معامله گران انتظار دارند دلار قوی تر شود

معامله گران انتظار دارند دلار قوی تر شود

آیا دلار دوباره افزایش می یابد؟ این سوالی است که این روزها اغلب جامعه می پرسد. حتی قبل از اینکه پارلمان اروپا سپاه پاسداران را در لیست تروریست ها قرار دهد، بحران ارزی خود را نشان داد و روند افزایش نرخ ارز آغاز شد. از ابتدای آبان ماه مشخص بود که دلار برای رسیدن به کانال های بالاتر افزایش یافت. هر چند رئیس کل سابق و فعلی بانک مرکزی تاکید کرد که مشکلی برای حل بحران ارزی وجود ندارد و بانک مرکزی ذخایر کافی برای مدیریت بازار را در اختیار دارد. اما سیاست های قوه مجریه هنوز تاثیر خود را نگذاشته و در عمل این وضعیت باعث شده تا دلار و سکه پس از توقف های کوتاه رکورد بزنند.

به عنوان مثال حتی عرضه خودرو در بورس نیز نمی تواند مانعی برای افزایش نرخ سکه در بازار باشد و با وجود اینکه بانک مرکزی اعلام کرده سایر قطعات سکه به جز ربع سکه نیز قرار است عرضه شود. در بازار عرضه شد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. تمایل به خرید کاهش یافته یا حتی حباب قیمت سکه می ترکد. اکنون در شرایط جدید فرصتی برای ظهور رکوردهای جدید در قیمت دلار فراهم شده است. این نکته را نه تنها از قطعنامه ضد ایرانی علیه سپاه، بلکه از سیاست های جدید آمریکا نیز می توان تحلیل و ردیابی کرد.

وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا در حال بستن راه دلار به ایران و عراق است. همانطور که در این گزارش اشاره شده است، افزایش فشار بر ایران باعث کاهش ارزش پول عراق شده است.

تحت تاثیر اتفاقات جدید حتی رد شدن دلار از بالای 44 هزار تومان در اولین روز هفته هم برای فعالان بازار شوکه کننده نبود و همه به سادگی اعلام کردند که باید منتظر گرانی دلار باشیم.

گفته می شود تقویت ارزش دلار در بازار سلیمانیه منجر به افزایش تقاضا برای این ارز در بازار همسایه شده است. به عبارت دیگر با توجه به اختلاف قیمت در دو بازار تهران و سلیمانیه، قاچاق دلار از تهران به بازار مذکور افزایش می یابد.

به نوشته این روزنامه، از ماه نوامبر که بانک فدرال رزرو نیویورک نظارت دقیقی را برای مقابله با قاچاق دلار به ایران اعمال کرد، بیش از 80 درصد از حواله های بانکی عراق مسدود شده است که عاملی برای ضعف اقتصاد این کشور است. و کاهش ورود ارز به ایران ایران شد

برخی از معامله گران بر این باورند که قیمت اسکناس های آمریکا در این هفته با تکیه بر افزایش تقاضا برای دلار در شهرهای همسایه افزایش خواهد یافت. این در حالی است که بخشی دیگر از فعالان بر این باورند که در ابتدای بهمن ماه با اقتدار بازارساز، دلار کاهش خواهد یافت.

پیام تحریم های سپاه برای بازار ارز چیست؟

مرتضی صامتی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به آثار و تبعات بیرونی ورود نهادهای نظامی به اقتصاد گفت: در بعد بیرونی و بیرونی، تأثیر ورود نهادهای نظامی این است که وقتی وارد می شوند. هدف تحریم ها، صد در صد تاثیر این تحریم ها را بر اقتصاد می بینیم. و اقتصاد را درگیر این تحریم ها می کنند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره آثار و تبعات اقتصادی اقدامات پارلمان اروپا علیه سپاه و اعمال تحریم ها علیه این نهاد نظامی گفت: موضوع اصلی این است که یک مجموعه نظامی یا انتظامی وارد اقتصاد نشود. که امروز باید نگران اثرات اقتصادی این اقدام اروپا علیه او باشیم. هر زمان که نیروهای نظامی وارد اقتصاد شدند، فعالیت آنها با آسیب های زیادی همراه بود. ورود نظامیان به اقتصاد را باید از این منظر دید که این گروه ها دارای قدرت فیزیکی و در نتیجه امکان عدم تمکین از حاکمیت بازار هستند.

وی افزود: فعالیت های اقتصادی این نهادهای نظامی و انتظامی مربوط به واردات و صادرات است و هر گونه فعالیت اقتصادی اعم از عمرانی و غیرساختمانی را فرامرزی انجام می دهند و همه این جریان ها تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به بحث هایی مبنی بر اینکه شرکت های اقتصادی سپاه از جمله قرارگاه خاتم الانبیا قبلا تحریم شده اند و این تحریم ها نمی تواند مشکل جدیدی برای آنها باشد، گفت: این رویه که می گویند تحریم ها باعث شده است. هیچ اثری همیشه وجود نداشته است، اما وقتی مشکلی پیش می آید و مردم ادعا می کنند ایجاد آن مشکل را به تحریم مرتبط می کنند! اما واقعیت این است که حوزه‌های عمرانی و فعالیت‌های اقتصادی به دنیا متصل است و برای اجرا نیاز به این ارتباط دارد و قرارگاه خاتم الانبیا نیز مصالح ساختمانی را از خارج تامین می‌کند و البته این نیاز در حوزه‌های دفاعی نیز دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: البته از نظر این موضوع این موضوع صحت دارد زیرا تامین مواد اولیه مورد نیاز قرارگاه خاتم الانبیا از مسیر رسمی انجام نمی شود و این مجموعه ها نیاز خود را از مسیرهای غیررسمی تامین می کنند. و آنها کانال های ارتباطی خود را دارند، اما این مسیرهای غیررسمی هزینه ها را افزایش می دهند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مردم ایران سال هاست که با تورم 50 درصدی زندگی می کنند و اگر اثر این تحریم ها به صورت افزایش تورم خود را نشان دهد مشکل جدیدی برای مردم ایران نیست چرا که تورم مردم را بی حس کرده است. .

آیا دلار کانال را می شکند؟

اکنون دلار به محدوده قیمتی بالاتر از 40 هزار تومان رفته است. بازگشت دلار به محدوده قیمتی 42 تا 43 هزار تومان علیرغم همه تلاش ها و اعلام نرخ ثابت 28 هزار و 500 تومانی برای سامانه نیما نشان می دهد که بانک مرکزی باز هم از روش های امتحان شده و ناموفق بانک مرکزی استفاده می کند. گذشته و به همین دلیل بازار برای رشد بیشتر قیمت ارز آماده شده است.

این در حالی است که رسانه های وابسته به دولت، حتی با پمپاژ اخبار، با مثال زدن به نرخ تورم ایران و آمریکا، تلاش می کنند نشان دهند که قیمت دلار در بازار ایران کمتر از نرخ واقعی است. همه اینها نشان می دهد که حتی اگر افکار عمومی آمادگی استقبال از گرانی دلار را نداشته باشد، دولت آماده رویارویی با دلار گران شده است. شاید به همین دلیل است که حتی رد شدن دلار از بالای 44 هزار تومان در اولین روز هفته هم برای فعالان بازار شوکه کننده نبود و همه فقط می گویند باید منتظر گران شدن دلار بود.

دیدگاهتان را بنویسید