیان اینکه «در گام دوم انقلاب باید توانمندی های مغفول مانده قانون اساسی فعال و اجرایی شود»، افزود: یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم، سیاست کلی ابلاغی یک رهبر معظم انقلاب که با نگاهی آسیب شناسانه ابلاغ شدند.

اصل 43 قانون اساسی بسیار جذاب است

وی بیان کرد: بودجه با این همه مصوبات خارج از بودجه یکی از مشکلات تقنینی است و در صورت ساماندهی به کشور کمک می کند.

وی با بیان اینکه اصل 43 قانون اساسی بسیار جذاب است، تصریح کرد: می گوید در بهره برداری از منابع کشور تبعیض وجود نداشته باشد. اینها ویژگی های غرورآفرین قانون اساسی ایران است.

راه حل مشکلات کشور اجرای صحیح قانون است

سخنگوی شورای نگهبان در بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به دانشجویان با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات کشور اجرای صحیح قانون است و اگر قوانین اشکال دارد باید در روند خود اصلاح شود. ما قوانین انتظار زیادی در کشور داریم. در واقع فکر می کنم ما در کشور کمبود قانون نداریم، اما در اجرای قانون مشکل داریم و برخی قوانین در اجرا با تاخیر مواجه می شوند.

وی ادامه داد: اگر نهادها در محدوده قانون عمل کنند و از گزینه های قانونی به درستی استفاده شود به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت و این یک تجربه است.

طحان نظیف افزود: قانون اساسی فرصت های زیادی برای خدمت به مردم دارد و اگر نقصی وجود داشته باشد راه اصلاح آن حتی در مورد قانون اساسی در خود قانون پیش بینی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان به وظایف این شورا نیز اشاره کرد و گفت: مردم با یک وظیفه شورای نگهبان بیشتر آشنا هستند، در حالی که باید ابعاد دیگری از وظایف شورای نگهبان را بیشتر معرفی کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود با برشمردن برخی از وظایف شورای نگهبان در این زمینه، تاکید کرد: در شورای نگهبان به حقوق مردم توجه ویژه ای وجود دارد. اینکه شورای نگهبان را فقط با کار خاص انتخابات بشناسیم مثل این است که یک وزارتخانه را فقط با اداره کل بشناسیم، هرچند کار آن اداره کل خیلی مهم است. شورای نگهبان ساعت ها درباره مصوبات دولت و مجلس بحث و تبادل نظر می کند.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید