«معادل» برای معلمان بله، «حداقل دستمزد» برای کارگران خیر!

188593 583 خبر خاکستری

روز جدید سال‌هاست که بورژوازی سودجو و حامیان آن تلاش می‌کنند تا گفتمان اشتغال‌زایی را در مقابل گفتمان حقوق کار قرار دهند. به این معنا که اگر قرار است فرصت های شغلی جدید ایجاد شود، کارگران باید با کاهش حقوق قانونی خود به نفع کارفرما موافقت کنند.

ادامه این رویکرد تقابلی این است که 38 نماینده مجلس با امضای لایحه ای به ماده 41 قانون کار اضافه کردند و قصد دارند در سالگرد تصویب قانون کار آخرین امید را برای استیفای حقوق خود به کارگران بدهند. با از بین بردن حقوق مسلم همه کارگران “حداقل دستمزد” را مخدوش می کند.

نادر مرادی (فعال کارگری و عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) طرح نمایندگان را “تیراندازی به پیکر نیمه جان کارگران” خواند و گفت: مراقبت های ویژه در بیمارستان بستری شده است، اکنون شورا. اعضای شورا قیام کرده اند تا از شر این پیکر بی جان خلاص شوند و آنچه را که برای کارگران باقی مانده به زور ببرند!
در این میان، تاسف بارترین آنها عملکرد اعضای مجلس شورا است. انتقادی اساسی به نمایندگی مضاعف یا شاید مکرر اعضای مجلس شورا وجود دارد. نمایندگان خطاب به کارگران مدعی هستند حقوق 4 میلیون تومانی بالاست، اما برای گروه هایی که با آنها منافع مشترک دارند و از یک پایه طبقاتی مشترک هستند، معتقدند 40 یا 50 میلیون تومان حقوق ماهیانه کافی نیست و نمی تواند باشد. انگیزه داشته باشید

> تلاش برای اجرای یکسان سازی حقوق معلمان در دانشگاه ها

27 تیرماه سال جاری محمد هدابحی (نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) در جلسه کمیسیون مربوطه اظهار داشت: جلسه کمیسیون برنامه و بودجه با حضور نمایندگان برنامه دو برگزار شد. سازماندهی قانون بودجه 1400.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: موارد مربوط به همسان سازی حقوق معلمان با توجه به اعتراض دانشکده های علمی در وزارت علوم و معلمان سایر دستگاه های اجرایی، مقرر شد با این شورا مکاتبه شود. رئيس هیئت مدیره. بیا انجامش بدیم.

هدبهسی خاطرنشان کرد: مقرر شد نظر کمیسیون به این ترتیب منعکس شود تا معلمان شاغل و دارای مجوز در وزارت علوم اعم از آموزش و پژوهش و سایر معلمان در سایر دستگاه های اجرایی مطابق با وزارت علوم. علم نیز مشمول یکسان سازی است. تلاش‌های مجلس برای یکسان‌سازی حقوق معلمان ادامه دارد زیرا تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که حقوق معلمان امسال در بسیاری از دانشگاه‌ها به 80 درصد رسیده است و نمایندگان مجلس همچنان در تلاش هستند تا این حقوق‌های تقریباً نجومی را تأیید کنند (و تبصره 2: 1400 بودجه باید مقایسه شود. .

در قانون بودجه سال 1400، 89 میلیارد میلیارد تومان به طور مشخص برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش بینی شده است، اما تا به امروز همین نمایندگان هیچ تلاشی برای اجرای این بند روشن و پرداخت به سازمان تامین اجتماعی نکرده اند. با این حال همه آنها وقت و غم خود را صرف افزایش حقوق معلمان دانشگاه می کنند. دلیل کاملاً واضح است: آنها با این گروه منافع مشترک دارند. نمایندگان یا از بدنه دانشگاهی خود دانشگاه ها می آیند (حالا فرقی نمی کند کدام دانشگاه با چه پشتوانه و کیفیت علمی باشد)، یا بعد از گذراندن دوره وکالت به عنوان مدرس به دانشگاه ها می روند؛ یعنی با چه کیفیتی و با چه پشتوانه و کیفیت علمی به دانشگاه می روند. از این رو خواستار دریافت اعتبار بند (و) به اساتید دانشگاه و افزایش مجدد حقوق این قشر هستند.

> شما نماینده کدام گروه هستید؟!

همین نمایندگان وقتی به دست کارگران می رسند از آن طرف سرنا آزاد می کنند یعنی سرش را باز می کنند و ادعا می کنند حداقل دستمزد 4 میلیون تنی کارگر مشکل ساز است و مانع ایجاد شغل می شود! نادر مرادی این پارادوکس آزاردهنده را نشان از عدم مسئولیت نمایندگی و نمایندگی کل در نمایندگان مجلس می داند و می گوید: آیا این نمایندگان نباید از منافع نیمی از مردم کشور دفاع کنند؟ آنها نماینده کارگران و مستمری بگیران نیستند. آیا در تصمیم گیری نباید حداقل منافع این قشر بزرگ را در نظر گرفت؟! با علم به اینکه اگر در روستاها کارگاه راه اندازی کنند می توانند حقوق کارگران را بسیار کمتر از حداقل مصوب شورای عالی کار بدهند، کاملاً بدیهی است که همه کارگاه ها از شهرها خارج و به روستاهای حاشیه شهر منتقل می شوند. فقط اگر ده دقیقه با شهر فاصله داشته باشند می توانند با اجازه این نمایندگان به راحتی قانون را دور بزنند و انتظار نداشته باشند که کارگران دوباره به آنها رای دهند. در حالی که مطمئن باشید کارگران ساکت نخواهند نشست و با تمام توان به این حملات اعتراض خواهند کرد. درست است که ما لابی قدرتمندی در مجلس یا دولت نداریم، اما بیش از 42 میلیون نفر داریم و قدرت در جمعیت است. شک نکن. تلاش نمایندگان مجلس برای تقسیم اعتبار محدود خزانه داری کل کشور به اساتید دانشگاه در کنار معافیت این قشر و البته قضات از پرداخت مالیات به دولت، نشان می دهد که در نظام بالاتر چه کسی پول دارد بیشتر است. قدرتمند و به راحتی بر منافع اکثریت مردم غالب است. مرادی در این خصوص می گوید: هر کارگری که ماهیانه بیش از 4.5 میلیون تن درآمد دارد باید ده درصد مازاد حقوق را به خزانه مالیاتی واریز کند اما اساتید دانشگاه و قضات با وجود حقوق های نجومی از پرداخت مالیات معاف هستند. افزایش مجدد حقوق کاهش حقوق کارگران و افزایش حقوق نجومی دریافت کنندگان؛ آیا این رویکرد به معنای عدالت در وکالت و وکالت است؟!

حذف از قانون کار در کام سرمایه گذاران خوشمزه است!

کارگران قدرت چانه زنی چندانی ندارند و به حاکمیت قراردادهای کار موقت اعتراض دارند، اما این کمبود قدرت به این معنا نیست که نمایندگان مجلس بتوانند دستمزد خود را چهار برابر زیر خط فقر کاهش دهند که قطعاً طبقه کارگر اجازه نخواهد داد. حسین حبیبی (عضو هیأت رئیسه شورای عالی شوراهای اسلامی کار) از منظری دیگر به این موضوع انتقاد می کند: درج تبصره در ماده 41 قانون نمایندگان انقلاب، یک ایده سرمایه داری و طرحی برای سرکوب دستمزد کارگران است. در روز روشن به دنبال استثمار است و آنها بردگان کارگران هستند. ماده 191 قانون کار مقرر می دارد: «کارگاه های کوچک کمتر از 10 نفر حسب مورد از شمول مقررات این قانون خارج می شوند. هنر معاف شدن از برخی مقررات قانون کار در شرایط غیرعادی خارج از اراده کارمند و کارفرما که مقتضی و موقت نیز می باشد. اما با تصویب الحاق یک تبصره به ماده 41 قانون کار، می خواهند ماده 191 را دائمی کنند و کارگران کارگاه های کوچک زیر ده نفر را به طور کامل از حمایت قانون کار و قانون اساسی خارج کنند. مزایا و مزایا کارگاه ها از جمله قانون کار، طعم زیادی به کام سرمایه داران داده است و ممکن است برای استفاده قانونی از این معافیت و قانون مداری، اقدام به تجزیه کارگاه های بزرگ به کوچکتر کنند! وی ادامه می دهد: الحاق یک تبصره به ماده 41 به معنای آن است که کارگران کارگاه های کوچک، روستایی و ضعیف نه تنها از حداقل دستمزد قانونی و دستمزد جدید محروم می شوند، بلکه از زمان قانونی کار نیز محروم می شوند. در تبصره الحاقی پرداخت دستمزد و حق بیمه تامین اجتماعی و سایر مزایای مربوط به کارگران براساس قرارداد فی مابین یعنی. حقوق قابل مذاکره است و جالب است بدانید که اجبار قانونی نیست و بنابراین قانونی است
صدقه می دانند!

> فقط علایق را به اشتراک بگذارید!

و آخرین اما نه کم اهمیت ترین؛ 12 مردادماه سال جاری دیوان محاسبات با استناد به بند 2 بند «ه» و تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال جاری، یکسان سازی حقوق اساتید دانشگاه از این محل را بدون توجه به غیرقانونی اعلام کرد. منابع این بند.

در گزارش این مرجع ناظر در این خصوص آمده است: این یک سقف بوده و از آنجایی که مفاد قانونی فوق حاکی از آن است که از نیمه دوم سال 1400 و تنها پس از اطمینان از تحقق منابع و مطابق با روند واریز به خزانه طی دوره شش ماهه اول هزینه مصوب ابلاغ می شود.«هیئت علمی دانشگاه از این محل بدون اطلاع از منابع بند فوق غیرقانونی است». با این حال، نمایندگان پارلمان اروپا همچنان به دنبال این یکسان سازی غیرقانونی هستند، اما از سوی دیگر خواهان لغو حقوق قانونی کارگران هستند. از یک سو تلاش برای افزایش غیرقانونی حقوق دیگران و از سوی دیگر اسقاط غیرقانونی حقوق دیگران; این تناقض غیر از اشتراک سنگین منافع و نمایندگی به صورت جناحی و جانبدارانه چه معنایی می تواند داشته باشد؟!

دیدگاهتان را بنویسید