مطهری: روسیه روسای جمهور ایران را مقامات درجه دو می داند و تشریفات لازم را انجام نمی دهد

مطهری: روسیه روسای جمهور ایران را مقامات درجه دو می داند و تشریفات لازم را انجام نمی دهد

روز جدید علی مطهری می گوید: پوتین وقتی به ایران آمد مستقیماً برای دیدار با مقام معظم رهبری رفت و با رئیس جمهور دیدار نکرد. تا حدودی طبیعی است. وقتی می گوییم سیاست خارجی را رهبری تعیین می کند و رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقط مجری هستند، می خواهند به نهاد تصمیم گیرنده بروند.

یک سال پیش گفتم وقتی خودشان سرکار بیایند با بردجام و عفیاتیف و امثال اینها مشکل را حل می کنند. اگر دولت آنها را نداشت، خرابکاری می کردند. در رفتار گروهی که خود را انقلابی می خوانند تناقض وجود دارد، اما امروز وقت قصاص نیست و همه باید به دولت کمک کنیم تا کشور را نظم بخشد.»

وی همچنین در خصوص سفر اخیر رئیس جمهور سیزدهم به روسیه و اطراف آن تاکید کرد که «روسیه روسای جمهور ایران را درجه دوم می داند، بنابراین تشریفات لازم را انجام نمی دهد.» وی با رئیس جمهور دیدار نکرد. تا حدودی طبیعی است. وقتی می گوییم سیاست خارجی را رهبری تعیین می کند و رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقط مجری هستند، می خواهند به نهاد تصمیم گیرنده بروند.

متن گفت و گو با علی مطهری را در ادامه بخوانید:

نظر شما درباره روند مذاکرات و رویکرد مبهم مذاکره مستقیم در دولت های گذشته و فعلی چیست؟

به نظر من تعلیق مذاکرات برای حدود هفت ماه که شاید هدف سیاسی هم داشت به نفع کشور نبود زیرا نگران بودند که این توافق بر انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بگذارد و زمان را از دست دادیم. شاید امروز به دلیل انتخابات آتی مجلس نمایندگان آمریکا، دولت آمریکا مانند هفت ماه پیش باز نباشد. اما رویکرد مذاکره مستقیم تصمیم درستی است و باید زودتر گرفته می شد. اما هر جا که از ضرر برویم، منفعت دارد.

خوشبختانه دولت جدید مواردی را که در دولت قبل ممنوع بود، از جمله اصل چانه زنی و به ویژه شکل مستقیم آن را مجاز دانسته است. اما خوشحالیم که چنین رویکردی به نفع ملت پیدا شده است. یک سال پیش گفتم وقتی خودشان سرکار بیایند با بردجام و عفیاتیف و امثال اینها مشکل را حل می کنند. اگر دولت آنها را نداشت، خرابکاری می کردند. در رفتار گروهی که خود را انقلابی می خوانند تناقض وجود دارد، اما امروز وقت قصاص نیست و همه باید به دولت کمک کنیم تا کشور را نظم بخشد.

نظر شما درباره حواشی ناشی از سفر اخیر آقای رئیسی به روسیه چیست؟

روسیه روسای جمهور ایران را مقامات درجه دو می داند، بنابراین تشریفات لازم را انجام نمی دهد، همانطور که پوتین در زمان آمدن به ایران مستقیماً برای دیدار با رهبری رفت و با رئیس جمهور ملاقات نکرد. تا حدودی طبیعی است. وقتی می گوییم سیاست خارجی را رهبری تعیین می کند و رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقط مجری هستند، می خواهند به نهاد تصمیم گیرنده بروند.

طبیعتا روسیه از بهبود روابط ایران با آمریکا و غرب راضی نیست. از سوی دیگر نمی خواهد برنامه هسته ای ایران را توسعه دهد. به همین دلیل با تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران موافقت کرد و آن را وتو نکرد. وضعیت ایده آل روسیه از نظر روابط ایران و آمریکا، شرایط فعلی است که ایران همیشه آمریکا را در تضاد نگه می دارد تا نوبت به روسیه نرسد. در واقع روسیه از ایران به عنوان سپر استفاده می کند.

ما باید بدون حضور روسیه، چین و اروپا مشکل خود را مستقیماً با آمریکا حل کنیم، زیرا این میانجی ها در این مناقشه هم به فکر منافع خود هستند.

رقبا و منتقدان دولت با این تغییر رویکرد مذاکره چگونه باید برخورد کنند؟

باید از او استقبال کنند. درست است که امروز از گروهی که خود را انقلابی می خوانند، رفتارهای مبهم نسبت به زمان دولت قبل را می بینیم، در حالی که وضعیت به همین منوال است، اما فعلاً باید از این پیشه ها و ظلم هایی که در حق آقای دکتر کرد، چشم پوشی کرد. ظریف و دولت قبل اصلاح کنیم.

وقتی از احساسات بی اساس، شعارها و حرکات انقلابی دست بردارند و به فکر منافع مردم باشند، من از آنها ممنونم و باید کمکشان کنیم. در حال حاضر پرداختن به گذشته و تناقضات رفتاری این گروه دردی را دوا نمی کند. خوشبختانه حامیان آنها مشکل ساز شدند و متوجه شدند که هرگز نباید تعطیل شوند.

آیا پیش بینی ای برای تاخیر در مذاکرات مستقیم دارید؟ چه کسی را برای بدهی مقصر می دانید؟

طبیعتا تاخیر در دستیابی به راه حل برای مذاکرات مستقیم خسارات مالی و جانی را برای ملت ایران به همراه داشته است که مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

البته خرسندیم که گروه تندرو حاکم بر کشور پس از در دست گرفتن امور و مواجهه با واقعیت های جامعه، به بلوغ فکری و سیاسی رسیده و دست کم همان چیزهایی را دنبال می کند که اصلاح طلبان و حامیان جامعه فریاد می زدند. سالها دور هستند

دیدگاهتان را بنویسید