مطالعات مهندسی ارزش سد فینسک در اختیار مازندران قرار گیرد


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899904

عطاءالله کاویان گفت: محیط زیست استان مازندران اصرار دارد که نتایج مطالعات مهندسی در اختیار استان مازندران قرار گیرد. همانطور که در مطالعات مهندسی ارزش هم بحث سدسازی و هم انتقال آب از پشت سد شهید رجایی منتفی بوده و در نهایت با احداث سد انحرافی موافقت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عطاءالله کاویان در گفتگو با بلاگ; وی در پاسخ به آخرین وضعیت سد فینسک و اقدامات بعدی مازندران در زمینه محیط زیست در سطح کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه محل احداث سد فینسک در سرچشمه رودخانه تاجن است که سهم عمده ای در آبرسانی سد شهید رجایی; بنابراین منابع آبی این شاخه برای استان مازندران بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: از آنجایی که آب پشت این سد مورد نیاز مردم منطقه جاه برای استفاده از اراضی پایین دست و نزدیک این رودخانه در کشاورزی است و آب مازاد آن برای تقویت ذخیره آب، تامین آب شرب و حتی تولید ضروری تلقی می شود. برق

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: به ویژه زمانی که توجه می شود منابع آبی منطقه مقصد برای تامین آب شرب شهر ساری و شهرستان های اطراف نیز در سال های اخیر با مشکلات جدی مواجه بوده و در تامین آب آب کشاورزی هم در بالادست و هم پایین دست، در پایین دست با مشکلات زیادی مواجه هستیم که اهمیت این موضوع را دو چندان می کند.

این مسئول ادامه داد: البته در حوزه محیط زیست، در حوزه اداره کل محیط زیست استان مازندران در آخرین جلسه ای که ماه گذشته برای ارزیابی اثرات سد فینسک در سازمان محیط زیست کشور برگزار شد. ، سوال بازنگری در طرح پیمایش این پروژه مطرح شد که با توجه به اینکه گزارش ارزیابی پیمایش این پروژه در گذشته به استان مازندران ارسال نشده است، علاوه بر بررسی توسط همکاران، مورد بررسی منتقدان نیز قرار خواهد گرفت. و کارشناسان به گونه ای که گزینه های نهایی بررسی شده در این گزارش با گزینه های حاصل از نتایج مطالعات مهندسی ارزش تعریف شده برای این پروژه با تاکید رئیس جمهور مطابقت داشته باشد، در این جلسه با تصویب این پروژه مخالفت کردیم و همه کارها را انجام داده ایم. ممکن است در این راستا از تصویب گزارش ارزیابی پروژه در این مرحله جلوگیری شود

کاویان تصریح کرد: در این جلسه درخواست کردیم که بررسی مطالعاتی پروژه سد فینسک در اختیار محیط زیست مازندران قرار گیرد تا بررسی شود و نظرات کارشناسی و کارشناسی در این خصوص اعلام شود که علاوه بر تحقق این تعداد قطعا محقق خواهد شد. از کارشناسان، نخبگان و سازمان ها بهره خواهیم برد تا بتوانیم از منابع آبی استان و محیط زیست استان به نحو مطلوب حفاظت کنیم.

وی بیان کرد: محل احداث این سد محل تلاقی چهار منطقه مهم تحت کنترل و حفاظت ما است و از نظر تنوع گونه های گیاهی و جانوری بسیار حائز اهمیت است که همه این نکات نشان می دهد که باید با حساسیت در این مسیر حرکت کنیم. .

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: باید همه جوانب بررسی های اعمال شده در بازنگری را رصد کنیم تا تصمیمی که باید گرفته شود، تصمیم عاقلانه و عاقلانه باشد.

این مسئول تاکید کرد: تا کنون تمام تلاش خود را بر این گذاشته ایم که اولاً این گزارش ارزیابی مورد تایید قرار نگیرد و ثانیاً بازنگری آن توسط استان مازندران به طور کامل بررسی شده باشد. لذا در جلسه اخیر تلاش شد تا از تصویب ارزیابی جلوگیری شود تا بتوانیم با دقت کافی و استفاده از متخصصان به ارزیابی جامع دست یابیم و تاکید ما در این جلسه این بود که گزینه های پایه مطالعات مهندسی به تایید سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو رسیده است.

کاویان تصریح کرد: در صورت موافقت با این درخواست ها به نظر می رسد بحث ساخت سد فینسک منتفی شود و به سراغ گزینه های دیگری مانند ساخت سدهای موقت و کوتاه برویم که اثرات زیست محیطی بسیار کمتری نسبت به سدهای بلند دارد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر بررسی مطالعات ارزیابی انجام شده است، اما بررسی های ارزیابی آنها نشان می دهد که بهترین گزینه این مطالعه ساخت سد فینسک است، اما تصمیم بر این است که نتیجه مطالعات مهندسی ارزش لحاظ شود. که تصویب خواهد شد و این نیز نظر رئیس جمهور است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران اذعان داشت: لذا در این جلسه تاکید کردیم که گزارش مطالعات مهندسی ارزش نیز در اختیار استان مازندران قرار گیرد و لذا جلسه بعدی بدون حضور و دعوت از محیط زیست مازندران برگزار نخواهد شد.

وی گفت: اداره کل محیط زیست مازندران اصرار دارد که نتایج مطالعات مهندسی در اختیار استان مازندران قرار گیرد. همانطور که در بررسی ارزش مهندسی هم بحث سدسازی و هم انتقال آب از پشت سد شهید رچایی منتفی بوده و در نهایت با احداث سد انحرافی موافقت شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید